joel80 skrev:Du måste lära dig att skiva mer sammafattade inlägg och inte sväva ut så. Omöjligt att få grepp om vad du säger.
Inte alls. Var och en som har läsförmåga och förstånd i behåll kan se att jag varken svävar ut från "ämnet" som det formulerats av dina påståenden och frågor eller uttrycker mig oklart.
Om du av en eller annan anledning inte vill eller kan läsa och reagera på vad jag säger är det helt och hållet ditt problem. Vi andra är då fria att dra våra egna slutsatser om vad bristen på sakligt svar eller bemötande från din sida innebär.
Sedan måste du också bestämma dig för hur du vill ha det. Du har vid upprepade tillfällen anklagat mig för att inte reagera på vad du skriver men har trots upprepade uppmaningar misslyckats med att ge ett enda hållbart belägg för att så faktiskt är fallet. Mot den bakgrunden är jag särskilt noga med att inte hoppa över något. Det borde du i logikens namn uppskatta, inte klaga på.
joel80 skrev:Jag plockar en del här som är en av de saker du inte alls svarat på, trots att du verkar tro det.
Som jag nedan visar är det exempel du valde inte alls något som jag inte svarat på. Att du tror motsatsen beror helt på missförstånd från din sida.
joel80 skrev:Du svarar endast på vad vi får för utsläpp från förbränning med HVO. Det är ungefär 90% lägre än vanlig diesel när det gäller Co2, vilket är jättebra. Men det är inte Weel to Whell.
Jo det är just "well to wheel". Om exempelvis en dieselbil har ett utsläpp på 150 g CO2 per kilometer ur avgasröret men körs på HVO är det "ekologiska fotavtrycket" (det utsläpp som orsakas av ej förnyelsebar energi) i realiteten bara 15 g per kilometer.
joel80 skrev:Jämfört med el har vi 0-utsläpp vid användning i motorn.
Nej 15 g per kilometer måste vi fortfarande räkna med. Men det är förstås långt mycket bättre än den icke förnyelsebara energiförbrukning en batteribil laddad från nätet ger upphov till.
joel80 skrev:Tar man med tillverkningen av HVO har man en betydligt mindre minskning än dina 90% som du tjatat om. Minskning totalt är enligt den här studien på ca 40% med HVO-diesel som inte är gjord på palmolja utan rapsolja. Har man använt palmolja har man ingen minskning alls.
Här visar du bara att du inte alls förstått hur det egentligen ligger till. Siffran 90 procent CO2-reduktion är med full hänsyn tagen till tillverkningen av bränslet. Annars skulle CO2-reduktionen vara 100 procent. Den föråldrade studie du hänvisar till saknar helt relevans för den HVO som nu säljs på den svenska marknaden. Den är varken gjord på palmolja eller rapsolja utan på tallolja och andra restprodukter.
Det är för övrigt inte heller så enkelt att CO2-reduktionen bara beror på slutprodukten (t.ex. etanol eller HVO) eller på vilken sorts biomassa man använder som råvara (t.ex. spannmål eller tallolja) utan också på hela tillverkningsprocessen, inklusive tillkomsten av själva biomassan. Om man arbetar målmedvetet genom hela tillkomstprocessen (t.ex. genom att där använda förnyelsebara bränslen) blir CO2-reduktionen stor. Exempelvis uppnår Agroetanol 90 procent CO2-reduktionen för sin bioetanol:
http://agroetanol.se/etanol/Sveriges-ha ... drivmedel/
Intressant nog säljs merparten av det bränslet till Tyskland, som har ett system som gynnar bränslen med hög effektiv CO2-reduktion. Vi importerar istället etanol som inte är lika effektiv i det avseendet. Detta innebär förstås inte att Agroetanols ansträngningar är bortkastade men innebär troligen en del onödiga transportkostnader och minskar den faktiska fossilfriheten hos den svenska fordonsflottan samtidigt som den höjer den tyska.
För säkerhets skull är det bäst att tillägga att jag inte är omedveten om att bristande CO2-reduktion är det enda problemet med etanol som bränsle. Vi har också i det fallet konkurrensen med livsmedelsproduktion att ta hänsyn till.