Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Som laståsna är V70N fullt i klass med 7/945 och V70 II vilket är lite förvånande med tanke på att bilen är så kort: Bara 471 cm och därmed rentav kortare än 850/V70.
Användarvisningsbild
av 800serien
Lucif3r skrev:Smaken är som baken, första V70 tycker jag ser bättre ut än V70N, men V70N i sitt XC-utförande är däremot en av dom snyggare modellerna volvo gjort, till skillnad mot P80-XC'n som ser ut som jag vet inte vad... Dom "breda" formerna på V70n är som gjorda för att vara XC :) Även den plastiga plasten runt hjulhusen osv passar oerhört bra :)

Jag har dock inte stingkil-packat en V70N tillräckligt många gånger för att uttala mig om det praktiska utrymmet i dom.
Första V70 är riktigt fin, tycker de håller än idag.
Användarvisningsbild
av 800serien
andersuw skrev:Som laståsna är V70N fullt i klass med 7/945 och V70 II vilket är lite förvånande med tanke på att bilen är så kort: Bara 471 cm och därmed rentav kortare än 850/V70.
Nej Anders, vad har du tagit ikväll? :P Helt omöjligt, det finns inte ens på kartan. Jag har 745, 855 och V70N i familjen. V70N har inte en suck mot 7/945.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
V/S90 har väl lite subventionerade snik varianter med D3 & enkel utrustning till bra pris i Sverige just för man vill försöka hålla s90/v90 marknadsledande som volymbil och vara 1a på biltoppen här. Med nya Xc60 kan dom ta bra betalt och sälja den utan kampanjer i flera år, så som dom gjorde med den gamla.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av andersuw
800serien skrev:
andersuw skrev:Som laståsna är V70N fullt i klass med 7/945 och V70 II vilket är lite förvånande med tanke på att bilen är så kort: Bara 471 cm och därmed rentav kortare än 850/V70.
Nej Anders, vad har du tagit ikväll? :P Helt omöjligt, det finns inte ens på kartan. Jag har 745, 855 och V70N i familjen. V70N har inte en suck mot 7/945.
Jag är och var spik nykter. Men man kan ju undra om alla är det ... :roll: ;-)

Enligt Volvos officiella siffror är 945 105,5 cm lång där bak med uppfällt säte och 181,5 cm med nedfällt. Motsvarande siffror för V70N är 108,5/107,7 (beroende på hur man ställt baksätets ryggstöd; det finns två lägen) respektive 184,8. Så där vinner ju V70N med ca tre cm i båda fallen. Höjden för 945 är 77 cm jämfört med 76,6 för V70N så i allt väsentligt samma. När det gäller bredden mellan och över hjulhus har jag inga officiella eller andra direkt jämförbara mått men jag tror knappast 945 slår V70N på fingrarna där heller, i alla fall inte på något avgörande sätt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mjo men nu blandar du in siffror här, och siffrorna säger sällan om hur stort det praktiska utrymmet är. Det låter fint på papper, men när man väl börjar packa händer det ofta att man stöter på någon riktig design-miss/olämplig-form som gör att sak X inte får plats, trots att den kalkylerade volymen ska tillåta saken med råge.
Nu pratar jag dock generellt, och inte specifikt 945vsV70N. Men det enda vettiga sättet att testa detta på är att ha båda bilarna, packa t ex 945an så full det går, sen flytta över allt till V70N'n och se om allt får plats och/eller det blir utrymme över.

Om jag inte minns fel så ska även 85x70 ha större lastutrymme på papper än 7/945, eller iaf lika stort, men i praktiken får man inte in i närheten av lika mycket skrot som i en 945a :P 945 har också "fördelen" med att ha stor reservhjulsbalja som man faktiskt kan utnytja i nödfall(jo, jag gjorde faktiskt det vid ett par tillfällen på 945an jag hade :P ), baljan på 85x70 är pinsamt liten i jämnförelse, och P2ornas är väl ännu mindre har jag för mig? (I)
av putte66
simonhalmstad skrev:V/S90 har väl lite subventionerade snik varianter med D3 & enkel utrustning till bra pris i Sverige just för man vill försöka hålla s90/v90 marknadsledande som volymbil och vara 1a på biltoppen här. Med nya Xc60 kan dom ta bra betalt och sälja den utan kampanjer i flera år, så som dom gjorde med den gamla.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast detta är ju inget nytt. Det fanns ju till V70N med basutrustad bil ( ej kinetic) med den oerhört träiga 140 Hk bensinmotorn som exempel . Samma sak med V70 II, det fanns flera snikvarianter som var kraftigt subventionerade.
av andersuw
Lucif3r skrev:Mjo men nu blandar du in siffror här, och siffrorna säger sällan om hur stort det praktiska utrymmet är. Det låter fint på papper, men när man väl börjar packa händer det ofta att man stöter på någon riktig design-miss/olämplig-form som gör att sak X inte får plats, trots att den kalkylerade volymen ska tillåta saken med råge.
Nu pratar jag dock generellt, och inte specifikt 945vsV70N. Men det enda vettiga sättet att testa detta på är att ha båda bilarna, packa t ex 945an så full det går, sen flytta över allt till V70N'n och se om allt får plats och/eller det blir utrymme över.
Visst är det bäst att provpacka om man har den möjligheten. Men nu är ju Volvos stora kombi sedan 745 och framåt, nya V90 undantagen, väldigt lika utformade där bak, vilket gör utrymmet mer lättanvänt än på de flesta andra bilar. Så det som skiljer är egentligen bara mått av det slag jag talar om. Jag har ju också rätt omfattande praktisk erfarenhet av att packa alla tre bilarna (745, 855, V70N) och den erfarenheten säger också att 745 och V70N är ungefär jämspelta medan 855 är lite mindre. V70 II är också ungefär jämbördig med 745/V70N.
Lucif3r skrev:Om jag inte minns fel så ska även 85x70 ha större lastutrymme på papper än 7/945, eller iaf lika stort, men i praktiken får man inte in i närheten av lika mycket skrot som i en 945a
Nej 85x70 är mindre även på papperet, möjligen med undantag för avståndet mellan hjulhusen.
Lucif3r skrev: :P 945 har också "fördelen" med att ha stor reservhjulsbalja som man faktiskt kan utnytja i nödfall(jo, jag gjorde faktiskt det vid ett par tillfällen på 945an jag hade :P ), baljan på 85x70 är pinsamt liten i jämnförelse, och P2ornas är väl ännu mindre har jag för mig? (I)
Alla dessa bilar har ju nödhjul istället för fullstort reservhjul. Skillnaden är bara hur lätt det är att få plats med ett fullstort på höjden. Möjligen var det lättare på 745/945 eftersom det så vitt jag minns bara låg en matta över hjulet istället för en plastbalja med tillhörande bärkassehållare. Men det lär ju inte vara många som försökt knöa in ett fulltstort hjul i någon av bilarna. Jag har hållit mig till nödhjulet som hittills bara kommit till användning på en av de fyra bilar som haft det (745 -87).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
ang. baljan. Jag har fullstort hjul i V70in, och hade även det på 945an. 945an hade jag dessutom ett slutsteg nedsänkt ungeför 7cm från luckan, och hade ändå plats för startkablar, fälgkors osv... I V70in får jag knappt plats med hjulet och fälgkorset :P
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]