Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

För ett år sedan så satte jag på:

Federal HIMALAYA WS1 195/65 R15 91H TW (Wi)

som jag kört med sedan dess. Dessa var så billiga som de kunde vara (beställde genom dackonline.se) & de har fungerat hur bra som helst. Men, nu bor jag ju i Göteborg & kör nästan uteslutande i & omkring Gbg området (i princip ingen snö att tala om). Hade vi bott uppåt landet så hade valet förmodligen blivit annorlunda likväl som jag inte valt dessa däck året runt om jag haft en T5á.

En annan aspekt är ju att iom att jag kör en sk miljöbil så är friktions däck ett krav (tror det är from nästa år) för att få behålla miljö tillståndet (parkerings tillstånd).

Så, om däck som kostar flera gånger så mycket är bättre? jo, förmodligen men inte såpass mycket att det rättfärdigar de enorma pris nivåer som råder i Sverige. Vad jag menar är att däck branschen har lyckats lura svenskar på samma sätt som exempelvis många kläd tillverkare.... endast en svensk går & köper ett par Levis jeans & gladeligen betalar 2-3 gånger så mycket (mot vad de kostar i USA) i en inbillad tro att detta är ett skäligt & acceptabelt pris för nämnda jeans....samma sak gäller däck.
V70BiFuel03 skrev:För ett år sedan så satte jag på:

som jag kört med sedan dess. Dessa var så billiga som de kunde vara (beställde genom dackonline.se) & de har fungerat hur bra som helst. Men, nu bor jag ju i Göteborg & kör nästan uteslutande i & omkring Gbg området (i princip ingen snö att tala om). Hade vi bott uppåt landet så hade valet förmodligen blivit annorlunda likväl som jag inte valt dessa däck året runt om jag haft en T5á.

En annan aspekt är ju att iom att jag kör en sk miljöbil så är friktions däck ett krav (tror det är from nästa år) för att få behålla miljö tillståndet (parkerings tillstånd).

Så, om däck som kostar flera gånger så mycket är bättre? jo, förmodligen men inte såpass mycket att det rättfärdigar de enorma pris nivåer som råder i Sverige. Vad jag menar är att däck branschen har lyckats lura svenskar på samma sätt som exempelvis många kläd tillverkare.... endast en svensk går & köper ett par Levis jeans & gladeligen betalar 2-3 gånger så mycket (mot vad de kostar i USA) i en inbillad tro att detta är ett skäligt & acceptabelt pris för nämnda jeans....samma sak gäller däck.
Att köpa billigare däck än Michelin och Continental är en sak, men att rekommendera ett av de absolut sämsta däcken på marknaden verkar lite väl tilltaget. Federal Himalaya har fått så usel kritik i tester att man häpnar. För bara några fåtal kronor ytterligare får du istället däck med helt okej testomdömen.

Det är skillnad på att vara kostnadsmedveten och dumsnål...

Ett par vanliga Levisjeans kostar i USA mellan 30 och 60 dollar, med nuvarande kurs alltså mellan 250 och 500 kronor. I Sverige kostar de knappa tusenlappen. Men - bara för den saken kan man ju inte motivera köp av jeans på Överskottsbolaget för femtio spänn?! Du kan ju handla även vettiga däck till vettiga priser på däckonline.
erc !

Nädå, jag rekommenderar inte att man ska köpa dessa däck...jag bara berättade att jag kört med dem i ett år & att de fungerat bra såtillvida att de känns ok att köra med & att de oxå fungerat bra i kraftigt regn.
Vad jag menade med jeans exemplet är att när man väljer att köpa en märkes vara så vill man ju inte betala mer än nödvändigt...eller hur? Av vilken anledning ska man göra det lättare för en handlare att betala av på hans BMW 750 när man kan gynna en annan handlare som förstått principen att sälja mycket till lägre priser. Min teori är att svensken.... efter att han/hon slantat upp över 100kr för ett par Levi´s som fullpris i USA kostar ca $45 på något vis vill rättfärdiga det höga priset med att dessa jeans & märket Levi´s är såååå överlägset andra "premium" jeans märken & gör det hela till någon slags vetenskap..... Problemet som jag ser det är att Sverige är en så liten blygsam marknad där det ena monopolet efter det andra sätter priserna efter vad dum svensken är kapabel att betala, general agenter som viker sig för påtryckningar från handlare som i princip omöjliggör en sänkning av priserna för slut kunden osv osv. Om det är någonting jag inte är så är det snål....vad jag däremot hatar är att betala mer än vad jag måste för en & samma vara.

Detta är faktiskt det första set med lågpris däck jag köpt efter att ha hållt mig till främst Goodyear innan. Det som verkligen irriterar mig är att 1 (ett) enda Goodyear däck ska behöva kosta 1200-1500 kr !!! & då är det ändå inte deras top of the line däck....
Nåväl, jag kommer att köra på dessa däck tills det blir dags att byta & kommer då att välja något annat märke & modell av friktions däck...förmodligen blir det Goodyear & kommer då att utvärdera skillnaden i hur de känns att köra med & hur länge de håller.... (förhoppningsvis behöver däcken aldrig bevisa vad de går för i en skarp situation :wink: ).
[quote="erc"][quote="V70BiFuel03"]För ett år sedan så satte jag på:

Att köpa billigare däck än Michelin och Continental är en sak, men att rekommendera ett av de absolut sämsta däcken på marknaden verkar lite väl tilltaget. Federal Himalaya har fått så usel kritik i tester att man häpnar. För bara några fåtal kronor ytterligare får du istället däck med helt okej testomdömen.

Det är skillnad på att vara kostnadsmedveten och dumsnål...
quote]

Förstår inte varför detta är fel och påstå att någon är dumsnål utan att se helheten i hur bilen används och ekonomi. Man kör i och runt en storstad, och med lugn körstil. Kanske undviker bilen vid dåligt väder, men måste ändå ha en bil vintertid. Vissa tester säger dessutom att redan 2 år gamla kvalitetsdäck tappat mycket efter den tiden, så efter två år kanske Nokia, Conti, m.fl. är likvärdiga med Himalaya. Tester i all ära men även billiga däck kan fungera under vissa förutsättningar.
Ett däcktest i media säger egentligen inte så mycket om hur en köpare uppfattar däcket själv, testerna är väl ganska tuffa och ställer verkligt höga krav på de testade däcken. En bilägare kanske inte ställer samma krav, eller ens någon gång under däckets/bilens livslängd hamnar i motsvarande situationer som däcktestet utförs i.

Jag har köpt mina vinterdäck efter provkörningar och erfarenheter av märket. I mina fall dubbfria Michelin.
Och jag har aldrig ångrat köpen eller varit missnöjd med kvalitet.
Hur de däcken stått sig i däcktester har jag aldrig kollat då jag upplevt dem som mycket bra. Andra kanske inte ens skulle rekomendera dem till sin värste ovän.

Och som jag skrev i ett annat inlägg, jag köpte en gång det billigaste dubbdäcket som gick att köpa hos min däckhandlare. Jag var otroligt imponerad över hur bra de däcken var under det år jag hade däcken/bilen. Kanske var de utslitna och urusla säsong 2, men den säsong jag körde på de däcken var jag mycket nöjd till både pris och fäste.
Ja nu är cirkusen igång i syd Sverige se http://nyheter.se.msn.com/article.aspx? ... d=12439097.

En klok sörlänning kör alltid dubbfritt alltstå med friktionsdäck, att ishalkan kommer några gånger per år avskräcker honom inte, varför sker det är 20 olyckor på 3 tim, ger mig f-n på att de flesta körde med friktionsdäck eller så körde man som igår för då regnade det och isbildning idag rör ju inte oss som bor i sydregionen!!

Hur många av de drabbade körde med dubb och anpassade hastigheten efter rådande vägförhållanden????

Ett mycket bra exempel på att vi i Sverige skall använda dubbdäck punkt slut!!!
jumu01 skrev:Ja nu är cirkusen igång i syd Sverige se http://nyheter.se.msn.com/article.aspx? ... d=12439097.

En klok sörlänning kör alltid dubbfritt alltstå med friktionsdäck, att ishalkan kommer några gånger per år avskräcker honom inte, varför sker det är 20 olyckor på 3 tim, ger mig f-n på att de flesta körde med friktionsdäck eller så körde man som igår för då regnade det och isbildning idag rör ju inte oss som bor i sydregionen!!

Hur många av de drabbade körde med dubb och anpassade hastigheten efter rådande vägförhållanden????

Ingen anpassade hastigheten, antagligen var det många som körde med dubbdäck och trodde att de skulle klara sig, är det blixthalka så är det och kör du för fort lär inga dubb i världen rädda dig. Glöm inte att dubbdäck ger sämre bromsverkan på barmark och eftersom vi har barmark 363 dagar om året här nere på västkusten så känns det som om jag föredrar att kunna bromsa säkert de dagarna och låta bilen stå de övriga 2-3 dagarna om året. Och varför tror du att dubbdäck är förbjudna i t.ex. Tyskland? För att de är det bästa valet i alla hänseenden?
Typiska värden för bromssträckan på torr asfalt och utan dubb är:
Från 90 km/h ca 40 meter och från 110 km/h ca 60 meter.

På våt asfalt och utan dubb:
Från 90 km/h ca 50 meter och från 110 km/h ca 75 meter.

Med dubb förlängs bromssträckan obetydligt, kanske ca en meter.

se http://www.ntf.se/konsument/fraga1272.asp?katid=10

Det är en gammalt argument som inte håller i dagsläget och skall man jämföra med sommardäck på barmark så är sommardäcken bättre men friktionsdäcken har också längre bromssträcka än sommardäck och jämför med dubb så är dom nog likavärdiga på barmark men urusla i halka (friktiondäcken).

Är det sant att dubbdäck har längre bromssträcka på barmark?

Det finns de som säger att dubbdäck har längre bromssträcka på barmark än dubbfria vinterdäck. Det finns det inget belägg för. Det som det finns belägg för är att dubbarna slits ner fortare när dubbdäcket körs på våt barmark.
http://www.beta.stockholm.se/Fristaende ... ubbfritt-/
jumu01 skrev:Ja nu är cirkusen igång i syd Sverige se http://nyheter.se.msn.com/article.aspx? ... d=12439097.

I de fall det blir plötslig ishalka och trafikkaos tror jag (vinter)däcken är av underordnad betydelse.
Förarens medvetenhet och anpassning till väglag och trafik är förmodligen den största orsaken till olyckorna.

Dubbdäck är bra, friktionsdäck likaså. Men till sist är det ändå föraren som avgör trafiksäkerheten...
anp skrev:

I de fall det blir plötslig ishalka och trafikkaos tror jag (vinter)däcken är av underordnad betydelse.
Förarens medvetenhet och anpassning till väglag och trafik är förmodligen den största orsaken till olyckorna.

Dubbdäck är bra, friktionsdäck likaså. Men till sist är det ändå föraren som avgör trafiksäkerheten...
Om man läser det du skrivit "anp" så kan det tolkas som att bilförare är mer omdömeslösa och sämre bilförare i syd Sverige vintertid?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]