- tis 23 dec 2014, 08:32
#930641
Antagligen, eftersom dubbat blir mer och mer förbjudet i länder runtom jorden(i dom länder där vinterdäck är ett måste, dvs..), och t om sverige har ju vissa vägar där dubbar är förbjudet.
Jag såg ett däck från nokian(tror jag) som hade aktiva dubb. Dvs normalt sett är däcket odubbat, med vid en tvär bromsning eller liknande kommer dubben fram.
Det är faktiskt en teknik jag tror skulle fungera väldigt bra - om dom får det att fungera på ett bra sätt. Tyvärr lär dom väl kosta skjortan och byxorna när dom kommer ut, vilket dessvärre sätter käppar i hjulen( :lol: ) för många...
Jäverhammar skrev:Är detta ett sätt att försöka minska slitaget på vägbanan?
Antagligen, eftersom dubbat blir mer och mer förbjudet i länder runtom jorden(i dom länder där vinterdäck är ett måste, dvs..), och t om sverige har ju vissa vägar där dubbar är förbjudet.
Jag såg ett däck från nokian(tror jag) som hade aktiva dubb. Dvs normalt sett är däcket odubbat, med vid en tvär bromsning eller liknande kommer dubben fram.
Det är faktiskt en teknik jag tror skulle fungera väldigt bra - om dom får det att fungera på ett bra sätt. Tyvärr lär dom väl kosta skjortan och byxorna när dom kommer ut, vilket dessvärre sätter käppar i hjulen( :lol: ) för många...