Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av louksor
Jag har ett förslag ang användningen av Dice. :idea:

Skulle vi inte kunna göra en lista, endera i första inlägget i denna tråd, eller skapa en ny tråd.(Enklast är väl kanske en ny tråd, då denna börjat bli rätt stor & rörig)
Där vi kan skriva upp vad man kan göra med en Kina Dice på våra bilar och hur man gör det.
Som tex kolla och släcka felkoder, köra diagnostest, ändra styrkan på stolvärmen, belysning osv som jag sett en del skrivit att de gjort.

Skulle vara smidigt och folk kan enkelt se vad man kan göra med en Dice och får en liten beskrivning på hur man gör det. :-)-)
Bara att en seriös person är ansvarig för trådens första inlägg, sen får alla de som har kunskapen och vet hur och vad man kan göra skicka ett pm till trådskaparen som lägger till tipset i listan.

(W) vol:-) (W)
av seimila
Orfeous skrev:Bra initiativ! Det finns dock bra o välskrivna guider redan :)
Hej! Jag måste hävda motsatsen. Har inte hittat en enda guide för själva programmet. Enbart guider för installationen m.m

Så länka gärna till dom du har hittat.
av jaob
Andreasace skrev:
jaob skrev:Ok det låter ju lite träligt men blir väl att kanske skaffa en bättre dator senare då.
Vilket operativ kör du med ?

Stod ju Windows XP
Jag har Win 7 med men vilket är att föredra och vilken version ska man lägga in av win 7 för att det ska funka ?
Windows 7 Pro eller Ultimate är vad som krävs
Går säkert med andra versioner genom att ändra config filen, men inget jag vet om vad som funkar.

Windows Pro kräver iaf bara 1GB minne och Ultimate 2GB, så jag skulle rekommendera dig med Pro, så du sparar minne till VIDA.
Annars är det XP pro som gäller, kräver mindre minne och resurser. Men det är en smaksak.

Hallå tror du det skulle flyta på bättre med XP ?
Anledning till att jag frågar är att programmet ibland fryser till en liten stund för att sedan hoppa igång igen när jag kör med win7.

Ska man strunta i att köra Windows uppdateringar tror du ? Om man ändå bara ska ha datorn till vida och internet så kanske det är onödigt att uppdatera massa ifall den kanske blir segare ?

*Edit*
Gick tydligen inte att lägga in XP på den här datorn står bara windows xp setup did not find any hard disk drives installed...
Så verkar inte som den är kompatibel med XP
Användarvisningsbild
av johnnype
jaob skrev:*Edit*
Gick tydligen inte att lägga in XP på den här datorn står bara windows xp setup did not find any hard disk drives installed...
Näe, det betyder bara att Win XP inte hittade din hårddisk som säkert går över SATA/AHCI. Fixa in drivrutiner på Windows CD'n du använder, ordna med USB eller lämna in på firma för installation av XP. Eller ändra i BIOS så SATA-disken går som vanlig Standard IDE istället, benämns dock olika i olika BIOS'er så du får leta dig fram till vad det heter och om det är möjigt i just din.
av jaob
johnnype skrev:
jaob skrev:*Edit*
Näe, det betyder bara att Win XP inte hittade din hårddisk som säkert går över SATA/AHCI. Fixa in drivrutiner på Windows CD'n du använder, ordna med USB eller lämna in på firma för installation av XP. Eller ändra i BIOS så SATA-disken går som vanlig Standard IDE istället, benämns dock olika i olika BIOS'er så du får leta dig fram till vad det heter och om det är möjigt i just din.
Japp läste att man skulle ändra hårddisken i bios men det gick ju inte.
Gick inte ändra nånting där i princip. Såg inte alls ut där som i min andra dator.

Blir att lämna datorn till arbetskollegan så kanske jan kan fixa det.
Användarvisningsbild
av Fraden
Orfeous skrev:Fick min idag ;) drar ström som fan av batteriet. Så laddning till bilen är att rekommendera
Jaså?`Har du stängt av halvljusen och kör i p-ljusläge?
Tycker inte att våran bil drar ut så mycket.
Visserligen så sitter det ju ett stort "dieselbatteri" i bilen då det är just en Diesel :mrgreen: .
av jaob
Jag har lyckas lägga till arbetsmoment i arbetslistan som finns.
Kan man gå vidare sedan och få få instruktioner på detta arbete som ligger i arbetslistan ?

Vet inte riktigt vart man ska trycka sånafall men man kanske måste vara uppkopplad mot volvo för att utföra det.
Jag har inte fått min dice än om det har någon betydelse.

Installerade VIDA 2012D
av baljbalj
Har börjat leka lite med min Dice. Har hittils sett att Parkeringssensor 1 och spänning larmsiren är återkommande fel (kommer tillbaks om man raderar felkoden). Så jag är nöjd jag köpte den för att veta vilken sensor som bråkade och säkerställa varför bilen falsklarmade och numera även ger felkod.

Men om jag vill ändra något via VIDA. Hur gör man då?

I första hand skulle jag vilja ändra:
1. Koppla bort larmet så jag kan börja låsa med knappen på nyckeln igen utan falsklarm. Så småningom kanske jag köper en ny sirén men just nu skulle jag vara nöjd att koppla bort för att slippa felkod och falsklarm (den låter).
2. Ändra den där funktionen som gör att halvvjusbelysningen lyser en viss tid om man drar i helljusspaken och tar ut nyckeln. Nu lyser den för kort och i manualen står att man kan ändra på verkstad.

Kan man ändra såna saker i VIDA?

Ps1. Beställde från Aliexpress och åkte på typ 300SEK för tull och avgift (DHL). Bad dom inte skicka som gåva vilket kanske hade hjälpt. Ds.

Ps2. Tack för en bra komigång film!
Ds.
  • 1
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 241

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]