Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Okalettos skrev:Om det nu är så att de lokala utsläppen vid förbränning inte skiljer sig åt mellan fossila och förnyelsebara bränslen, så handlar alltså allt om ursprunget..!?
Ja, men ur ett tidsperspektiv. Att omsätta fossila bränslen snabbt på ett par hundra år, och frigöra CO2, som det tagit naturen miljoner år att binda innebär att koncentrationen av CO2 ökar. Den ökade koncentrationen består tills kolet blir bunden igen.

Okalettos skrev:"Ni" skriver att hvo som framställts på ett miljövänligt sätt är ett väldigt effektivt sätt att minska CO2-utsläppen..
Jag undrar helt enkelt hur jämförelsen ser ut.. :)
När det gäller HVO så är reduceringen av CO2 ca 90% jämfärt med att motsvarande mängd fossilbränsle skulle eldats. Det innebär inte att det inte bildas CO2 vid förbränning av HVO. Men man kan på nytt binda upp CO2 genom att upprepa processen i ett kretslopp på mycket kortare tid än det tar för naturen att binda upp kol till nytt fossilbränsle. Men det är samma CO2 vi pratar om. Men man tillskriver olika bränslen olika CO2-konton. De med kort förnyelsetid brukar kallas förnyelsebara bränslen.

Okalettos skrev:..Ger uppumpning av fossila bränslen, med efterföljande raffinering, hantering och slutligen transport till slutkund generellt och i praktiken en väldigt hög miljöpåverkan (fokus på CO2-utsläpp)..?
Ja, i begreppet WTW (Källa till hjul) så tar man med hela belastningen. För bensin och diesel ligger WTW ca 20% över värdet för TTW (tank till hjul). Det betyder att t.ex. en bil som har utsläppsvärdet 100 g/km belastar med ytterligare ca 20 g/km i ledet före tankningen. De verkliga utsläppen är oftast ännu högre eftersom utsläppsvärdena sällan stämmer med verkligheten, även om det blivit något bättre i de senaste certifieringsreglerna.

Bilar borde beskattas efter WTW. Även batteribilar. Världens elenergiproduktion är till 2/3 fossil idag.
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev:När det gäller HVO så är reduceringen av CO2 ca 90% jämfärt med att motsvarande mängd fossilbränsle skulle eldats.
Upp till 90% reducering skulle jag säga. Beroende på råvara kan det vara betydligt lägre, och i västa fall högre om man räknar in del av regnskogsskövling i palmoljebaserad HVO. Om man också ska behöva använda odlingsmark för att odla råvara till HVO blir också påverkan högre, dock säkert fortfarande bra mycket bättre än om man eldar diesel. Men där skulle vi kunna få hela E85-debatten på nytt...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Precis som el. Elmarknaden är inte global ännu men definitivt regional. Ska man stirra på den sämst producerade litern hvo får man i rimlighetens namn även använda samma princip när det gäller elproduktion. Om du använder 1 kWh vattenkraftsel i din bil behöver det produceras en till. Det är produktionssättet för den som avgör belastningen för den du använde.
Hur mycket skulle elförbrukningen behöva gå ner för att den smutsiga elen inte skulle behövas och vi skulle klara oss på ren el?
Själv tycker jag resonemanget är lite krystat men du brukar ju hänvisa till frågan globalt...
Användarvisningsbild
av Fisch
Förnyelsebar elproduktion gör också gigantiska sår i naturen.

Vindkraftparker
Vattenkraft
(Solcellsparker)

Förutom infrastrukturen med vägar, fundament etc så ska ledningsgator byggas.
av Leopold
Sverige behöver ett tiotal nya moderna kärnreaktorer så har vi löst det hela för vår del en tid framöver.

God symbolpolitik som jag ser det, vansinne att förstöra våra landskap och skogar med vindkraftsparker etc det får man inte gå med på med framtida generationer i åtanke.

Men vi kan aldrig lösa våra grannländers problem ännu mindre resten av världens bara genom kloka beslut på hemmaplan.
av Leopold
Kolla litet med de som bor i närheten av vindkraftverk vad de tycker... kan garantera att jag inte vill att min fastighets värde ska belastas av detta elände. Vem betalar för detta?

Man måste vara klar över att det handlar om hundratusentals vindkraftverk och den miljöpåverkan detta ger över hela landet där folk bor och lever, vs ett litet fåtal miljöeffektiva och förhållandevis CO-neutrala kärnkraftverk i samverkan med vattenkraften som ju i sig har satt sina spår i landskapen.
Användarvisningsbild
av Derank
Jorå jag har en kollega som gnällt i flera år för att de slängt upp 3 snurrar där han bor, han bor i en avlägesen håla dit ingen iaf skulle flytta och han gnäller ochså på att han huspris sjunker och bla bla bla, och jag säger åt honom att ingen skulle någonsin få för sig att flytta hit i iaf om du nu skulle vilja sälja kåken.

Sedan bor jag i lägenhet så för mig får de bygga en miljon snurrer om de så vill.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tar också mycket hellre snurror än kärnkraftverk runt hörnet.

När det gäller HVO kontra t.ex solkraft så får man använda många många gånger så stor yta för att kunna odla fram samma "mil" i drivmedel med HVO som med solpaneler.. Samt att du kan sätta solpaneler på väldigt många fler platser än du kan odla på.
50 kvadratmeter på mitt tak ger ca 10 000kWh per år. Mer än 5000 mil i en normal elbil.
Man skulle alltså behöva mellan 2500 - 3000l HVO för att köra lika långt i en dieselbil.

Den HVO man klarar att framställa på slakteriavfall och andra restprodukter bör man utnyttja fullt ut, utan det jag nu menar är att om man ska försöka öka så pass mycket som det skulle behövas om man tänkt behålla dieselmotorn så kommer vi behöva odlingsmark för att klara av efterfrågan... Då blir det verkligen inte hållbart i längden och marken kan utnyttjas betydligt bättre.

I nuläget skulle vi väl också då behöva ändra nyligen införda lagar som förbjuder grödebaserade drivmedel? Eller hur blev det med det? För ett år sen var det på gång att EU skulle införa sånt förbud.

Finns det några som helst möjligheter att klara en storskalig övergång till HVO på annat sätt än att börja odla råvara?

Användarvisningsbild
av Fjonsson
I dagsläget tillverkar man HVO på tallolja, slaktavfall, matolja från livsmedelsindustrin samt en restprodukt från palmoljeutvinning.
Det finns försök att tillverka HVO av odlade alger vilket ju skulle passa bra då alger inte är något vidare som människoföda, inte upptar någon odlingsmark samt gynnas av dom varmare vatten vi förväntas få.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]