Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andreasace
Om du kopplar in den och ngt händer genom att bara ha den inkopplad så är det ett fysiskt fel på enheten.
Kan vara kortslutning, en lödning som gått eller kontrollchip som sitter löst.

Om du har garanti så är det retur som gäller.
Annars är det bara öppna och se om det är ngt du kanske kan fixa jsälv
av Andreasace
Utgångsläge
Den första fliken är Utgångsläge. I VIDA visas en översiktsbild, utlästa felkoder och
deras förhållande till CSC.
Det här är den kompletta bilden som ett resultat av den första utläsningen av
fordonet.

Leverans
Om du väljer fliken Leverans läser VIDA först ut alla felkoder och visar dem med
aktuell status.
Du måste välja RADERA ALLA om du vill ta bort alla felkoder i bilen. När felkoderna
raderats blir användaren uppmanad att starta bilen två gånger och låta den gå på
tomgång innan felkoder läses ut från alla styrenheter som en slutlig kontroll.
Om användaren bara vill radera felkoder från en viss styrenhet måste han/hon välja
den aktuella styrenheten i översiktsbilden, till exempel CCM. Då aktiveras alternativet
RADERA CCM som bara raderar felkoderna i den valda styrenheten. När felkoderna
raderats blir användaren uppmanad att starta bilen två gånger och låta den
gå på tomgång innan felkoder läses ut från alla styrenheter som en slutlig kontroll.
LÄS ALLA läser ut alla felkoder och visar deras aktuella status.
av jaob
Vad innebär det då att en av felkoderna finns bara under leverans och inte i utgångsläge ?
Andreasace skrev:Utgångsläge
Den första fliken är Utgångsläge. I VIDA visas en översiktsbild, utlästa felkoder och
deras förhållande till CSC.
Det här är den kompletta bilden som ett resultat av den första utläsningen av
fordonet.

Leverans
Om du väljer fliken Leverans läser VIDA först ut alla felkoder och visar dem med
aktuell status.
Du måste välja RADERA ALLA om du vill ta bort alla felkoder i bilen. När felkoderna
raderats blir användaren uppmanad att starta bilen två gånger och låta den gå på
tomgång innan felkoder läses ut från alla styrenheter som en slutlig kontroll.
Om användaren bara vill radera felkoder från en viss styrenhet måste han/hon välja
den aktuella styrenheten i översiktsbilden, till exempel CCM. Då aktiveras alternativet
RADERA CCM som bara raderar felkoderna i den valda styrenheten. När felkoderna
raderats blir användaren uppmanad att starta bilen två gånger och låta den
gå på tomgång innan felkoder läses ut från alla styrenheter som en slutlig kontroll.
LÄS ALLA läser ut alla felkoder och visar deras aktuella status.
av matte75
Har haft Vida 2012D installerat på min gamla dator innan med fungerande Dice. Efter att ha skaffat en annan dator så installerade jag Vida 2013A utan problem. Men jag hittar inte Dice diagnostic programmet på datorn nu. Alltså programmer där man kan uppdatera sin Dice och felsöka den. Avinstallerade 2013A och installerade 2012D igen men samma sak igen. Även om jag väljer "Vida customized" om jag stoppar in skivan med Vida på och väljer att den ska installera Dice så blir det inte installerat.

Någon som råkat ut för detta innan?

Har Windows 7 Ultimate.
Användarvisningsbild
av Holländaren
Kan nån länka till en (kina) DICE enhet som garanterat fungerar med en V70 Classic D5 -08?

Kan meddela att den modellen med blåa (enfärgade) lysdioder inte fungerar, varken med min V70 eller fruns S40 -02. Har skickat tillbaks den bara för att dom ska inte tjäna några pengar på att sälja skräp, inte för att jag tror det hjälper så mycket...
Det finns ju hur många som helst på ebay, och tycker det är omöjlig att veta om det handlar om samma skräp eller en annan modell. Finns det nån annan variant som går att köpa i Sverige så att man slipper vänta i 3 veckor funkar det såklart också, det får vara värt några hundringar extra isf.
av Andreasace
Jonas_latt skrev:Kan man kolla bränsle trycket via vida?
Livedata säger säkerligen bränsletrycket och flöde som givarna ger, men om sedan trycker stämmer är ju en annan femma.
VIDA kan ju ange ex temperatur på kylvätskan, men det är fortfarande det värde givarna ger och är då inte 100%.
av seimila
Larmsystem service erfordras har jag i min display konstant.
Har utläst med Vida felkod uem-004. Så jag vet att larmsirenen är trasig.

Har ingen lust att lägga dom pengarna nu på en ny siren. Så frågan är om själva felmeddelandet går att programmera bort med hjälp av Vida?
Har kollat lite men kan inte hitta på det någon stans.

Någon som vet?

Bilen är en Volvo V70 -05 om det är relevant.
  • 1
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 241
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]