Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:
SvenB skrev: Men ni kommer aldrig att kunna ertappa mig med att inte se till att till fullständig belysning finns när det så krävs.
Beror ju på uppfattningen på tolkningen av "fullständig belysning när så krävs". :)

Så skulle din uppfattning om att du använder "fullständig belysning finns när det så krävs" inte innefatta bakljus under dagtid så kan jag visst "ertappa" dig med det. ;)
Även om det i nuläget är lagligt...
Självklart är det så, om du menar "ertappa" med att du ser mig. Men jag tolkar "ertappa" med att jag blir upptäckt när jag gör något olagligt. Så länge jag gör vad lagen tillåter mig att göra kan ingen ertappa mig, men upptäcka mig. Det är dessutom inte svårt, eftersom jag har en orange bil :D Jag vet att det finns många, inte minst här, som anser att vi borde gå tillbaka till att kräva att bakljusen skall lysa dygnet runt när motorn är igång. Men det måste vara tillåtet att göra vad lagen säger :!:
Användarvisningsbild
av joel80
Men även om lagen inte kräver det så kan ju jag anse att fullständig belysning krävs även dagtid.. och tycka att det är dumt att inte använda det om man kan. Men visst.. du gör inget olagligt.. men skulle det vara lite disigt/grått väder/regn eller på annat sätt inte fullt dagsljus skulle jag om jag är på humör kunna börja terrorisera dig med att blinka utav helvete bakom dig för att få dig att tända bakljusen. ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
Var så säker Joel, du behöver inte det, vid sådant väder har det redan blivit rött bakåt. :D Men när vi nu är inne på detta med bakljus. Jag har märkt ett annat fenomen senaste dagarna med yrsnö. De som inte bär ljus bakåt är moderna bilar med LED-lampor i bakljusen. De blir helt igenmurade eftersom dessa lampor inte ger tillräcklig värme för att smälta snön verkar det som. ;-//
Användarvisningsbild
av joel80
Jag reagerade på samma sak för nån dag sen.. trodde en bil hade en lampa trasig, och den andra lös väldigt svagt, men när jag kom närmre såg jag att det var helt igenmurat med yrsnö. Kanske behövs kollas över om vi i bilar med led-bakljus behöver el-värme även i ljusglaset.. (där försvann genast energivinsten med led, i allafall vintertid...)
:)
Användarvisningsbild
av erikn
I alla fall nordliga länder. Snö är nog inte så fruktansvärt vanligt i de flesta länder.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är DRL diskussioner i väldigt många trådar. Nu tar jag upp en sak i min "egen" DRL tråd. Inte så att jag tycker att min ursprungsfråga skall besvaras med "JA", utan en annan sak. Har du en bil, som jag, där bakljusen inte lyser med DRL tänt måste du slå om till halvljus om du kopplar på ett släp påstod en herre i blåvit bil i helgen. Släckta bakljus och DRL, gäller bara personbil och lätt lastbil. Varför det gäller lätt lastbil, men inte personbil med släp vet jag inte :!:
Användarvisningsbild
av joel80
För att släpet troligen inte är typgodkänd med släckta lampor.. Medans personbilen och lätt lastbil kan vara det.
Användarvisningsbild
av SvenB
+1 :-)-)
av *pettson*
DRL är en flopp för det som den skulle vara till för. Det skulle vara en energibesparing. Förvisso sparar DRL energi. Men samtliga fordon som har det idag har högre elkonsumtion än någonsin av andra anledningar. Högre än då dom faktiskt var utan DRL. Så.. energibesparingen uteblev. Därav floppen.
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker inte det spar energi alls! Jag gör av med en massa extra energi på att sitta och svära åt folk som inte har vett att köra med lampor tända i dålig sikt! :D
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]