Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: ons 05 feb 2020, 21:01
FreddanNo1 skrev:
para skrev: ons 05 feb 2020, 20:09 El finns det gott om, det är väl ledningarna som är lite klena på enkel ställen.
Jag fick upp mina solpaneler i veckan. Räcker till allt jag kör och lite till. Vintertid kan man kanske ha ett eget litet kärnkraftverk i källaren.
B58F1F00-71C4-44AE-8FA1-09BDAAC64C68.jpeg
Snygg bil. Ser ut som en fräsig BMW.

Schyssta, missförstå mig inte! Det är ju ditt val.
Men vad säger grannarna om panelerna? Ser ju ut som allan på det fina gamla huset.
Drar ev. ned värdet på deras hus med den utsikten. Inte för att vara taskig.

Med Vad gäller egentligen om någon klagar? Där jag bor måste det se estetiskt och snyggt ut. Folk klagar annars. Och de har klagat på mig så jag har fått göra om på altanen, minskade däcket lite.
Och konstigt nog tycker jag att det är himla bra att det är så. Trevligt att det ser snyggt ut överallt när man kommer hem och går med hunden och bra den gången man säljer huset, för den dagen kommer någon gång för alla.
Har man bygglov kan man be grannen att fara ett långt stycke åt ******** om han inte gillar panelerna. Grannarnas "utsikt" skulle jag inte bry mig nämnvärt om.

Solceller höjer värdet på en fastighet, inte sänker. Fråga viken mäklare som helst.
Menar alltså grannarnas fastigheters värde? Tänker olika vi. Jag bryr mig mycket om vad grannarna tycker och vi frågar varandra ofta, allt för att det skall bli trevligt och ingen osämja i området. Och det är himla trevligt, fester och så, hjälper varandra. Då och då kommer de in någon uppkomling i området som har haft turen att ha nån miljon över och tror då att de kan styra och ställa som de vill, men de brukar flytta ganska snabbt när ingen pratar med dom och deras barn får inga kompisar.
ICEnow skrev: ons 05 feb 2020, 20:42
para skrev: ons 05 feb 2020, 20:09 El finns det gott om, det är väl ledningarna som är lite klena på enkel ställen.
Jag fick upp mina solpaneler i veckan. Räcker till allt jag kör och lite till. Vintertid kan man kanske ha ett eget litet kärnkraftverk i källaren.
B58F1F00-71C4-44AE-8FA1-09BDAAC64C68.jpeg
Har ingen aning.

Hur många mil kan du köra med bilen på ett år med el bara från solpanelerna?
Har bara 18 paneler och riktningen är inte helt optimal men produktionen motsvarar typ 3000-3500mil/år
para skrev: ons 05 feb 2020, 21:06 Man behöver inte bygglov till solpaneler sålänge de följer takets form.
Jag tycker det är snyggt. Frugan tycker det är fult. Greta är nöjd. Alla tycker olika och man äger inte sin utsikt.
Ok.

En granne här behövde byta tak. De hade tegelpannor. Nu har de skippat pannorna och på läkten satt ett svart yttertak som är 100% gjort av solpaneler. Ser helt ok ut. Går på avstånd inte att se att det är solpaneler. Ser ut som ett rätt och slätt svart tak, och slätt! Han sparade in kostnaden för nya pannor så allt blev inte så dyrt.
FreddanNo1 skrev: Menar alltså grannarnas fastigheters värde? Tänker olika vi. Jag bryr mig mycket om vad grannarna tycker och vi frågar varandra ofta, allt för att det skall bli trevligt och ingen osämja i området. Och det är himla trevligt, fester och så, hjälper varandra. Då och då kommer de in någon uppkomling i området som har haft turen att ha nån miljon över och tror då att de kan styra och ställa som de vill, men de brukar flytta ganska snabbt när ingen pratar med dom och deras barn får inga kompisar.
Grannarnas fastighetsvärde påverkas inte av någon annans solpaneler. Det är ju bara trams.
Lövet skrev: ons 05 feb 2020, 21:36
FreddanNo1 skrev: Menar alltså grannarnas fastigheters värde? Tänker olika vi. Jag bryr mig mycket om vad grannarna tycker och vi frågar varandra ofta, allt för att det skall bli trevligt och ingen osämja i området. Och det är himla trevligt, fester och så, hjälper varandra. Då och då kommer de in någon uppkomling i området som har haft turen att ha nån miljon över och tror då att de kan styra och ställa som de vill, men de brukar flytta ganska snabbt när ingen pratar med dom och deras barn får inga kompisar.
Grannarnas fastighetsvärde påverkas inte av någon annans solpaneler. Det är ju bara trams.
Om grannens hus ser fult ut bredvid det hus man är spekulant på, påverkar det priset. Det är trams tro att det inte kan påverka.
Vi tycker olika.
Jag gillar Trump och SD t.ex. Alla gillar inte dom. Man tycker olika
FreddanNo1 skrev: Om grannens hus ser fult ut bredvid det hus man är spekulant på, påverkar det priset. Det är trams tro att det inte kan påverka.
Vi tycker olika.
Även om jag tyckte att solpaneler är fult så är det mina grannars fulla rättighet att göra vad de vill med sitt hus. Det torde vara en ganska Trump-kompatibel åsikt.
Lövet skrev:Även om jag tyckte att solpaneler är fult så är det mina grannars fulla rättighet att göra vad de vill med sitt hus. Det torde vara en ganska Trump-kompatibel åsikt.
Nej nej.. det gäller bara åt ena hållet.. gillar inte trump det får man inte göra som man vill. Kolla bråket med vindkraftverken som "förstörde" hans utsikt på golfbanan. Han är fortfarande putt (pun intended) för att han förlorade den kampen.

ICEnow
Man kan inte tanka bensin heller om det är långvarigt strömavbrott. Alla mackar/pumpar och hela leveranskedjan är beroende av att det finns el.
Lövet skrev: ons 05 feb 2020, 21:48
FreddanNo1 skrev: Om grannens hus ser fult ut bredvid det hus man är spekulant på, påverkar det priset. Det är trams tro att det inte kan påverka.
Vi tycker olika.
Även om jag tyckte att solpaneler är fult så är det mina grannars fulla rättighet att göra vad de vill med sitt hus. Det torde vara en ganska Trump-kompatibel åsikt.
Tyvärr för dig, så är det absolut inte, då kan du inte USA. Har bott där i 10 år. Tvärtom är det i de flesta villaområden. Det måste se snyggt ut för annars klagar grannar och "Town" och "Community" knackar på dörren.. Och många områden har strikta regler hur det skall se ut.
Medan andra områden har inga regler alls knappt, där ser det ut som f_n å andra sidan. Vad föredrar du att bo nånstans?

Sverige är rätt fritt i jämförelse med USA.
FreddanNo1 skrev:
Lövet skrev: ons 05 feb 2020, 21:48
Vi tycker olika.
Tyvärr för dig, så är det absolut inte, då kan du inte USA. Har bott där i 10 år. Tvärtom är det i de flesta villaområden. Det måste se snyggt ut för annars klagar grannar och "Town" och "Community" knackar på dörren.. Och många områden har strikta regler hur det skall se ut.
Medan andra områden har inga regler alls knappt, där ser det ut som f_n å andra sidan. Vad föredrar du att bo nånstans?

Sverige är rätt fritt i jämförelse med USA.
Fast nu bor och pratar jag om Sverige. Där har vi rätt strikta bygglovsregler, att man tycker att något är "fult" är lyckligtvis inte en faktor där annat än planbestämmelserna.
Vad som händer i USA tycker jag inte är så intressant faktiskt.
para skrev: Har bara 18 paneler och riktningen är inte helt optimal men produktionen motsvarar typ 3000-3500mil/år
Jag har drygt 30 paneler (bara 270w styck) och får ihop ca 4500 mil per år. (Ca 8000kWh)
Intressant att jag fått ihop över en mil per dag t.o.m i januari i år. (Tot 65kWh vilket för mig blir ca 36 mil)
Förra året låg det snö på panelerna under januari och jag orkade inte skotta. Men även under en januarimånad får man ändå en viss produktion. Har tak nog för att dubblera min produktion framöver... hoppas kunna utöka! :)
Bilagor
Skärmklipp 2020-02-05 22.15.21.png
Skärmklipp 2020-02-05 22.15.21.png (152.69 KiB) Visad 277 gånger
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 445
Släpper vatten

Känn om det är blött under mattorna[…]