Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Camel skrev:Enligt Collin på AB så lyser även bakljusen på dagen tillsammans med DRL på V70II MY14! Det står att läsa i senaste Bilbilagan. Om det inte är ett missförstånd, utan verkligen är så, tycker jag Volvo ska ha en stor eloge för detta! :-)-)

Som jag skrev innan:
Camel skrev:Man ska inte enbart gå i koppel jämte politiker och lagstiftare utan att ifrågasätta någonting. Ibland måste man ta saker med en nypa salt och använda sunt förnuft. Och tänka själv.

Jepp, såg en idag och det lyser desutom både uppe och nere, ännu bättre.
Användarvisningsbild
av Camel
Hurra! :-)-) :-)-)
av rid54
Noterade idag, när det inte var tropisk sommar utan regnade rejält i Sthlms-trakten, att det finns de förare som åker omkring i asfaltfärgade bilar i vattenröken med bara P-ljus och på vissa inget bakljus. Tyvärr finns det för många som kör utan hjärnan inkopplad för att man ska acceptera att lämna över så viktiga saker som ljuset till dem; det måste vara automatik på markeringsljusen OCH vettiga DRL eller halvljus. Fattar inte hur de tänker (om de tänker...).
Användarvisningsbild
av joel80
Upplevde samma sak själv... körde Sthlm - Gävle igår, stundtal i ösregn och flera bilar som knappt syntes... suck.
Användarvisningsbild
av Funk
joel80 skrev:Upplevde samma sak själv... körde Sthlm - Gävle igår, stundtal i ösregn och flera bilar som knappt syntes... suck.
Då är det väl bra att nya/nyare Volvosar tänder ordinarie belysning om man har autoläget på vid regn. Efter ett par slag med torkarna så slår bilen om till halvljus även om det är ljust..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Tomas88
S.t.r.a.n.D skrev:
SA4AQS skrev:Det ska vara som på 740 man kan vrida ljusvredet hur man vill utan att bli utan något ljus om man då inte dragit säkring nr 23 :wink:
Så har det väl alltid varit på alla svensksålda bilar, innan DRL kom in i bilden. I sverige har vi inte fått köra med släckta bilar och därför har 0an haft samma funktion som vanligt halvljus om man säger så, iaf på alla Volvo. Importer har man ju kunna köra helt mörka, även Volvo.

Inte exakt så. På min första bil Volvo 240 -83 hade jag DRL (då kallat varselljus). På 0an var inte halvljuset tänt fram utan två 21w lampor. Bak var det nog samma oavsett.
av Upplyst
Camel skrev:Enligt Collin på AB så lyser även bakljusen på dagen tillsammans med DRL på V70II MY14! Det står att läsa i senaste Bilbilagan. Om det inte är ett missförstånd, utan verkligen är så, tycker jag Volvo ska ha en stor eloge för detta! :-)-)

Som jag skrev innan:
Camel skrev:Man ska inte enbart gå i koppel jämte politiker och lagstiftare utan att ifrågasätta någonting. Ibland måste man ta saker med en nypa salt och använda sunt förnuft. Och tänka själv.
jag har mailat volvo och påpekat att detta strider mot de nya bestämmelserna, om bilarna är utrustade med automatisk ljussensor... ;)
av Upplyst
orkar inte svara på allt ni häver ur er, har ett liv utanför datorn, men visst får ni tycka att det är bra med tända bakljus, jag ville bara bryta den negativa stämningen mot de "nya" reglerna här inne.. och jag håller till fullo med att det är farligt när bilar kör runt utan bakljus i situationer där de borde vara tända, men dessa bilförare har oftast så jävla dålig koll på allt annat som rör bilen också, vilket för oss till ett annat kapitel, bristande fordonskunskap i körkortsutbildningen, det är för mycket fokus på miljötjafs idag, så fordonskunskapen stryker på foten, skulle va som på 30-talet, att alla bilförare kunde sköta sin bil och instruktionsboken till bilen var mer som en verkstadshandbok, och folk LÄSTE faktiskt den, inte va så jävla slappa som idag och bara skiter iallt och vrider på nyckeln och kör... det utvecklas ju för fan däck som går att köra utan luft för att folk är så lama så de inte klarar att byta hjul längs vägen...

jag bryr mig inte om folk kör med eller utan bakljus, däremot blinkar jag med helljuset på de som inte använder DRL på dagen på bilar som har DRL.. ta KIAs bilar som exempel, de har skitstarka DRL som sitter högt monterade i strålkastaren och syns riktigt bra, men då vrider folk på halvljuset som utgörs av en optisk lins, och den typen av halvljus är värdelösa på att synas på dagen, resultatet blir att den synliga ljusstyrkan är nästan i klass med parkeringsljus..

men för att bilarna ska passa även tafatta bilförare så håller jag med om att bilar utan automatik borde ha bakljusen tända, då slipper man farliga situationer. men allra bäst vore det om det var lag på automatik på alla bilar!

sen är t.ex. volvos ljusknapp lite dum där det går att ställa den i 0-läge och förbigå automatiken, 0-läget skulle istället vara återfjädrande så att man momentant kan släcka allt ljus (även DRL) fram till nästa motorstart och att knappen återfjädrar till autoläge. Så hade jag på min GMC-pickup från 2003... http://www.garaget.org/?car=96490&image=3186173

sen är min personliga åsikt att släckta bakljus ser snyggare ut!
av llesrof
Upplyst skrev: sen är min personliga åsikt att släckta bakljus ser snyggare ut!
Smaken är delad - det finns de som har smak och de som inte har smak. Det går en sådan där hemsk pickup här i byn. Den ser ut som en julgran och har skitstarka lampor ungefär i ansiktshöjd. Det blir sällan bra när amatörer själva börjar leka med belysningen på sina bilar.
Användarvisningsbild
av Camel
Upplyst skrev:jag har mailat volvo och påpekat att detta strider mot de nya bestämmelserna, om bilarna är utrustade med automatisk ljussensor... ;)
Jag tänkte faktiskt tanken att just du skulle göra det. Kanske till myndigheterna också när du ändå håller på? Vilken längd på koppel föredrar du?
Upplyst skrev:orkar inte svara på allt ni häver ur er, har ett liv utanför datorn
Tänk, jag övertygad om att de allra flesta på detta forum också har ett liv utanför datorn. Det är bl.a. därför som jag tror att de allra flesta vill ha bakljusen tända på dagen eftersom de rör sig ute i verkligheten och ser behovet. Till skillnad mot lagstiftare och politiker.
Upplyst skrev:jag ville bara bryta den negativa stämningen mot de "nya" reglerna här inne..
Se inte det som din livsuppgift. Du påstod ju att du har ett liv utanför datorn...
Upplyst skrev:jag bryr mig inte om folk kör med eller utan bakljus,
Trafiksäkerheten står inte högt i kurs hos dig förstår jag...
Upplyst skrev:/.../ allra bäst vore det om det var lag på automatik på alla bilar!
Automatiken, åtminstone med dagens mjukvara och sensorer, är inte tillräckligt bra för våra förhållanden. Bara ett exempel bland många: En solig, kall och klar vinterdag med blå himmel och med lite snö på vägen. Förstabilen rör upp lite lätt snörök. Automatiken har inte tänt bakljusen. Upphinnande bilar bakifrån observerar bilen framför senare pga släckta bakljus.
Det finns otaliga situationer liknande denna där tända bakljus hjälper eller åtminstone förbättrar läget. Men automatiken kör fortfarande på DRL. Jag tror inte heller att alla förare skulle komma ihåg att tända bakljusen i det läget. Därför ska bakljusen alltid vara tända även på DRL. I förhållande till total körtid hela året måste bakljusen vara tända övervägande del av tiden och det blir inte mycket tid kvar där de eventuellt kan vara släckta med bibehållen säkerhet på våra breddgrader. Om man lägger ihop detta med den låga energiförbrukningen hos LED blir potentialen för energibesparing på hela körtiden ytterst blygsam. Ändå var just energibesparingsskälet ett av huvudskälen när nuvarande regelverk utformades. Om det tycker jag inte.
Upplyst skrev:däremot blinkar jag med helljuset på de som inte använder DRL på dagen på bilar som har DRL..
Så var den energikalkylen som bortblåst... Dessutom verkar det vara lite fasoner av typen ”leka polis”... Ett råd: det hjälper faktiskt att ha ett liv jämte bilintresset även om det är ett mycket trevligt intresse.
Upplyst skrev:sen är min personliga åsikt att släckta bakljus ser snyggare ut!
Helt irrelevant ur trafiksäkerhetssynpynkt.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 57
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]