Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Om du vill återuppta den debatten, var vänlig gör det från den punkt där du senast lämnade den, det vill säga vid mitt inlägg här på sidan 3 i tråden. Jag ställde där sex relevanta frågor till dig och du har hittills inte lyckats besvara någon av dem.

Som jag redan upplyst dig om har moderna dieslar minimala partikelutsläpp eftersom de har effektiva partikelfilter. De har mindre partikelutsläpp än vissa moderna direktinsprutade bensinmotorer som saknar sådant filter. Här är en gång den länk rörande det ämnet som jag gav dig i mitt första svar till dig i den här tråden.

http://www.transportenvironment.org/pre ... ty-diesels

Att Paris borgmästare vill göra något betyder inte nödvändigtvis att det är en bra idé att göra det. Hon behöver tydligen läsa på hon också. Och om och när det ena eller andra bränslet kommer att försvinna på personbilar vet varken du eller jag.
Eftersom du tycker jag skall besvara frågor, ta istället dina sex frågor och visa någon som helst publicerad artikel som visar att en dieselmotor är ett bra miljöval oavsett hur dieseln framställs, fokuserar man bara på koldioxidutsläpp så hittar du det men tar du hänsyn till alla utsläpp så blir det svårare.
För mig är ditt aggressiva försvar av dieselbilar bara patetiskt, men det kanske blir så när man äger en. Men för mig är diskussionen avslutad med dig om du inte kan hänvisa till någon som helst publicerad artikel som visar på hur bra dieselbilen är för miljön.
Mwi skrev:Eftersom du tycker jag skall besvara frågor, ta istället dina sex frågor och visa någon som helst publicerad artikel som visar att en dieselmotor är ett bra miljöval oavsett hur dieseln framställs, fokuserar man bara på koldioxidutsläpp så hittar du det men tar du hänsyn till alla utsläpp så blir det svårare.
För mig är ditt aggressiva försvar av dieselbilar bara patetiskt, men det kanske blir så när man äger en. Men för mig är diskussionen avslutad med dig om du inte kan hänvisa till någon som helst publicerad artikel som visar på hur bra dieselbilen är för miljön.
Aggresivitet, känsloutbrott och misstänkliggörande av andras motiv överlåter jag till dig. Själv ägnar jag mig inte åt sådant.

Det står dig förstås fritt att låta bli att besvara mina frågor. De som läser tråden står då också fria att dra sina egna slutsatser av de uteblivna svaren.

Uppenbarligen har du en ohejdad tilltro till det tryckta ordets sanningsvärde. Har man som jag viss källkritisk förmåga har man inte den tilltron. Inte heller har jag någon tilltro till auktoritetsargument av det slag du efterfrågar. Och eftersom du dessutom lovar att avsluta diskussionen om jag inte tillmötesgår din begäran om publicerade artiklar har jag ytterligare ett bra skäl att inte göra det.

I sakfrågan gäller följande: Vad som redan är väl känt och belagt rörande dieselns fördelar ur miljösynpunkt är att motorerna har högre verkningsgrad och därför lägre CO2-utsläpp än andra explosionsmotorer. De kan också köras på helt eller delvis icke-fossilt bränsle, vilket tar ner deras nettoutsläpp av CO2 ytterligare. Vad beträffar flertalet andra utsläpp (kolmonoxid, oförbrända kolväten, kväveoxid, partiklar) har de med nuvarande reningsteknik inte några större problem och är inte generellt underlägsna andra explosionsmotorer. Jämfört med vissa direktinsprutade bensinmotorer utan partikelfilter är moderna dieslar, som jag redan påpekat, bättre ifråga om just partikelutsläpp. Tittar man på de krav för Euro 6 som du själv länkade till är de också bättre vad gäller CO-utsläpp. Där tillåts 1 g/km för bensinmotorer men bara 0,5 g/km för dieslar. Det är bara ifråga om kväveoxider som Euro 6-kraven är mindre stränga för dieslar än för bensinbilar. Men skillnaden är liten. En diesel får släppa ut 0,08 g/km och en bensinbil 0,06. För HC+NOX sammantaget gäller 0,17 för diesel och 0,16 för bensin.
andersuw skrev: Som jag redan upplyst dig om har moderna dieslar minimala partikelutsläpp eftersom de har effektiva partikelfilter. De har mindre partikelutsläpp än vissa moderna direktinsprutade bensinmotorer som saknar sådant filter.

Att Paris borgmästare vill göra något betyder inte nödvändigtvis att det är en bra idé att göra det. Hon behöver tydligen läsa på hon också. Och om och när det ena eller andra bränslet kommer att försvinna på personbilar vet varken du eller jag.
Generellt sett krävs det ju minst Euro6 motorer för att de skall ha färre partiklar än en "normal" gammal bensinmotor. Eftersom alla dieselbilar inte är från MY16-ish och framåt är det väl rimligt att införa begränsningar mot bilar med äldre skitiga motorer? Diesel är ett j-vla skitbränsle, bokstavligt talat.
MartinS skrev:Förvisso en några år gammal artikel, men jag vet inte om så mycket har ändrat sig?
Måste bara få återkomma till det här.. Den där bilden är tydligen fejk. Det du säger skulle vara en litiumgruva är en koppargruva som heter BHP’s Escondida Mine.
fake_litium.jpg
fake_litium.jpg (132.75 KiB) Visad 704 gånger
http://m.dailykos.com/stories/2016/5/6/ ... l=facebook

Så det är ju lite som jag tidigare var inne på, det mesta av de metaller vi använder till vardags kommer från stora gruvor som troligen rätt ofta påverkat miljön kraftigt i det närområde den finns i. Ett problem i sig men inte relaterat specifikt till elbilar och batterier.

Det hamnade också nån bild på flamingos här.. VolvoB20 som la upp.. en bild från Salar de Atacama i Chile.
The primary sources of lithium are from the Atacama Desert in Chile, and the Uyuni salt flat in Bolivia. These are two of the deadest places on Earth. I won’t say nothing lives there, but…

In 2003, a team of researchers published a report in the journal Science in which they duplicated the tests used by the Viking 1 and Viking 2 Mars landers to detect life, and were unable to detect any signs in Atacama Desert soil in the region of Yungay.

Not all of the Salar de Atacama (the big Atacama salt flat) is this dead. There are some pools there with very salt-resistant shrimp, and weirdly enough flamingos come to this desolate, otherwise empty place. So you know what they did? They made the area where the flamingos go a national reserve. It’s both desolate and lovely. They don’t extract lithium there.
Det verkar finnas väldigt starka röster kring det här för att få elbilar att verka så dåliga som möjligt. Självklart måste man också se med öppna ögon på ett sånt inlägg som i sidan ovan. Men jag har i allafall kunna kontrollera att det är korrekta uppgifter ang. koppargruvan och Salar de Atacama. Det var bara att googla namnen så kan man läsa sig till det som står i det jag länkade från andra källor också.

Den där andra bilden på oljesand är inte heller speciellt sann.
And getting oil out of the tar sands? That’s not done with a neat little well. There are two primary ways of extracting oil from tar sands. One is to force steam into the sands through a series of horizontal wells. Then another series of wells is drilled to extract the oil freed by the steam. And all it takes is about 1,500 cubic feet of natural gas to make the steam that drives out a single barrel of oil.
Skärmklipp 2016-05-09 10.53.37.png
Skärmklipp 2016-05-09 10.53.37.png (1.33 MiB) Visad 713 gånger
Skärmklipp 2016-05-09 10.54.10.png
Skärmklipp 2016-05-09 10.54.10.png (669.18 KiB) Visad 716 gånger
Men Joel, man får ju inte förstöra folks fördomar med fakta. Sånt är inte snällt. ;-)
MartinS skrev:Generellt sett krävs det ju minst Euro6 motorer för att de skall ha färre partiklar än en "normal" gammal bensinmotor. Eftersom alla dieselbilar inte är från MY16-ish och framåt är det väl rimligt att införa begränsningar mot bilar med äldre skitiga motorer? Diesel är ett j-vla skitbränsle, bokstavligt talat.
Bensinmotorer av den typ som är vanlig idag alstrar inte några stoftpartiklar. Det gjordes/görs försök med "Lean Burn" tekniken och det där bildadas det stoftpartiklar. Jag vet ej om det säljs sådana i större skala idag. Volvo S/V40 med Mitsubishi's GDI motor var ett sådant exempel, VW's FSI lika så, men deras FSI motorer idag är "vanliga" bensinmotorer. Vet att Ford också "höll på" med detta, vet ej hur det är nu. Alla har ju "gått över" till diesel idag så utvecklingen av bensinmotorer är inte direkt "first prio" längre. För att inte tala om etanolmotorer. Dom etanolmotorer som säljs idag har säkert inte "förnyats" på många år, om det över huvud taget säljs några.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Mmm.. det är så jävla lätt att falla dit bara. Alltså på riktigt.. man gör ju samma sak ibland själv.. missar helt sitt kritiska tänkande och källkritiken. Det ovan har jag i allafall ägnat några minuter åt att googla på vad som sägs för att lita på det och förhoppningsvis inte falla på samma grepp.

Det är ju väldigt enkelt att, när man själv vill få nått sagt, hitta nått som passar in i sin egen världsbild och bara grabba ett påstående eller en "meme" som passar in. Ofta är det svårt för den på andra sidan att kontrollera, här var det tydligen en av världens 10 största gruvor som man sa var litiumutvinning, vilket kanske var ett misstag då någon kände igen gruvan som den där koppargruvan.. Antielbilsmaffian får välja nått mindre välkänt så det inte finns så stor risk att nån kan faktakolla nästa gång.
Precis, det var ju det jag skrev, det är bara att få ditt en bra militärjunta till makten i Peru så kan man omvandla nationalparken till ett jättestort dagbrott och utvinna allt Lithium. Saken är biff......

Sen så är väl inte dagbrotten i Tyskland o Polen där man utvinner brunkol för att göra el till sina elbilar vackrare än dagbrotten i Kanada där man utvinner oljesand för att köra bensinbilar på speciellt mycket vackrare. De ser ju lika illa ut båda två.

Det jag hela tiden vänder mig mot är skönmålningen att elbilar har nollutsläpp och noll miljöpåverkan.

Så här der det ut i Tyskland när man bryter kol för att göra el till sina elbilar....

Bild

Jag tror ju att tex FT/Syntet Bensin/Diesel från energiskog är precis lika miljövänligt som elbilar och ett bra komplement...

Bild
joel80 skrev:.

Det hamnade också nån bild på flamingos här.. VolvoB20 som la upp.. en bild från Salar de Atacama i Chile.
The primary sources of lithium are from the Atacama Desert in Chile, and the Uyuni salt flat in Bolivia. These are two of the deadest places on Earth. I won’t say nothing lives there, but…

In 2003, a team of researchers published a report in the journal Science in which they duplicated the tests used by the Viking 1 and Viking 2 Mars landers to detect life, and were unable to detect any signs in Atacama Desert soil in the region of Yungay.

Not all of the Salar de Atacama (the big Atacama salt flat) is this dead. There are some pools there with very salt-resistant shrimp, and weirdly enough flamingos come to this desolate, otherwise empty place. So you know what they did? They made the area where the flamingos go a national reserve. It’s both desolate and lovely. They don’t extract lithium there.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 31

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]