Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Oki.
Är säkert ngt som stör, vet dock inte vad bara.
Skulle dock säga att en ominstallation kan vara nödvändig.

Har hänt ibland att VIDA inte velat installeras på mina datorer, trots med nyinstallerat OS.
Sedan har jag gjort en ytterligare ominstallation och allt har fungerat smärtfritt
av Murof
Vill bara dela med mig av mina erfarenheter hittills.

Köpte den gråa Dice Pro på samma ställe de flesta verkar ha köpt på senaste tiden.
Frakten gick väldigt snabbt med DHL.
Fick med Vida 2012A på en DVD-DL skiva runt 8gig som installerades på en minilaptop med följande spec.

Win XP Home
1.6Ghz VIA C7 processor
1gb ram
60gb hdd

Det var dock en del fix och trix som behövdes göras för att få det att lira.
-Uppgradera IE7 till IE8
-Lura XP home till Pro genom registerändring
-Ändra i en config-fil i Vida innan installationen startades för att sänka kravet på 2gb ram.

Visst, det tar en bra stund innan ikonen i högra hörnet blir grön och har laddat databasen helt men det fungerar helt ok att läsa och radera felkoder. :)
Men skulle nog rekommendera en lite kraftigare dator och minst 2gig ram.
av reverend
Murof skrev: Visst, det tar en bra stund innan ikonen i högra hörnet blir grön och har laddat databasen helt men det fungerar helt ok att läsa och radera felkoder. :)
Men skulle nog rekommendera en lite kraftigare dator och minst 2gig ram.
2013A installerades bra pa Windows 7 Ultimate. Om man andrar CompInfo.ini filen for att minska minnet till 500KB kan man installera den pa datorer med mindre an 3GB RAM. Win7 kom val med IE9 ocksa, och det gick utmarkt i 2013A. Jag forsokte aven med IE10 och det fungerade bra. IE11 kanske behover koras i "compatibility mode", men jag har inte forsokt.
av eddiekarlsson
jag skulle behöva lite hjälp med min vida installation, det kommer upp VIDA NOT OK som för många andra.
jag har win7 hp och testat installera min 2013a på båda IE 8 och 9 och det blir samma resultat.
jag hade adobe reader 9.9.5 och när jag installerar vida så får jag adobe reader 8 också, ska jag avinstallera 9.5.5?
jag har gått in på regedit och bytt till professional.
får upp detta på min log
2013-12-12 21:19:43 [ERROR] [install.doinstall.check.installed.version.is.localdb.attached.accessserver.is.attached] Error: install.doinstall.check.installed.version.is.localdb.attached.accessserver.is.attached. Reason: Failed to connect to server (local)\Vida.
2013-12-12 21:19:43 [ERROR] [install.doinstall.check.installed.version.is.localdb.attached.accessserver.is.attached] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME: 00:00:18.5952325]

Microsoft.SqlServer.Management.Common.ConnectionFailureException: Failed to connect to server (local)\Vida. ---> System.Data.SqlClient.SqlException: Ett nätverksrelaterat eller instansspecifikt fel uppstod när en anslutning skulle upprättas till SQL Server. Servern hittades inte eller var inte tillgänglig. Kontrollera att instansnamnet är korrekt och att SQL Server är konfigurerad till att tillåta fjärranslutningar. (provider: SQL-nätverksgränssnitt, error: 26 - Det gick inte att hitta den angivna servern/instansen)
vid System.Data.SqlClient.SqlInternalConnection.OnError(SqlException exception, Boolean breakConnection)
vid System.Data.SqlClient.TdsParser.ThrowExceptionAndWarning(TdsParserStateObject stateObj)
vid System.Data.SqlClient.TdsParser.Connect(ServerInfo serverInfo, SqlInternalConnectionTds connHandler, Boolean ignoreSniOpenTimeout, Int64 timerExpire, Boolean encrypt, Boolean trustServerCert, Boolean integratedSecurity, SqlConnection owningObject)
vid System.Data.SqlClient.SqlInternalConnectionTds.AttemptOneLogin(ServerInfo serverInfo, String newPassword, Boolean ignoreSniOpenTimeout, Int64 timerExpire, SqlConnection owningObject)
vid System.Data.SqlClient.SqlInternalConnectionTds.LoginNoFailover(String host, String newPassword, Boolean redirectedUserInstance, SqlConnection owningObject, SqlConnectionString connectionOptions, Int64 timerStart)
vid System.Data.SqlClient.SqlInternalConnectionTds.OpenLoginEnlist(SqlConnection owningObject, SqlConnectionString connectionOptions, String newPassword, Boolean redirectedUserInstance)
vid System.Data.SqlClient.SqlInternalConnectionTds..ctor(DbConnectionPoolIdentity identity, SqlConnectionString connectionOptions, Object providerInfo, String newPassword, SqlConnection owningObject, Boolean redirectedUserInstance)
vid System.Data.SqlClient.SqlConnectionFactory.CreateConnection(DbConnectionOptions options, Object poolGroupProviderInfo, DbConnectionPool pool, DbConnection owningConnection)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionFactory.CreatePooledConnection(DbConnection owningConnection, DbConnectionPool pool, DbConnectionOptions options)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionPool.CreateObject(DbConnection owningObject)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionPool.UserCreateRequest(DbConnection owningObject)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionPool.GetConnection(DbConnection owningObject)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionFactory.GetConnection(DbConnection owningConnection)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionClosed.OpenConnection(DbConnection outerConnection, DbConnectionFactory connectionFactory)
vid System.Data.SqlClient.SqlConnection.Open()
vid Microsoft.SqlServer.Management.Common.ConnectionManager.InternalConnect(WindowsIdentity impersonatedIdentity)
vid Microsoft.SqlServer.Management.Common.ConnectionManager.Connect()
--- Slut på stackspårning för interna undantag ---
vid alba.core.WorkerThread.start()

2013-12-12 21:19:44 [INFO] [install.doinstall.check.installed.version.is.localdb.attached] install.doinstall.check.installed.version.is.localdb.attached.diagswdlsession.is.attached Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:44 [ERROR] [install.doinstall.check.installed.version.is.localdb.attached] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME: 00:00:19.7184343]

System.ApplicationException: Error while running vida.is.localdb.attached.xml ---> System.ApplicationException: install.doinstall.check.installed.version.is.localdb.attached failed!
vid alba.core.tasks.RunFromXML.Start(String ParentTaskName, Hashtable parameters, Boolean overrideRunAttribute, String overrideCriticalAttribute)
vid alba.core.tasks.RunFromXML.Start(String ParentTaskName, Hashtable parameters, Boolean overrideRunAttribute, String overrideCriticalAttribute)

2013-12-12 21:19:44 [INFO] [install.doinstall.check.installed.version] install.doinstall.check.installed.version.attach.from.vidasave Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:44 [INFO] [install.doinstall.check.installed.version] install.doinstall.check.installed.version.get.installed.version Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:44 [ERROR] [install.doinstall.check.installed.version] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME: 00:00:20.8884365]

System.ApplicationException: Error while running vida.check.installed.version.xml ---> System.ApplicationException: install.doinstall.check.installed.version failed!

2013-12-12 21:19:44 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.vida Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:44 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.databases Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:45 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.desktop.shortcuts Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:45 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.config Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:45 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.autostart.items Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:45 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.eswdl Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:45 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.Add.InternetExplorer.registry.key Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:45 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.add.accesscontrol.to.install.root Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:46 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.copy.uninstall Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:46 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.remove.readonly.attribute Never started because it's predecessor failed!
2013-12-12 21:19:46 [ERROR] [install.doinstall] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME: 00:02:23.9570510]

System.ApplicationException: Error while running vida.doinstall.xml ---> System.ApplicationException: install.doinstall failed!

2013-12-12 21:19:46 [INFO] [install] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME 00:02:24.7526524]
2013-12-12 21:19:46 [INFO] [finish.nok.CreateFile] [STARTED]
2013-12-12 21:19:46 [INFO] [finish.nok.CreateFile] [FINISHED] [OK] [TOTAL TIME: 00:00:00]

vad göra nu?
av Murof
eddiekarlsson
Du ser ut att ha något problem med sql server/databasen.
Körde du installationen som admin?
Testa annars att högerklicka och välj kör som administratör.
Se om du kan hitta sql- installationsfilen och kör den separat.

Funkar inte detta så fixa vida 2012 istället.
av matte75
Har försökt mig på att installera Vida 2012D på en annan dator idag.
Installationen verkade gåbra och programmet startar upp som det ska men när man ska välja bilprofil så är det bara en tom ruta med ett rött kryss i under kommunikationsverktyg.
Bifogar en bild hur det ser ut.

Bild

Vad kan jag ha gjort för fel?

Har Internet explorer 8 och Windows 7 Ultimate.
av Murof
Ser ut som att drivrutinerna för din dice hårdvara inte installerats korrekt.
Kolla hur det ser ut i enhetshanteraren när du pluggar USB-sladden och testa att hänvisa till drivrutinerna manuellt.

Du har väl inte försökt uppdatera enheten och på så sätt brickat den?
av matte75
Murof skrev:Ser ut som att drivrutinerna för din dice hårdvara inte installerats korrekt.
Kolla hur det ser ut i enhetshanteraren när du pluggar USB-sladden och testa att hänvisa till drivrutinerna manuellt.

Du har väl inte försökt uppdatera enheten och på så sätt brickat den?
Har inte uppdaterat min Dice.
Men även om drivrutinerna inte är installerade rätt så ska det inte vara en tom ruta där med ett rött kryss i.
Användarvisningsbild
av Doffen
matte75 skrev:Har försökt mig på att installera Vida 2012D på en annan dator idag.
Installationen verkade gåbra och programmet startar upp som det ska men när man ska välja bilprofil så är det bara en tom ruta med ett rött kryss i under kommunikationsverktyg.
Bifogar en bild hur det ser ut.

Bild

Vad kan jag ha gjort för fel?

Har Internet explorer 8 och Windows 7 Ultimate.
Tviler på at du har IE8
Ser ut på samme måte som jeg har på min dator med Win 8 og IE 11. Men på IE10 fungerer dette fint
  • 1
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 241
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]