Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det är ju ingen högoddsare att de som också jobbar med elleveranser i Sverige (så som Fortum) också har rätt bra koll på elnätet. Och som det stod hade de pratat med flera.
av Lövet
Ellevio bildades 2015 så det är alltså bara 2 år sedan Fortum Distribution upphörde i egen regi.
Användarvisningsbild
av Fisch
Lövet. Vilka ”elbolag” har de mer pratat med då? Tillverkar de elen eller distribuerar? Det är två helt skilda verksamheter med helt olika affärsområden.

Svenska kraftnät, som endast har transmission, säger ju själva att balansen redan idag är svag. Det är deras uppgift att transportera elen från dess tillverkning till region- och distributionnäten i Sverige.
av Lövet
De flesta stora elbolag har både elproduktion och elnät. Eon, Vattenfall osv har alla egna nät. Fortum hade det tills alldeles nyligen.
Användarvisningsbild
av Fisch
joel80 skrev:Det är ju ingen högoddsare att de som också jobbar med elleveranser i Sverige (så som Fortum) också har rätt bra koll på elnätet. Och som det stod hade de pratat med flera.
Joel80. Jag jobbar med elkraft och har alldeles utmärkt insyn i det svenska elnätets uppbyggnad. Kan du komma med uppgifter på vilka fler som ekot pratat med och om de jobbar med generering eller nät?
Användarvisningsbild
av Fisch
Lövet skrev:De flesta stora elbolag har både elproduktion och elnät. Eon, Vattenfall osv har alla egna nät. Fortum hade det tills alldeles nyligen.
Jag hoppas verkligen att du skojar nu lövet.
av Lövet
Har du nån annan uppgift när Fortum Distribution lades ner? Eller vad menar du?
Och ja, jag vet att bolagen är uppdelade formellt i olika bolag men det ändrar inget i sak.
Användarvisningsbild
av joel80
Fisch skrev: Joel80. Jag jobbar med elkraft och har alldeles utmärkt insyn i det svenska elnätets uppbyggnad. Kan du komma med uppgifter på vilka fler som ekot pratat med och om de jobbar med generering eller nät?
Jag läser precis som du det Sveriges radio skriver: "Elnätet i Sverige klarar på dom flesta håll av att allt fler skaffar elbilar, det säger flera elbolag som Ekot pratat med."

Men jag drog ett mail till reportern och frågade så kanske jag kan ge dig svar sen om du tvivlar så på källan.
Användarvisningsbild
av Fisch
Lövet skrev:Har du nån annan uppgift när Fortum Distribution lades ner? Eller vad menar du?
Och ja, jag vet att bolagen är uppdelade formellt i olika bolag men det ändrar inget i sak.
Det var 2,5 år sedan Ellevio tog över Fortum distributions nät. Det är knappast att kalla det nyligen.

Varför ändrar det inget i sak? Utveckla gärna.
Användarvisningsbild
av Fisch
joel80 skrev:
Fisch skrev: Joel80. Jag jobbar med elkraft och har alldeles utmärkt insyn i det svenska elnätets uppbyggnad. Kan du komma med uppgifter på vilka fler som ekot pratat med och om de jobbar med generering eller nät?
Jag läser precis som du det Sveriges radio skriver: "Elnätet i Sverige klarar på dom flesta håll av att allt fler skaffar elbilar, det säger flera elbolag som Ekot pratat med."

Men jag drog ett mail till reportern och frågade så kanske jag kan ge dig svar sen om du tvivlar så på källan.
Nu löste du nog lite för fort. Jag tvivlar inte på källan som sådan. Däremot vore det väldigt väldigt intressant att få reda på vad dessa källor jobbar med, generering eller distribution.
  • 1
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 164

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]