Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
andreas_lofgren skrev:Om man ska spekulera kring drivmedelspriser framöver så ska man veta att det finns inget bränsle idag som är lika subventionerat som etanol. Någon som tror på allvar att skatterna kommer hållas borta från det bränslet om etanolbilarnas andel ökar ytterligare? Det handlar om 7,66kr per liter som staten går miste om varje gång du tankar en liter etanol.

Sedan är det också tull på etanol om 1.80kr per liter som EU sätter vilket Sverige får undantag från i nuläget men som måste ansökas om varje år. Inte heller särskilt svårt att tänka sig att den tullfriheten försvinner framöver. Etanol klassas nämligen som jordbruksprodukt och franska bönder har lyckats få till höga tullar på allt som har med jordbruk att göra.
Jag har svårt att se skatten kommer ligga kvar på samma låga nivå några år framöver! Varför de höjer skatten på fossila bränslen det vet vi. Det är inte bra för våran miljö. Men vad skall anledning vara för att höja skatten på det miljövänliga? Bara för att de kan?

Mvh
av erc
Grundfrågan var: Varför köps det flexifuelbilar? Den frågan har fått många olika svar - från både flexifuelbilinnehavare och andra. Som extrabonus har vi också, som vanligt, fått hört argument mot flexifuelbilarna. Det främsta argumentet mot dem verkar vara att de går att köra på vanlig bensin.

OM vi inte hade haft flexifuelbilar, utan bara etanolbilar (eller E85-bilar), skulle de stå för någon enstaka promille av försäljningen. Få privatpersoner eller företag hade vågat riskera störtdykande andrahandsvärden orsakade av politiska nycker.

Nu, med flexifuelbilarna, vågar man sig på att investera sina surt förvärvade hundratusentals kronor i en E85 bil - eftersom den ju trots allt ändå också är en traditionell bensinbil (som inte lika enkelt kan skjutas i sank av ett politiskt snedsprång).

Flexifuelbilarna har varit en förtutsättning för den snabba omställningen av vagnparken vi sett i Sverige. De moderna dieselbilarna har varit en annan. Hybriderna en tredje. Gaskärrorna en fjärde.

Att under det senaste året ha tankat BF95 i sin flexifuelbil är märkligt, annat än under utlandsresor där E85 inte går att uppbringa. Det är märkligt ur både ekonomiskt och miljömedvetet perspektiv.

Men - en och annan tonåring står utanför korvkiosken och spinner upp bakdäcken på sin 940 Turbo. Inte heller speciellt ekonomiskt eller miljömedvetet. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det någon som vet uppdelningen av drivmedelsskatten? Det är ju olika delar, varav koldioxidskatt är en. Det talas ju om utebliven skatt på etanolen, och sedan jämför man med hur mycket skatt det är på bensin. Inte ens de största etanolmotståndarna kan med äran i behåll påstå att en etanolbil spyr ut lika mycket koldioxid.
Användarvisningsbild
av Guligan
Sharkbait skrev:
Guligan skrev:
Jag väljer det drivmedlet som blir billigast och det står jag för! Det är min arbetsgivare som betalar drivmedlet och jag väljer det för företaget billigaste alternativet.

Jag tankar just nu E85, det hade jag inte kunnat göra om jag istället haft en 2,5T som var mitt alternativa bilval om du läser längre tillbaks i tråden. Därav är Flexifuel bra.

Men andra ord så passade det rätt så bra in på dig det som jag skrev tidigare! Att tänka med plånboken istället för vad som är bäst för miljön. Flexifuel är inte bra för miljön när priset för BF95 sjunker för då tankar de flesta det som är billigast på skylten!

Mvh
Antingen är du korkad eller så kan du inte läsa.
Mitt alternativa bilval var 2,5T. När jag nu istället kör 2,5FT har jag möjligheten att tanka E85, när det passar mig/företaget. Menar du på allvar att jag inte borde valt Flexifuel så att jag därmed inte kan tanka E85 eller vad är din poäng?
av Sharkbait
RCE skrev:
Sharkbait skrev: Återigen subvention och kunna tanka det billigaste oavsett om det är E85 eller BF95, inte för att tanka enbart E85 och tänka på miljön!
Det var inte det jag skrev, utan din tolkning! Jag skrev att det känns bra att ha en bil som kan tankas med två olika bränslen om något oväntat skulle ske. Det kan ju exempelvis vara att man befinner sig någonstans där man inte har tillgång till E85.
Hur kan det kännas osäkert att köra E85 i större delen utav Sverige? När E85 är utbrett i landet. Kör du enbart på E85 eller väljer du det som är billigast oavsett?
Sen är det alltid roligt att höra hur alla dieselägare som själva åker runt på det miljöfarligaste bränslet på marknaden, kräver att vi flexiägare alltid skall tanka E85. Om man skulle bortse från miljön kan man också tänka sig att vissa köper en flexi för att de inte kör över 1500mil/år och så sett får en bättre totalekonomi. Om dieselägarna köpt sin bil bara för att den är billigast i drift för dem varför får inte samma sak råda för flexi? De flexiägare som enbart kör på E85 eller de som bara gör det ibland bidrar ju iaf mer till miljön än dieselägarna.
Så det är bara dieselälskarna som vill att Flexifuel ägarna skall enbart åka på E85?
Har man köpt en miljöbil som är Flexifuel så finner jag ingen anledning att tanka BF95 här i Sverige! Tankar man annat än E85 i sin Flexifuel så är man bara ute efter subventioner och inte hjälpa miljön som det är tänkt med miljöbilar!

Så MP för enbart krig mot diesel nu? Trodde att MP alltid har fört krig emot fossila bränslen!!
Ja det stämmer! Men om man följt den politiska debatten noga råder det nog ingen tvekan över att de har ett extra ont öga mot diesel av förklarliga skäl.
Jag tror att de kommer fortsätta med sin häxjakt på de fossila bränslena!

Tillverkare satsar på Flexifuel för att människor kan välja mellan E85 eller BF95. Sverige klassas Flexifuel konstigt nog som miljöbil fast att man kan fortsätta att enbart köra bilen på BF95. Det kan man inte kalla för miljöbil! En ren E85 bil är en miljöbil.
Och Ford skall leverera 50 000 Ford Police Interceptor E85 till polisen i USA så att de skall kunna välja om de vill tanka E85 eller vanlig bensin.
Så de kan också fortsätta att åka på det fossila bränslet som vanligt!

Så när kan Sverige försörja våra egen bilar med E85? Så vi inte behöver importera bort åt 80% av E85 från tex Brasilien. Och hur man framställer E85 där bort verkar vara en skum sak för miljön.
Så du menar att omvärlden börjar få upp ögona för E85 bilar eller är det dessa Flexifuel bilar som man har ena foten i E85 och andra i BF95 beroende på hur priset är för dagen som du menar?
Låter som ett citat från en dieselälskande motorjournalist på aftonbladet eller expressen! Jag skrev att det bredrivs intensiv forskning på nya framställningsmetoder och att det byggs många nya anläggningar runt omkring i världen. Det handlar t.ex. om cellulosaetanol, avfallsframställd etanol, med mera ... Nordisk Etanol & Biogas planerar att 2012 kunna producera cirka 130 000 m³ etanol per år i Karlshamn, ca 20% av det svenska behovet. St1 satsar 400 milj. EUR på Etanol och planerar exempelvis bygga en fabrik i Polen samt en avfallsetanolfabrik i Norrköping.
Tyvär så har jag inte skrivit att jag älskar diesel och de är bränslet! Men när man tar upp frågetecken angående E85 så blir man direkt kallad för dieselälskare & så vidare. Trodde att man kunde hålla denna diskussion på en högre nivå än så men tydligen inte!
Man måste kunna fråga & diskutera om tex E85 hur det framställs och hur det har för påverkan på miljön & vårat samhälle i sin helhet utan att vissa tar fram sandlådenivå!!

Har du källa på detta?

Mvh
Har inte kvar länken och kommer inte ihåg från vilket år den var, dock lär ju inte miljöindex för diesel påverkas till det bättre. Det var skrivet av en professor i kemisk miljövetenskap vid Chalmers, borde gå att hitta igen.
Synd att du inte har kvar källan!

Mvh
av erc
Man skulle kunna ställa sig frågan: Varför köper man INTE en flexifuelbil? Nu är det ju inte så många som väljer en 2.0 eller en 2.5T... så det finns ju uppenbarligen fungerande argument för flexifuelbilarna... :)
Senast redigerad av 1 erc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Skillanden på fossilbränslen och förnyelsebara bränslen är ju att fossilbräsnlen kan bara bli dyrare, svårare att få tag i och en produktion som kommer minska över tiden.

Förnyelsebara går åt helt andra hållet, där kan vi öka produktionen, sänka priset och öka tillgången över tiden.

Det är 10000% säkert, sen om fossilbränslet går in i väggen om 10, 20 eller 40 år är väl ingen som vet.

Fossilbränslen är som livet och döden, ingen vet när det tar slut men alla vet att det gör det ounvikligt.
av Sharkbait
Guligan skrev:
Sharkbait skrev:
Guligan skrev:
Jag väljer det drivmedlet som blir billigast och det står jag för! Det är min arbetsgivare som betalar drivmedlet och jag väljer det för företaget billigaste alternativet.

Jag tankar just nu E85, det hade jag inte kunnat göra om jag istället haft en 2,5T som var mitt alternativa bilval om du läser längre tillbaks i tråden. Därav är Flexifuel bra.

Men andra ord så passade det rätt så bra in på dig det som jag skrev tidigare! Att tänka med plånboken istället för vad som är bäst för miljön. Flexifuel är inte bra för miljön när priset för BF95 sjunker för då tankar de flesta det som är billigast på skylten!

Mvh
Antingen är du korkad eller så kan du inte läsa.
Mitt alternativa bilval var 2,5T. När jag nu istället kör 2,5FT har jag möjligheten att tanka E85, när det passar mig/företaget. Menar du på allvar att jag inte borde valt Flexifuel så att jag därmed inte kan tanka E85 eller vad är din poäng?
Onödigt att börja med påhopp!!

Tankar du enbart E85 i din Flexifuel?
Tankar du BF95 om den är billigare än E85 i din Flexifuel?

Mvh
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Sharkbait skrev:
Så när kan Sverige försörja våra egen bilar med E85? Så vi inte behöver importera bort åt 80% av E85 från tex Brasilien. Och hur man framställer E85 där bort verkar vara en skum sak för miljön.
Mvh
Ja och oljeraffinaderierna och oljefälten världen över är inte en skum sak för miljön???? Man kan nog konstatera att INGEN utvinning av bränslen idag är miljövänlig eller etisk. Enda undantaget skulle vara gasen där mer ändå facklas bort än vad hela sveriges gasbilsflotta förbrukar på ett år. Så än så länge är det en ren miljövinst med gas iaf. Och ännu bättre med biogas förstås.

Jag hävdar envist att olika alternativ är bra nästan oavsett vad det är för det tvingar industrin till förändring. Vi hade aldrig fått de effektiva dieslarna eller stora urvalet flexifuelfordon etc bara genom konumentintresse. Den som tror det är fruktansvärt naiv. Att styra med skatter och subventioner tycker jag är helrätt. Hade inte dieseln skattats så hårt så hade inte heller konsumenterna vald de snålare dieslarna. Samma sak med lägre förmånsvärde på flexifuel etc. Det skapar en drivkraft mot bättre bilar helt enkelt.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 20
Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

Någon som kört med 235/45-18 med et45 p[…]

Hej, Köpte en gammal S80 i början p&arin[…]

Volvo 240 usa front

Tjena hur installera jag usa front på en 240[…]