Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: Officiella förbrukningen på Hyundai Ioniq är 1.15kwh/mil. Så inte ens med dina fantasisiffror i pålägg kommer vi upp i 2kwh.
Varför inte det ? Jag har en mil till jobbet i min pendling, och de går ju lätt åt någon kwh till att få bilen varm innan och under färd till jobbet och vips har man hoppat upp till 2 kwh totalt.

De där fina siffrorna är ju vid 18 grader så man varken behöver använda AC eller kupevärme.

Jag tycker alla överdriver lika friskt, både på bensin/diesel och på el-sidan, ingen är ju verklig. Lika goda kålsupare på båda håll.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev:
Jag tycker alla överdriver lika friskt, både på bensin/diesel och på el-sidan, ingen är ju verklig. Lika goda kålsupare på båda håll.
Då kan jag komma med verkliga siffror. Min relativt nyinköpta V40CC D3 My 14 har de första 400 milen dragit 0,56/mil. Då är det företrädesvis halvkorta resor med "stödvärme" aktiverat. Så, nu gissar jag, 0,54 då värmaren inte används är nog reallistiskt..
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: Officiella förbrukningen på Hyundai Ioniq är 1.15kwh/mil. Så inte ens med dina fantasisiffror i pålägg kommer vi upp i 2kwh.
Varför inte det ? Jag har en mil till jobbet i min pendling, och de går ju lätt åt någon kwh till att få bilen varm innan och under färd till jobbet och vips har man hoppat upp till 2 kwh totalt.

De där fina siffrorna är ju vid 18 grader så man varken behöver använda AC eller kupevärme.

Fast du menar väl inte att du kan värma bilen i dagsläget utan någon förbrukning av något drivmedel?
Har du en mil till jobbet och värmer med dieselvärmare får du rätt hög förbrukning även när du kör på diesel. Det är spännande hur ni vill jämföra drivmedlen på helt olika premisser, och inte ta med förbrukning för det ena eller andra när det gäller bensin och diesel.

Jag körde Hyndaien i runt 10 grader. Jag hamnade på strax under 1,3kwh/mil. Körde rätt hårt med flera fullgasaccerlerationer och ungefär 5 av 9 mil på motorväg i 110-120km/h.
Troligen drar den lite mer dom kalla månaderna, och lite mindre om man kör normalt och inte testar bilen. Så ett årssnitt på bra bit under 2kwh är inga problem med den.
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:
VolvoB20 skrev:
Då kan jag komma med verkliga siffror. Min relativt nyinköpta V40CC D3 My 14 har de första 400 milen dragit 0,56/mil. Då är det företrädesvis halvkorta resor med "stödvärme" aktiverat. Så, nu gissar jag, 0,54 då värmaren inte används är nog reallistiskt..
Jag är inte främmande för att det finns bilar och förare som kan köra så snålt SvenB. Men du är inte i majoritet, speciellt inte om vi kollar hela svenska bilparken och även tar med bensinbilarna. (Vilket vi alltså måste göra för att räkna på hur mycket som behövs för att byta ut det vi idag har till el.)

Och 0,54 är fortfarande runt 20% mer än Andersuws siffror han ville räkna med.

Jag räknade på 2,6kwh (2kwh plus 30% jag la på på slutet) i första uträkningen, trots att det alltså finns elbilar som klarar sig på en bra bit under 2kw/mil. Men tydligen vill Andersuw räkna med snålaste dieselbilarna som riktmått och några av de mest energikrävande elbilarna.

Då jag tar höjd på mina siffror och ger bra marginaler uppåt tycker jag inte jag, som VolvoB20 skriver, "överdriver friskt". I allafall inte till elbilens fördel, snarare till dess nackdel då.
För att få en rättvis jämförelse -- finns det någon orsak att inte räkna på ungefär lika stora bilar med liknande prestanda?

Att jämföra nya elbilar med existerande fordonspark är också rätt missvisande. Vi talar om nyinköp av en bil, och alternativet för det beslutet torde röra sig om storleksmässigt ungefär lika stora bilar. Jag kan tänka mig att många som endast behöver fylla ett transportbehov tittar på en Nissan Leaf mot en snåldiesel, typ Peugot 208.

I framtiden kommer vi med stor sannolikhet se betydligt fler elbilar, och de blir bättre och bättre. Men de är inte ännu lösningen för alla, alltid. På samma sätt som diesel inte heller är lösningen för alla, alltid.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: Fast du menar väl inte att du kan värma bilen i dagsläget utan någon förbrukning av något drivmedel?
Självkart jag kan, verkningsgraden på dieselmotorn är ju 25 %, resten blir ju överskottsvärme som bara går till spillo ut i luften, den använder jag till att värma kupen. Jag kör inte någon bränslevärmare. Bilen har ju samma förbrukning oavsett hur mycket jag behöver värma kupen. Det är ju bara förlusterna man använder till att värma bilen.

Elbilen ger minimalt med överskottsvärme så jag behöver dra extra ström ur batteriet för att hålla kupen varm under kalla årstiden.

Min bil drar lika mycket året om, oavsett sommar eller vinter, ca 0,7 med mitt kortpendlande.

Elbilen drar rejält mycket mera under kalla årstiden. Alla tester jag har läst så sjunker ju sträckan man kan köra rejält på vintern på en laddning. Även batteriet måste ju värmas vilket också sänker verkningsgraden.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev: Jag är inte främmande för att det finns bilar och förare som kan köra så snålt SvenB. Men du är inte i majoritet, speciellt inte om vi kollar hela svenska bilparken och även tar med bensinbilarna. (Vilket vi alltså måste göra för att räkna på hur mycket som behövs för att byta ut det vi idag har till el.)
Du är lustig du, Joel. Spelar ingen roll vad någon annan skriver. Det är fel eller unikt eller vad? Jag tycker inte min bil går snålt. Den drar mer än vad uppgivits, precis som de flesta bilar numer. Enligt uppgift ska den dra 0,52 i blandad körning. Varför ska en elbil alltid förbruka precis som uppgifter säger, men en Diesel/Bensinbil alltid drar mycket mer än uppgifterna? Kan det inte vara så att tillverkarna av elbilar också "friserar" siffror? Du provkörde en elbil på 1,3 kWh/mil och jag kör min bil på 0,54/mil Vad är det som säger att det ena är mer unikt, än det andra?
av Lövet
Det är bara att kolla på spritmonitor.de så slipper ni kivas. Det är helt meningslöst att bara räkna på en enda bil.

När det gäller jämförelse mot elbilar så är det dessutom automatväxlade bilar vi ska jämföra mot. De drar inga 0,45 lit/mil i snitt. Vagnparkens snitt (31.000 bilar spritt över EU) är då 0,84 lit/mil.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag menar inte att "kivas". Men jag har tittat på spritmonitor.de, och där tycker jag mig se att min förbrukningssiffra inte är "unik". Dessutom är min bil en automat. :wink:
av Lövet
Unik kanske den inte är, men den är långt från snittet. Och ska vi räkna på vad som händer om en stor mängd går över till eldrift måste vi användas oss av en mer representativ siffra.

Jag har haft en exakt likadan bil som din (visst är det eu5 163hk aut du har?) och jag snittade inga 0,54. Inte enormt långt ifrån heller men 0,65-0,7 blev det mellan tankningarna.

(Ska man räkna snitt via spritmonitor skulle jag helst klippa av de 10% högsta och 10% lägsta för jag tror inte man snittar 0,19 lit/mil med en A7 3,0 tdi som man exempelvis kan hitta bland siffrorna där)
  • 1
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 164

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]

Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]