Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Mjae.. till viss del kan nog priser förklaras på ett snabbt sätt= mindre kvalitetskontroll.
Men dom stora pengarna ligger på två andra ställen..

1/ vem tar garantin.. OM jag köper 1miljon berustift och dom fortsättningsvis ska heta beru så vill dom ha låt säga 15kr/st för dom då det är beru som får skiten om det händer nåt. Får jag in stift så reklammerar jag naturligtvis till beru..
Gör vi istället så att vi köper stiften *no name* eller trycker *pettson* på dom och köper dom helt utan garanti så kostar dom 5kr/st. Och jag som importör har ingenstans att skicka dom eller nån att skylla på. Alla garantiåtaganden hamnar hos mej.. Men billiga blir dom. Det fungerar så med det mesta.. Köpa med garanti från fabrikant (som återförsäljare)= högre pris.
2/ hur många ska suga på kakan?..
Vi jämför?...
1 fjäderbenslager på mekonomen..= KG knutsson har köpt hem lagret från tillverkaren, en stor mellanfirma har köpt lagret och har nu det i sitt lager.. mekonomen storlager köper detta lager från dom och lägger på sitt lager... butiken köper detta lager och säljer till dej med ca 40% avans.. hur många har sugit på kakan? =dyrt...

Biltemas väg= Biltema holland beställer lagret för leverans från tillverkaren till biltema storlager linköping. Butik köper lagret av linköping, butik säljer till dej för ca 5% avans..= färre munnar att mätta och lägre pris.

Allt har inte med varesej kvalitet eller avsyning att göra..
Användarvisningsbild
av vetten
Klar att det är så "pettson"

Det är ju ren logik där :-)-)

Ack Du Store Mästare "pettson"

Nej men skämt åsido, visst är det så. Klart att om man köper en million mer är dom andra så får man klart vara med och bestämma :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
ända sen dom var ett postorder företag, och till nu med egna butiker, kan jag bara säga som alla andra, ska bilen säljas å något är trasigt köp på biltema, ska du behålla bilen köp inte på biltema....
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har länge varit storkonsument hos Biltema, nu på slutet har det framförallt handlat om verktyg. Mina bruksbilar har ju överlevt länge tack vare biltema, och enda gången nåt inte passade var ett par kränghämmarstag till 740. Men lite 5-56 och en borr löste det problemet. Men visst, en del saker köper jag hellre original, men mycket vad gäller slitdelar komemr från biltema, oavsett bil.
av *pettson*
BRUTUS skrev:ända sen dom var ett postorder företag, och till nu med egna butiker, kan jag bara säga som alla andra, ska bilen säljas å något är trasigt köp på biltema, ska du behålla bilen köp inte på biltema....
Nej det är ju extremt mycket bättre delar som säljs överallt annars. ALLA utom biltema vill ju inte sälja delar?

Om vi gör en enkel jämförelse så har INGEN hög kvalitet på delar. Ingen säljer längre delar som höll som för låt säga endast 10år sedan.
För bara 10år sedan höll orginal länkarmar runt 7-10.000 mil. Idag håller dom runt 3000. Konstigt nog håller biltemas runt 3000, mekonomens runt 3000 osv..
Varför rullar bilen 25.000-30.000 mil på orginal hjullager men bara runt 5000- 7000 på 4 nya SKF lager. Volvo säljer förövrigt både FAG och SKF som orginallager såg jag när jag hämtade åt en som ville ha bytt.
Spindelleder var ju nåt man inte bytte speciellt frekvent, men den sagan ändrade VAG konstant. Kom VAG undan med skitkvalitet som gick ned sej strax efter garantitid så kunde naturligtvis alla andra också hålla samma kvalitet och pris.. Volvo har ju dessutom sugit på kakan genom att frågå lösa leder på 850 / 70 serien. Numera är dom lösa igen dock.

VAGs representant sa nåt som var så målande på tv för några år sedan..

DET EXTREMT SVÅRA ÄR ATT TILLVERKA EN RESERVDEL SOM HÅLLER SÅ LÄNGE ATT KUNDEN ÄR NÖJD. MEN SOM HÅLLER SÅ KORT TID ATT VI HÅLLER VÅRA VERKSTÄDER SYSSELSATTA KONSTANT.

med andra ord inte en tanke på att leverera nåt som faktiskt håller hög kvalitet.
Så tänker naturligtvis ALLA som levererar delar..
Användarvisningsbild
av isak
hej pettsson
har ett minne av det uttalandet var det inte SWERKER med soptunnan? en grej till med spindelleder-p-ändar, har blivit mindre dimensioner för att spara material= vikt, billigare produktion i slutändan! konsumenten betalar efter garantitiden.
isak
av *pettson*
isak skrev:hej pettsson
har ett minne av det uttalandet var det inte SWERKER med soptunnan? en grej till med spindelleder-p-ändar, har blivit mindre dimensioner för att spara material= vikt, billigare produktion i slutändan! konsumenten betalar efter garantitiden.
isak
Nope var i nåt som bara blev några avsnitt liknande motorjournalen. Man visade VAG talesmannen några reservdelar som var orginal. Sen några pirat. Naturligtvis dömde han direkt ut piratdelarna. När dom sen strategiskt flyttade fingrarna så var VAG märket kvar på gummit, men artikelnumret var skrapat.
Sen skiljde det drygt 200spänn i pris. Då visste inte talesmannen vad han skulle säga riktigt.
Har några fina bilder på termostathus till BMW med samma fix..

Orginal: BEHR art nrxxxxxxxx BMW...
Pirat: BEHR ---------------------------------- slipade nr o namn, dock inte mera än att du kan ana vad det står..

Prisskillnad: 402kr.
av perjak
När jag var där hittade jag, mest av en slump, flatblade som passade till min V70. Halva priset mot Volvo och de kändes rätt ok.
Tyvärr var det en dundermiss. :( Bladen höll dryga 60 mil, sen blev det minst lika randigt på rutan som det blev av originalbladen som jag bytte ut. (Dessa hade gått 4000 mil) Givetvis prövade jag att tvätta av både ruta och blad men det gav ingen förbättring.

Således fick det bli ett nytt byte och dryga 500:- fattigare har jag nu en ruta som är helt fri från vattenränder.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Angående det ni säger att ni fått fel saker när ni handlat, det måste vara olika från varuhus till varhus, har aldrig varit med om det i Karlstad, å jag har köpt mycket saker där!!

Men, många gånger när jag varit på Volvo, INTE i Karlstad så har jag fått fel saker när jag beställt grejer.. Trots att man har varit med runt kassadisken och pekat på deras skärm vad man vill ha så kommer det likt förbannat fel saker, eller så kan de överhuvudtaget inte hitta det man söker i sin dator..
av monarped
körde min 745 88a i 10 år o 40 tusen mil på bara biltemagrejer
men de e klart att en rörtång i plåt för 29 kr köper man en sån o tror att den e lika bra som en för 500 så anser ja att biltemas grejer är minst lika bra som hos andra o att de e köparen som e dum
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC