Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Klart att alla inte behöver AWD men har men väl vant sej till med det är det svårt att förstå varför man inte haft det förr. Köpte min första AWD 2010 och det har jag inte ångrat det är en gammal Rav4 med låsbar mellandiff och visst drar den lite mer än en tvåhjulsdriven men inte mycket om man gämför med V40-in allafall då det blir mest blandad körning. Behov har jag av AWD då jag drar en hel del släp och har en alle' som är ett riktigt blåshål på vintern med drivor osv. Har ju tidigare alltid kört tvåhjulsdrivet och den bästa av dom som jag haft var en Amazonkombi med någon sorts diff den tuggade sej fram rätt bra i snön.
Jag kommer garanterat att köpa AWD på min nästa bil sen vad det blir för märke visar sej då men den ska vara lite hög också då det blir lättare för en gammal gubbe som jag att ta mej i och ur då :lol:
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
VolvoB20 skrev:Jag har kört en massa olika mjukvaror från Volvo till Gen 5 i min XC70. Vissa av dem gjorde det svårt att byta fil på motorvägen, så visst har man experimenterat vilt med att dra åt haldexen titt som tätt. Tex på motorvägen, ifall man skulle råka köra igenom en moddsträng. Kändes helt sjukt en varm solig sommardag.

Jag har även kört mjukvaran som är helöppen 99.5 % av tiden, eftersom Gen 5 tar några hundra millisekunder att då få upp trycket hinner bilen sladda 30-40 meter på motorvägen innan kopplingen låser.

Den version som laddas i bilarna nu, är ett mellanting.
Svårt att byta fil pga för mycket förspänning heller? Låter konstigt om det märks i motorvägsfart...

Finns f.ö även en mjukvara som gör bilen lite mer RWD-biased, provat den? Kanske bara är så att den gör tvärtom och drar åt kopplingen lite hårdare och lite oftare men vill minnas bilen hann åla och orma sig en del, kändes lös i baken iallafall. Det under gaspådrag på motorväg när det snöade så det var ju lite intressant.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Schmoyoho skrev:
VolvoB20 skrev:Jag har kört en massa olika mjukvaror från Volvo till Gen 5 i min XC70. Vissa av dem gjorde det svårt att byta fil på motorvägen, så visst har man experimenterat vilt med att dra åt haldexen titt som tätt. Tex på motorvägen, ifall man skulle råka köra igenom en moddsträng. Kändes helt sjukt en varm solig sommardag.

Jag har även kört mjukvaran som är helöppen 99.5 % av tiden, eftersom Gen 5 tar några hundra millisekunder att då få upp trycket hinner bilen sladda 30-40 meter på motorvägen innan kopplingen låser.

Den version som laddas i bilarna nu, är ett mellanting.
Svårt att byta fil pga för mycket förspänning heller? Låter konstigt om det märks i motorvägsfart...

Finns f.ö även en mjukvara som gör bilen lite mer RWD-biased, provat den? Kanske bara är så att den gör tvärtom och drar åt kopplingen lite hårdare och lite oftare men vill minnas bilen hann åla och orma sig en del, kändes lös i baken iallafall. Det under gaspådrag på motorväg när det snöade så det var ju lite intressant.
Den programvaran kändes inte bra alls. När man drar åt Haldexen för hårt och för ofta så känns dem som när man kör en 4WD med manuell lås/broms på mellandiffen och har glömt släppa den när man kör ut å asfalten. Därför har man lättat lite på tycket nu.

Kör man på motorväg så kan man ju åka 25-35 m/s. Tar det en halv sek att få upp trycket när bilen detekterar sladd vid passage av tex en moddsträng blir det rätt lång sladd innan systemet hämtar hem den.

Därför kör man med tryck hela tiden i systemet så att man har visst ansättning av lamellerna, det gör att Gen 5 nu känns väldigt bra i dessa situationer. Men det verkar som det också skapar rejält slitage på delarna.
av sparwen
Vid en hastighet av 100 km/h så färdas man i 27,78 meter i sekunden.
Kan vara bra att veta för att en del inte ska ta i när de anger hur långt de kör innan det kopplas in.
Användarvisningsbild
av joel80
Alltså.. Det är ju troligen inte AWD som går in och "räddar upp" en sladd på motorväg. Det verkar vara nån allmän uppfattning om att man skulle kunna häva en sladd lättare med AWD. Rätt befängt, om man inte är typ rallyförare..

Det viktiga i en situation som ovan på motorväg är att bilen har ett bra och snabbt antisladd-system. Det går in och justerar på millisekunder.

AWD är bra för att inte köra fast om man kör på ställen där det är risk för det, eller vill kunna bry sig mindre om hur man kör under vintern. (T.ex kunna ta den där snöfallet utan att först gå ut o skotta lite.) Kan också vara en fördel när man kör släp/husvagn, även om jag klarat mig fint med framhjulsdrift under alla år där också. (vid nått tillfälle har det varit lite på gränsen.. Blött o tungt gräs eller släp i hal uppförsbacke.)

Men när det gäller att stanna eller få ordning på en sladd hjälper AWD föga. Jag har haft AWB på alla mina bilar...
av Schmoyoho
Både ja och nej. Vill bestämt hävda att man i en AWD till viss del kan gasa sig ur en begynnande sladd, bromsar man i vissa situationer känns det som att man får baken att kliva ut medan man kunnat gasa sig ur dem. Tror jag fler än en gång provocerat för mycket och fegat ur och börjat bromsa när jag istället borde varit kall och hållt gas istället. Gäller förstås inte alla situationer men vissa.
Användarvisningsbild
av MartinS
Schmoyoho skrev:Både ja och nej. Vill bestämt hävda att man i en AWD till viss del kan gasa sig ur en begynnande sladd, bromsar man i vissa situationer känns det som att man får baken att kliva ut medan man kunnat gasa sig ur dem. Tror jag fler än en gång provocerat för mycket och fegat ur och börjat bromsa när jag istället borde varit kall och hållt gas istället. Gäller förstås inte alla situationer men vissa.
Tänk dig motorväg med rejäla moddsträngar. Rent livsfarligt att glida över utan gaspådrag. Men med AWD och lite lätt gas så märks dom inte. Ett typexempel..
Användarvisningsbild
av joel80
Fast nog är det väldigt få som reagerar på ett kast på motorväg genom att gasa mer? Och om man har antisladd eller ej är nog det som oftast är avgörande för hur en sån situation kan sluta.

Har forcerat moddsträngar många gånger med FWD.. Och några med AWD.. Tycker inte det är nån större skillnad, man får vara alert oavsett.

Tron på AWD som säkerhetshöjande är allt för hög.. Folk kör fort när det är halt med AWD och tror att det ska rädda dem.
Framkomlighet är det man vinner med AWD, väldigt sällan säkerhet.
Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev:Har forcerat moddsträngar många gånger med FWD.. Och några med AWD.. Tycker inte det är nån större skillnad, man får vara alert oavsett.
Gasar du då? Jag tycker det är milsvid skillnad...
av Schmoyoho
Har för mig att AWD-bilar inte är inblandade i olyckor lika ofta men när det väl smäller så går det fortare. Men ja, att AWD inger en lite falsk trygghet gäller nog i allmänhet.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 29

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]