Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Japp den är onvanlig, bra pris på den också även om själva modellen är gammal. I många andra länder säljs XC90 med bensinmotor T5 awd med Executive, varför ska dom begränsa så vi i Sverige inte får köpa en ny XC90 Med Executive och massage/ ventilerade stolar!
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Kanske är det så att den har en högtrycks turbo så att den på så vis blir en T5, 2,5T har ju bara en lättrycksturbo.

En framtida samlar-Volvo troj jag denna kommer bli! :)

Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: UXE046
Fabrikat: VOLVO XC90 NATIONELL
Färg: VIT Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2014 Fordonsslagsklass: I

Bränsleförbrukning, blandad körning: 11,4 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 268,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 9,0 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 211,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 15,7 L/100KM
av dissonans
Du menar att man har högt laddtryck, men trots det bara plockar ut 210 hästar ur 2.5 liter? Nja, det tror jag inte. Oavsett vilket turboaggregat där sitter i den maskinen så tror jag inte den laddar mer än 0.5-0.6.
Användarvisningsbild
av Guru
Det är samma gamla 2,5T som alltid, 210hk. Som bekant har Volvo ändrat modellbetäkningsnomeklatur, DX för diesel och TX för bensin...
Bilen är byggd med Kina-spec men har aldrig lämnat Sverige då den varit någon form av provvagn på Volvo.
av Linqid
Guru skrev:Det är samma gamla 2,5T som alltid, 210hk. Som bekant har Volvo ändrat modellbetäkningsnomeklatur, DX för diesel och TX för bensin...
Bilen är byggd med Kina-spec men har aldrig lämnat Sverige då den varit någon form av provvagn på Volvo.
Jag tog för givet att det var den T5-motor som säljs i USA, med 254 hk. Kanske inte erbjuds till XC90 hos jänkarna. Då var det plötsligt inte lika skoj längre, annat än att man lär lura en och annan med T5 på bakluckan... :wink:

På tal om 2,5T på 210 hk så verkar den ha en framtid trots allt. Geely vill ju fortsätta byxa XC90 Gen 1 i Kina som budgetvariant, med 2,5T som enda alternativ. När den väl tas ur produktion i framtiden måste den slå någon form av rekord!
av Lövet
Nja, denna har tillverkats sedan 1958 så det finns några långkörare
http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Men det kanske blir Volvos mest långkörar motor. :)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 100
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden