Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Hur skulle näringsidkaren utan att veta vad felet är, kunna veta exakt tid, metod och om där krävdes mjukvara? En omöjligt uppgift.
Det kan han inte veta eftersom felet var okänt och ämnet var felsökning.
Felsökningsmetoden fick ändras och därmed blev det en extra uppgift. Man ringde också kunden om detta.
Inget konstigt, inget onormalt.

Föreslår fortfarande vojje att du anmäler det hela ihop med trådskaparen. Då har du chans att använda dina kunskaper fullt ut.

Mwi, du verkar klart insatt...
Felsökning brukar inte ske på kända fel. Okända fel däremot kräver felsökning. Men om det är en nyhet så..
Det har inget med personalkompetens att göra överhuvudtaget. Men det hade du ju vetat om du förstått vad vi diskuterar.
Ibland bör du gå lite längre med googlingen än att stanna hos konsumentverket som ger en förenklad variant.
Paragraferna finns nedan.

Kollat med 4 verkstäder till idag i övrigt bland dom mekaniker jag känner igen. Fast pris felsökning avser 1 timma på samtliga.

Tilläggsarbete
8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.
Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.

Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.
I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 §.

Pristillägg
38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.
Användarvisningsbild
av Allinug
Aktuell firma är förmodligen ansluten till MRF. MRF har publicerat "Verkstadens reparationsvillkor" på sin webbplats:
http://www.mrf.se/SIDOR/BILVERKSTAD/helarepvillkor.aspx

Under punkt 4 står det om prisuppgifter. Här nämns både felsökning och pristak:

"Avser uppdraget enbart en förberedande undersökning eller felsökning, för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten skyldig att betala för undersökningen. Verkstaden ska i sådana fall avtala om ett högsta pris för felsökningen om denna kostar 2 000 kr eller mer om inte kunden avstår från en sådan uppgift."

"Om en ungefärlig prisuppgift lämnas får den inte överskridas med mer än 15 %, dock högst 2 000 kr, om inte någon annan prisgräns har avtalats. Har konsumenten angett ett högsta pris (pristak) får det inte överskridas."

De har väl avtalat om ett högsta pris för felsökningen på 800 kr? Och högsta pris får inte överskridas, enligt deras reparationsvillkor.
Användarvisningsbild
av Vojje
*pettson* skrev:Hur skulle näringsidkaren utan att veta vad felet är, kunna veta exakt tid, metod och om där krävdes mjukvara? En omöjligt uppgift.
Det kan han inte veta eftersom felet var okänt och ämnet var felsökning.
Felsökningsmetoden fick ändras och därmed blev det en extra uppgift. Man ringde också kunden om detta.
Inget konstigt, inget onormalt.
det stod verkstaden fritt att erbjuda kunden ett avtal om fast pris för felsökning.
det är inte kundens ansvar att verkstaden missbedömde allvaret av felets art.
Det är fortfarande endast ett uppdrag som avtalats.
av *pettson*
Allinug skrev:Aktuell firma är förmodligen ansluten till MRF. MRF har publicerat "Verkstadens reparationsvillkor" på sin webbplats:
http://www.mrf.se/SIDOR/BILVERKSTAD/helarepvillkor.aspx

Under punkt 4 står det om prisuppgifter. Här nämns både felsökning och pristak:

"Avser uppdraget enbart en förberedande undersökning eller felsökning, för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten skyldig att betala för undersökningen. Verkstaden ska i sådana fall avtala om ett högsta pris för felsökningen om denna kostar 2 000 kr eller mer om inte kunden avstår från en sådan uppgift."

"Om en ungefärlig prisuppgift lämnas får den inte överskridas med mer än 15 %, dock högst 2 000 kr, om inte någon annan prisgräns har avtalats. Har konsumenten angett ett högsta pris (pristak) får det inte överskridas."

De har väl avtalat om ett högsta pris för felsökningen på 800 kr? Och högsta pris får inte överskridas, enligt deras reparationsvillkor.
Korrekt och därför ringde man och ingick ett nytt avtal. Alltså inga överskridanden.
av Mwi
*pettson* skrev: Mwi, du verkar klart insatt...
Felsökning brukar inte ske på kända fel. Okända fel däremot kräver felsökning. Men om det är en nyhet så..
Det har inget med personalkompetens att göra överhuvudtaget. Men det hade du ju vetat om du förstått vad vi diskuterar.
Ibland bör du gå lite längre med googlingen än att stanna hos konsumentverket som ger en förenklad variant.
Paragraferna finns nedan.

Kollat med 4 verkstäder till idag i övrigt bland dom mekaniker jag känner igen. Fast pris felsökning avser 1 timma på samtliga.

Tilläggsarbete
8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.
Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.

Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.
I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 §.

Pristillägg
38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.
Du verkar inte förstå frågeställningen riktigt pettson som TS ställer, så om du tar och läser från början och tänker istället för att hänvisa till paragrafer och kollegor.
Frågan gäller att TS fått ett fastpris på en felsökning, han har inte fått någon information om några tidsbegränsningar, han har inte beställt några tilläggsarbete. Det är ganska enkelt att förstå eller? Men jag repeterar. Vad kostar det att få veta felet? Svar 800:-
Hur kan du få in tilläggsarbete på det, för verkstaden fick en uppgift och det var felsökning till ett avtalat pris.
Och detta har definitivt med personalkompetens att göra, om inte personalen klarar av att ge kunden korrekt information om begränsningar av priset, så är de inkompetenta.
Användarvisningsbild
av tottish85
Så de är okej att bara erbjuda nya avtal och ta mer betalt hursomhelst när man märker att man har räknat bort sig? "Ja hej vi har skruvat isär din bil men vi mer betalt för att kunna skruva ihop den". Det känns ju varken seriöst eller visar att man kan ha någon som helst tillit för sin verkstad.

Red...drog de kanske lite extremt men ni förstår principen :)
Senast redigerad av 1 tottish85, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:Kollat med 4 verkstäder till idag i övrigt bland dom mekaniker jag känner igen. Fast pris felsökning avser 1 timma på samtliga.
Är detta med eller utan programvara, byte av enheter för att testa sig fram osv?
Hur vet man vilken metod verkstan använder sig av för att felsöka under denna timme?
Användarvisningsbild
av tottish85
torbjorn_75 skrev:
*pettson* skrev:Kollat med 4 verkstäder till idag i övrigt bland dom mekaniker jag känner igen. Fast pris felsökning avser 1 timma på samtliga.
Är detta med eller utan programvara, byte av enheter för att testa sig fram osv?
Hur vet man vilken metod verkstan använder sig av för att felsöka under denna timme?
Oavsett vad dom gör under den timmen kanske dom borde visa mer tydligt vad dom menar med "Fast pris". Att det är ett fast pris på den första felsökningstimmen och ingenting annat. Det dom gör är ju inget annat än att locka kunder med vilseledande information/marknadsföring.

Men å andra sidan skit samma, vissa av oss anser att verkstaden gjorde fel som lovade att utföra felsökningen och hitta orsaken för 800kr och sen begära mer pengar för att kunna slutföra det redan utlovade arbetet. Andra tycker att det är helt rimligt att betala mer pengar än det i förväg uppgjorda priset på det arbetet bara för att det tog längre tid än vad verkstaden hoppades att de skulle göra.
av Mwi
Det viktiga som vissa personer har missat här är. Den som betalar lönen är kunden, nöjda kunder kommer tillbaka, missnöjda kunder går till ett annat företag och då blir det ingen lön....
av Jonas_latt
*pettson* skrev: Föreslår fortfarande vojje att du anmäler det hela ihop med trådskaparen. Då har du chans att använda dina kunskaper fullt ut.
.
Förstår inte varför du envisas med att vi ska anmäla bilia.?
Min fråga va. Vad gäller vid fast pris.

. Jag lämnar aldrig in bilen i vanliga fall. Och absolut inte på bilia. Denna gången hade jag inget val och då fick jag lämna in för en felsökning för 800kr. Vilket tydligen inte va som jag hade räknat med. Men som sagt jag godkände det.

Men nu är det bra att så många har sett denna tråd och vet om att fastpris inte är fastpris
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]