Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1218557
joel80 skrev:Ingen pratar väl om reducerad skatt för någon? Elbil drar ju mindre och blir billigare även med skatter.
Det får man väl ändå påstå. De drar mindre skriver du. Ja de drar inget bränsle alls, och betalar därför inga skatter på bränsle. De betalar väl bara energiskatt på elen de laddas med. Koldioxidskatt betalar de väl inte heller, även om de borde det. Så jag vill påstå att en elbil kommer att få reducerad skatt i jämförelse med en likvärdig bil som drivs av fossila bränslen.
av Lövet
#1218573
Procentuellt sett undrar jag om skatten verkligen är lägre på el än diesel. Nån som orkar kolla upp?
av Mwi
#1218589
SvenB skrev:
joel80 skrev:Ingen pratar väl om reducerad skatt för någon? Elbil drar ju mindre och blir billigare även med skatter.
Det får man väl ändå påstå. De drar mindre skriver du. Ja de drar inget bränsle alls, och betalar därför inga skatter på bränsle. De betalar väl bara energiskatt på elen de laddas med. Koldioxidskatt betalar de väl inte heller, även om de borde det. Så jag vill påstå att en elbil kommer att få reducerad skatt i jämförelse med en likvärdig bil som drivs av fossila bränslen.
Det är väl därför man funderar på att införa kilometerskatt på personbilar, staten behöver de 60 miljarderna bilismen betalar i skatt varje år.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1218597
Energiskatterna drar ca 100.000.000.000 kr per år, direkt och indirekt(det är ju tex moms på CO2 skatten) Varav 60 miljarder på bilismen

Om alla går över till elbil kommer så klart att skatten att föras över dit, pengarna måste ju in till stadskassan. Allt annat är en dröm

Varför har vi bland världens absolut högsta skatter på arbete och bilism, är det för vi vill att folk ska sluta jobba och sluta köra bil, nä,,, trodde inte det.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Mwi
#1218599
joel80 skrev:En av anledningarna att jag tror så starkt på elbilen och varför jag tror att den kommer ta mer än hälften av marknaden bara inom 7-8 år är ekonomiska. Alltså att den kommer vara den billigaste och bästa lösningen för bilar rätt snart. Oavsett politisk styrning och bonus malus. Det som nuvarande rabatter och förmåner gör är att det accelererar marknaden något, så att brytpunkten kommer lite tidigare. Men även i länder utan några engagemang tror jag att elbilen snart kommer slå igenom.
En stor anledning till att jag tror du har fel :lol: är följande.
För att det skall fungera med elbil så måste man ha tillgång till att ladda bilen där man bor och jobbar, bor man i villa och parkerar på sin tomt fungerar det bra, har man även tillgång till eluttag på sin arbetsplats är det perfekt.
Men för alla som bor i flerfamiljshus utan tillgång till en egen p-plats med eluttag eller som jobbar centralt i en storstad utan en egen p-plats med eluttag, för den stora gruppen är elbilar inget realistiskt alternativ, där är en bil med förbränningsmotor helt överlägsen, tanka bilen på ett ställe och sedan parkera där man hittar en ledig p-plats. Tror inte heller att kommunerna kommer att bygga en massa laddplatser, många politiker tycker att bilar tar för stor plats i stadsmiljön oavsett om de drivs med el eller inte. Man har även ändrat byggnormen när det gäller antalet p-platser som krävs vid nybyggnation av flerfamiljshus, man kan ersätta p-platser med bilpooler eller bättre cykelförvaring även om det finns närhet till bra kollektivtrafik ger möjlighet att minska antalet p-platser. Så en stor ökning av elbilar nej, det kommer inte fungera praktiskt för en stor grupp människor, detta exemplet gällde gruppen som bor och jobbar centralt eller någotdera, sedan har du gruppen som bor och jobbar i glesbygd även där är förbränningsmotorn överlägsen.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218607
Jag tror du har rätt. Man ser till hur man har det själv. Har man egen tomt med laddmöjlighet, så tror man på att alla, nästan, kan byta till elbil. Skulle det vara så, har Joel rätt. Jag själv bor i ett relativt litet samhälle, därför ser jag inte Euro5 bilar som näst intill värdelösa. De fungerar mycket bra för mina behov. Jag har visserligen också laddmöjlighet, men jag ser mig inte som en blivande Elbilägare. Dessutom tror jag inte att hälften av nybilsförsäljningen kommer vara Elbilar om 7-8 år. Kanske aldrig någonsin. :wink:
av Mwi
#1218619
Jag är säkert en perfekt elbils ägare, en-fas eluttag vid bilen på tomten som lätt kan ändras till tre-fas 16 A cirka 3,5 km till kontoret där jag har en-fas uttag vid bilen, och jag har inte en tanke på att köpa en elbil :wink: Så länge det finns bilar med förbränningsmotorer så kommer jag att köra det, och använda eluttagen till motorvärmaren.
av Lövet
#1218627
Mwi skrev: För att det skall fungera med elbil så måste man ha tillgång till att ladda bilen där man bor och jobbar, bor man i villa och parkerar på sin tomt fungerar det bra, har man även tillgång till eluttag på sin arbetsplats är det perfekt.
Men för alla som bor i flerfamiljshus utan tillgång till en egen p-plats med eluttag eller som jobbar centralt i en storstad utan en egen p-plats med eluttag, för den stora gruppen är elbilar inget realistiskt alternativ,
Alla behöver inte byta samtidigt och lämpligen byter de med bäst förutsättningar först. Det finns 2.000.000 friliggande hus i Sverige. Det räcker att de byter för att skapa en rejäl förändring.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218644
Lövet skrev: Alla behöver inte byta samtidigt och lämpligen byter de med bäst förutsättningar först. Det finns 2.000.000 friliggande hus i Sverige. Det räcker att de byter för att skapa en rejäl förändring.
Hur många bilägande hushåll finns det i Sverige? Och hur många kan man räkna med att det skulle vara fördel för att köra Elbil?
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1218645
Lövet skrev:Procentuellt sett undrar jag om skatten verkligen är lägre på el än diesel. Nån som orkar kolla upp?
På diesel är skattepåslaget ca 192 procent. 65,8 procent av det genomsnittliga priset vid pump 2016 var skatt och 65,8 delat med 34,2 är ca 192 procent.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energ ... pa-diesel/

Sedan tillkommer ytterligare ett skattepåslag via fordonsskatten, den så kallade bränslefaktorn. Hur stort det påslaget blir i absoluta tal beror på hur mycket bilen officiellt drar. I mitt eget fall, med en bil som officiellt förbrukar 0,45 milen (119 g CO2/km), blir påslaget 734 kr per år. Med en verklig förbrukning på runt 0,65 liter milen och en årlig körsträcka som medelbilistens (ca 1.200 mil) innebär det att jag betalar ca en krona extra per liter diesel. Detta höjer i sin tur det totala skattepåslaget till ca 215 procent.

När det gäller en genomsnittlig hushållselskonsument är ca 42 procent av den totala elkostnaden statliga skatter/avgifter och 58 procent elpris plus elnätsavgift. Skattepåslaget blir alltså 42 delat med 58, det vill säga ca 72 procent.

https://www.forskning.se/2016/01/10/elp ... rgislaget/

I nuläget är således skattepåslaget på diesel genomsnittligt runt tre gånger så högt som skattepåslaget på el. Men detta är som sagt genomsnittssiffror som kan stämma bättre eller sämre i enskilda fall.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 164

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]