- tor 14 aug 2014, 21:22
#889207
Hur skulle näringsidkaren utan att veta vad felet är, kunna veta exakt tid, metod och om där krävdes mjukvara? En omöjligt uppgift.
Det kan han inte veta eftersom felet var okänt och ämnet var felsökning.
Felsökningsmetoden fick ändras och därmed blev det en extra uppgift. Man ringde också kunden om detta.
Inget konstigt, inget onormalt.
Föreslår fortfarande vojje att du anmäler det hela ihop med trådskaparen. Då har du chans att använda dina kunskaper fullt ut.
Mwi, du verkar klart insatt...
Felsökning brukar inte ske på kända fel. Okända fel däremot kräver felsökning. Men om det är en nyhet så..
Det har inget med personalkompetens att göra överhuvudtaget. Men det hade du ju vetat om du förstått vad vi diskuterar.
Ibland bör du gå lite längre med googlingen än att stanna hos konsumentverket som ger en förenklad variant.
Paragraferna finns nedan.
Kollat med 4 verkstäder till idag i övrigt bland dom mekaniker jag känner igen. Fast pris felsökning avser 1 timma på samtliga.
Tilläggsarbete
8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.
Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.
Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.
I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 §.
Pristillägg
38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.
Det kan han inte veta eftersom felet var okänt och ämnet var felsökning.
Felsökningsmetoden fick ändras och därmed blev det en extra uppgift. Man ringde också kunden om detta.
Inget konstigt, inget onormalt.
Föreslår fortfarande vojje att du anmäler det hela ihop med trådskaparen. Då har du chans att använda dina kunskaper fullt ut.
Mwi, du verkar klart insatt...
Felsökning brukar inte ske på kända fel. Okända fel däremot kräver felsökning. Men om det är en nyhet så..
Det har inget med personalkompetens att göra överhuvudtaget. Men det hade du ju vetat om du förstått vad vi diskuterar.
Ibland bör du gå lite längre med googlingen än att stanna hos konsumentverket som ger en förenklad variant.
Paragraferna finns nedan.
Kollat med 4 verkstäder till idag i övrigt bland dom mekaniker jag känner igen. Fast pris felsökning avser 1 timma på samtliga.
Tilläggsarbete
8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.
Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.
Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.
I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 §.
Pristillägg
38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.