Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#637357
*pettson* skrev:Antingen förstår man inte dessa system.
Eller så förstår man.

Förstår man, ja då är det inte nåt problem med att inse att dom ska fungera när dom är där. Då förstår man samtidigt att ett utslaget system gör att inte en sak slås ut utan flera system, då dom bygger på varandra.
Exempelvis är en kass abs givare dödsstöten för antispinn, abs, antisladd samt även däcktrycks kontroll på vissa modeller. Sen slår det även ut kontrollen på mitt differential och lite annat på en del fabrikat.
En SRS lampa som är tänd slår ut alltifrån en airbag i ratten till airbag i ratt, passagerarsida, bältessträckare, gardiner och sipsskydd. Slår även ut andra kuddar om där finns flera skydd.

Förstår man inte hur systemen är byggda, ja då lär man aldrig någonsin inse vitsen med att sakerna fungerar, och det är plötsligt meningslöst att diskutera saken.
Som ovanstående vis man skrev..
Varför kräver man som konsument att det ska finnas diverse kringutrustning som ska hjälpa förare och passagera att klara oväntade händelser (antisladd, etc) eller säkra bilar vid krockprov (airbag, gardiner och Gud vet allt), men inte acceptera att det ska åtgärdas vid eventuella fel??
Oftast är det inget gravt fel, men ändå så överreagerar man och tycker att det är dags att skrota bilen för att en lampa lyser som säger att man inte åker så säkert, som man tror...
#637398
Alla kanske inte kräver att all extrautrustning inte fungerar på bilen efter 15 år, att en lampa lyser och den komponenten är utslagen.

Hur som helst problemet är att när man väljer att reparera så vet de ingenting, de kopplar bara in deras diagnosutrustning och litar fullt på vad den säger.

Styrboxen är paj byt den, felet kommer tillbaka, byt nästa del, lampan släcks på verkstaden felet kommer tillbaka.
Känner ett antal som fått byta dme och spjällhus bara för att diagnosen har sagt att felet ligger i denna, men det har visat sig vara något annat som visar sig när 5.e man börjar testa för att se om saker och ting fungerar och upptäcker att de är hela, men då har kunden redan betalt för den där nya boxen och den gamla vet ingen vart den är så den går inte att sätta tillbaka.

Om en diagnos säger att ett styrdon är defekt så måste de kunna testa modulen för att se om den är hel, något sådant finns inte hos tex volvo och bmw.
Man kan inte bygga detta på ett system där man byter komponenter på måfå pga att man får en indikation att felet skulle ligga där, man måste testa den individuellt.
Det är viss skillnad att byta en tempgivare till en styrbox på måfå för 200kr mot att byta en box för 4-5000kr
Verkstaden kan tex inte ens svara på om det skilljer något på boxarna med olika reservdelsnummer, utan får bara till svar att de har ersatt de andra men man vet inte exakt om det är så.

Det är helt enkelt för avancerat för verkstäderna själva.


Jag arbetar dock fortfarande med att försöka få detta reparerat permanent även om jag kommer få lägga ned pengar på att byta ut en defekt del.
#644496
Ett litet fultips till dom som har en 2-20 Kkr bil med SRS fel. Koppla väck airbagen/bältessträckaren eller vad det nu än må vara i systemer från den gula kontakten , tryck ditt ett hålmonterat motstånd (från ex vis elfa) på 1.3-2.0 Ohm (man får prova sig fram , Ford ska ha 1.5 Ohm ) så vips så funkar allt utom just den Airbagen igen både vid färd & olycka då Airbad modulen tror att det sitter en kudde där. MEN dra batteriet och låt bilen stå strömlös under natten så du inte råkar smälla av nåt i bilen under proceduren.
#644507
Allt går att komma runt och det gör att denna regel gör mer skada än nytta.
Eftersom det är för dyrt att reparera och serviceverkstäderna ej ens vet själva hur detta ska göras så kommer tyvärr många göra på det billigate sättet.

Ett bra och veta kanske hade varit bättre.

Efter ett par år så har vi en jäkla massa bilar som säljs begagnade där folk tror att de åker runt med airbag pga en säljare i ledet ej informerat om denna alternativa lösning.

Men bilrovningen kommer inte skapa debatt i frågan utan fortsätta att suga ut och blåsa konsumenten på pengar.
av *pettson*
#644539
Ett fruktansvärt bra inlägg om hur man kommer runt t.ex en bältessträckare.
Så bra faktiskt att jag med all sannolikhet vet att den som skrev det inte har en susning överhuvudtaget om vad sträckaren gör ihop med en airbag.
Den som vill kopplar ur den på såhär vis. Den som är lite genialare låter bli.
För med stor sannolikhet behöver inte föraren den sträckaren mer någonsin.
Tipset har en stor förmåga att sända föraren in i döden istället.
Det tackar vi för. Eller hur?

Sträckaren stramar upp bältet och försenar kroppens kast framåt/ förkortar kastet, för att airbagen ska hinna tändas blåsa upp sej och sen när den töms ska du träffa den så lite som möjligt.
Med det geniala tipset är scenariot lite annorlunda. Man krockar och bältet om det inte är åtstramat rejält innan, blir för långt, det krävs bara en täckjacka och normalt bälte. Du kör näsan i ratten för tidigt och för hårt.
Airbagen kan sända dej och din brutna nacke till begravning istället för att fira med familjen.
Det finns en anledning till att sträckarna blev ett krav samtidigt som airbagen monterades.
Dom som inte har aktiva sträckare i stolparna, t.ex 1992 års modeller har en passiv sträckare i bälteslåset som rycker till med 11 tons kraft.
Att sitta och förmedla sådana här tips är vansinne.. :evil:
av *pettson*
#644605
Att serviceverkstäderna inte vet nåt djupare om systemen är en produkt av hur ni som kunder valt att vilja ha er marknad.
Ni vill ha flashiga lokaler och ni vill hellre att nån kille eller tjej i häftig overall ser glad ut och tar hand om era bilar.
Ni vill också betala en mack som inte går ihop sej, kanske en resturang och en fin bilhall på era timpenningar till verkstan för att det är *bra att ha* ett fullservice center.
Då satsas också pengarna på det kunden vill ha. I gengäld har man inte råd eller tid med vidareutbildningar för alla, och man inför ett *servicecenter* ett callcenter dit mekanikerna också får ringa för att fråga vad som kan vara fel på bilen. Det går också att koppla upp bilen i realtid för att på så sätt få hjälp av en tekniker för vidare hjälp. Mekanikerna ifråntas också personligt ansvar genom att det inte går att byta smådelar utan endast hela plomberade enheter byts.
När man skickar folk på utbildning skickar man EN mekaniker som sen får leka lite lärare för uppåt 10 andra mekaniker.
Istället för att samtliga får gå på riktig utbildning i tur och ordning. Volvo jobbar så, vag också samt en del andra märken.

Det finns folk härinne också som är riktigt på om att man inte behöver veta vad man sysslar med, utbildning och vetskap om reparationerna såsom varför dom görs och hur dom ska göras är onödigt. Man kan göra det mesta ändå i blindo.
Man vet att reda ut avancerade system med hjälp av ingenting och inget underlag utan problem. Det behövs inte ens verktyg eller plats.
Här är verkligheten, vi är på väg till det målet man valt. Finare lokaler, dyrare penning och mer ovetande mekaniker.
Står inte problemet i manualen finns det inte. Så enkelt är det.
Ni betalar valet genom att få byta bil.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]