Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jaob
Ok det låter ju lite träligt men blir väl att kanske skaffa en bättre dator senare då.
Vilket operativ kör du med ?

Stod ju Windows XP
Jag har Win 7 med men vilket är att föredra och vilken version ska man lägga in av win 7 för att det ska funka ?

Win 7 skulle funka bäst för mig därför jag är mest sugen på att köra på det

Andreasace skrev:
jaob skrev:
Fraden skrev:Det är nog ingen fara.
Jag fick ju igång Vida efter lite trixande på min dator med 1.6 GHz, 1gb ram och 150gb hdd.
Dock får du ju trixa lite med att ändra i Compinfo.ini

Kolla här för mer info:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost2070243
Tack för länken :)
Verkar som att det inte är några problem då.
Men blir det segt som fan om man har för lite ramminne ?

Sen förstod jag inte riktigt det sär med vida all in one och web
Finns det olika sätt att installera det på ?
Måste väl vara bäst att köra in allt på hårddisken bara och köra från den direkt än i webbläsaren ?
Kommer gå segt, speciellt med DDR2 minne.

Men, det kommer funka vilket är det viktigaste.
Du installerar All-in-One så att du får in allt på datorn, tar ca 8.35GB utrymme
Sedan patchar du programmet så att VIDA kan arbeta i Offlineläge.
av Andreasace
jaob skrev:Ok det låter ju lite träligt men blir väl att kanske skaffa en bättre dator senare då.

Stod ju Windows XP
Jag har Win 7 med men vilket är att föredra och vilken version ska man lägga in av win 7 för att det ska funka ?
Windows 7 Pro eller Ultimate är vad som krävs
Går säkert med andra versioner genom att ändra config filen, men inget jag vet om vad som funkar.

Windows Pro kräver iaf bara 1GB minne och Ultimate 2GB, så jag skulle rekommendera dig med Pro, så du sparar minne till VIDA.
Annars är det XP pro som gäller, kräver mindre minne och resurser. Men det är en smaksak.
av jaob
Tackar då provar jag med win 7 PRO först och ser hur det funkar.
I värsta fall får jag köra XP PRO om datorn strejkar :)

Andreasace skrev:
jaob skrev:Ok det låter ju lite träligt men blir väl att kanske skaffa en bättre dator senare då.

Stod ju Windows XP
Windows 7 Pro eller Ultimate är vad som krävs
Går säkert med andra versioner genom att ändra config filen, men inget jag vet om vad som funkar.

Windows Pro kräver iaf bara 1GB minne och Ultimate 2GB, så jag skulle rekommendera dig med Pro, så du sparar minne till VIDA.
Annars är det XP pro som gäller, kräver mindre minne och resurser. Men det är en smaksak.
Användarvisningsbild
av Fraden
jaob skrev: Men blir det segt som fan om man har för lite ramminne ?
Nej, det tycker jag inte.
Rullar på rätt så bra ändå.
Man får ju jobbet gjort :)
Andreasace skrev: Windows 7 Pro eller Ultimate är vad som krävs
Det går lika bra med Home och dom andra också.
Går som du skrev att ändra i regedit.

Efter sökning på google så fick jag upp detta:

"You can run it in Home Edition with a hack:

1. Run regedit, do this by clicking on the Windows logo on the left corner of your bottom Windows toolbar, and typing "regedit" without the quotes into the "Search files and programs" area.

2. When the program launches, find the following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE->SOFTWARE->Microsoft->Windows NT->CurrentVersion, now click on that.

3. You should see "EditionID", and it has a value of "HomePremium". Change this to "Professional" by clicking on it and typing "Professional" without the quotes into the popup box.

4. Leave regedit open.

5. Install VIDA 2010D

6. Go back into the regedit program and change that value back to "HomePremium".

7. Go have a beer." "
av jaob
Kört installationen nu dock så blev det nått konstigt då det blev 2st mappar i C: som heter Program.
Den ena är ju standard mappen och den andra ligger bara Vida i.

Kan man döpa om den på något sätt i efterhand eller kommer programmet balla ut då ?
Anledning till varför jag frågar är att datorn gnäller om detta
Användarvisningsbild
av louksor
Orfeous skrev:Använd internet explorer 8 eller internet explorer 10 fast i kompatibilitetsläge så ska det fungera med menyer..
blev samma lika för mig.. sen då man ändrat funkar det.

Det funkade inte med IE10 i kompatibilitetsläge för mig.
Blev bara en ruta med ett kryss på då, som tex när en bild ej öppnas...

Men installerade om windows till en äldre win 7 pro version utan massa nya uppdateringar i så jag fick IE8 och efter det funkar de perfekt!

Jag köpte denna Dice Pro: http://www.aliexpress.com/item/2012-sup ... 63060.html
135USD (872,5kr) med DHL Express, fick hem den på 4arbetsdagar.
Firmware gick att uppdatera utan problem och den funkar som den ska! Men funkade även bra innan jag la in nya firmware i den, både med 2012A(som medföljde) och 2013A som jag hade sen förut.

Dock så blev det moms på den. 374kr + DHL´s 100kr utläggningsavgift.
Men momsen är felräknad!
I deklarationspappret jag fick av DHL, står det att värdet på paketet är 68USD och valutakurs 6,4326 = 437,4 SEK.
Sen står det under värdeuppgifter, justering 1061,44kr. Och under statistiskt värde står det 1498kr. ?:-/
På beskattningsgrund står det 1498kr och är på den summan dom har räknat momsen på = 374kr.
Momsen ska vara 218,13kr och 100kr för DHL´s utlägg. = 318,13kr och inte 374kr +100kr DHL-tillägg =474kr som de fått fram.
Alltså blir det 156kr för mkt i moms, de vill jag ska betala :evil: :-(O)
Mailade DHL ang detta och fick svaret.
För din information skall fraktvärdet vara med vid beskattningsgrunden vid uträkningen av tull och moms.
Vad gäller din sändning framgick det inte någon fraktterm som visar att varuvärdet inkluderas av frakten, därav lägger vi på en schablonfrakt som är godkänd av tullverket och baseras på destination och vikt.
Jag kan lämna in en omprövning till tullverket med behöver ifrån dig ditt kvitto på vad du betalt eftersom det verkar som du har betalt mera än det värde som var angivet på fakturan som följde med godset.
Jag kan ju inte påverka vad säljaren skriver i tulldeklarationen, men att de lägger på en schablonfrakt på ca 1000kr är lite väl häftigt! (N)

Så jag ska skicka in en överklagan och bifoga mitt kvitto, så får vi se om jag får tillbaks mina 156kr.
av jaob
Japp den har jag lagt in... Dock tjatar programmet om login när man trycker på vissa grejer som tex arbetsbeskrivning m.m men så kanske det ska vara ?
Verkar ju vara ett väldigt trevligt program det där :)
Nu väntar jag bara på Dicen :)
  • 1
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 241

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]