Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Funk skrev:Ni som "kompensererar" för fel däckval genom att välja vinterdäck på sommaren...är det er jag kommer att hata för att ni ligger 15km/h under skyltad hastighet hela det varma sommarhalvåret ? :shock:

/Thomas
Hat leder ingen vart... :) Det kan ju också vara nån som fattat sambandet mellan fart och bränsleekonomi, eller nån som inte har nån brådska eller nån släpdragare som håller rätt fart (ovanligt, jag vet) eller X antal andra typer som använder det allmänna vägnätet. Låte det inte gå religion i detta!
Funk skrev:Ni som "kompensererar" för fel däckval genom att välja vinterdäck på sommaren...är det er jag kommer att hata för att ni ligger 15km/h under skyltad hastighet hela det varma sommarhalvåret ? :shock:

/Thomas
Näe för då håller jag skyltad hastighet eller t o m mer, om jag nu hade fortsatt på mina bra året-runt-däck som är minst lika bra som många sommardäck enl testet ovan, men nu har jag sommardäck på så då kan jag hålla kanske 10-15 över, allt efter vad som känns säkert. Sen är det inte bara hastighet som det handlar om utan avstånd, planering, uppmärksamhet, inte göra fulomkörningar, etc etc.
Ojojoj...ömma tår ser jag. Inte så allvarligt menat med mitt inlägg egentligen.
Men en del kompenserar alltså inte och andra skyller på annat..

För övrigt är barmark i ett vinterdäckstest inte samma sak som sommarväglag.

/Thomas

/Thomas
Nädå du behöver inte vara orolig eller arg, med bra högprestandadäck är det lagom att ligga ca 200 km/h på normal 80 km/h skyltat landsväg (tidigare skyltat som 90 Km/h).

Men friktionsdäck får man sänka till max 150 km/h för att kompensera för det sämre greppet.
Nåja , nu behöver vi inte ta i så vi spräcker blodkärl...jag är för övrigt vare sig orolig eller arg. Men jag blir det ibland på folk som inte följer trafikrytmen..
Om det nu behövs att man går ned till säg 65-70km/h på en landsväg som är skyltad till 80 , vilket en del verkar vara villiga att göra, då har man snart en kö bakom sig vilket förmodligen till slut leder till att folk tröttnar på att ligga bakom. Och fler omkörningar leder knappast till bättre flyt eller mindre olyckor..

/Thomas
Funk skrev:Nåja , nu behöver vi inte ta i så vi spräcker blodkärl...jag är för övrigt vare sig orolig eller arg. Men jag blir det ibland på folk som inte följer trafikrytmen..
Om det nu behövs att man går ned till säg 65-70km/h på en landsväg som är skyltad till 80 , vilket en del verkar vara villiga att göra, då har man snart en kö bakom sig vilket förmodligen till slut leder till att folk tröttnar på att ligga bakom. Och fler omkörningar leder knappast till bättre flyt eller mindre olyckor..

/Thomas
Jag ser massor med möjliga legitima skäl att inte köra skyltad hastighet som ju faktiskt inte är en lägstahastighet. Men då bör man också släppa förbi kön när tillfälle ges. Sen finns det alltid de som kastar sig om så fort de kommer ikapp men det är svårare att göra något åt.

Visst, jag ser ju också helst att ingen ligger framför och kör 75 på alla 80 sträckor men att jaga upp sig över det förlorar bara jag på.
Enda gångerna jag blir irriterad på sniglar är när det inte finns någon som helst vettig anledning till att leka farthinder. T ex en fin raksträcka, mitt på sommaren, solen i ryggen, ingen övrig trafik, ja, helt optimal kördag helt enkelt... Än mer irriterad blir man när dom inte behagar att gå åt sidan och/eller GASAR när man kör om(som det tyvärr finns alldeles för många som gör...).

Men är det t ex halt ute, ösregnar, solen i ögonen och sånna saker så har jag betydligt mer förståelse för att man sänker hastigheten lite, det gör "även jag" när det krävs.
Enda gångerna jag blir irriterad på sniglar är när det inte finns någon som helst vettig anledning till att leka farthinder. T ex en fin raksträcka, mitt på sommaren, solen i ryggen, ingen övrig trafik, ja, helt optimal kördag helt enkelt
Eller någon som kompenserar för att han kör med vinterdäck på sommaren ? :roll:

De vinterhjul som vissa kallar "åretrunthjul" är lika lämpliga som dessa "allväderstövlar" en varm sommardag :D :
Bild

/Thomas
Det gäller att ha max grepp i varje situation för att kunna maxxa hastigheten, man bör ju ha med en följebil som tävlingsförarna har som kan byta däck precis när som helst

R-däck vid torr väg
Bild
Regndäck vid regn
Bild
Grusdäck
Bild
Dubbat på snö
Bild
Och om det är ishalka på morgonen åker fulldubbat på.
Bild
SBergdahl skrev:Jag ser massor med möjliga legitima skäl att inte köra skyltad hastighet som ju faktiskt inte är en lägstahastighet.
Nää, det är ju faktiskt en högsta hastighet. "Man" får ju faktiskt (efter omständigheter) välja den fart man själv tycker är lämplig (inom vissa gränser). Man kan bli bötfälld för att hindra trafiken om man kör för sakta.
Jag blir sällan irriterad på den som ligger först i kön, den pesonen kör nog efter sin förmåga. Jag blir mer irriterad på andra, tredje bilen som inte kör om fast det finns möjligheter. Det blir ju bara värre och värre att köra om ju fler bilar som samlas. Det värsta som kan hända då, och som händer ibland, är att någon framför i kön också helt plötsligt får för sig att köra om när man ligger på omkörning.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16
V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]