Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Är det ingen som kan summera vad SEB (och andra banker) har kvar och besluta om lite nya skatter där.. Eller återbetalning till kunderna.
av rid54
Den där uträkningen är lika trovärdig som när bankerna säger nåt om att de "är måna om sina kunder". Det enda sättet detta kan stämma är om man ser på en familj som har lånat 6 mille för att köpa en villa, vilken rent teoretiskt skulle gå att sälja för 7,4 MSEK. Men då har de ju lite skatt att betala... och ingen bostad kvar. Och substansvärdet för en liten kåk i Täby kan aldrig vara så högt som 7 miljoner eller så, det är ett pris som bara finns för att det går hyfsat för Sverige idag och för att räntan är besynnerligt låg och det är ett populärt område. Men bankerna vill såklart att det ska se ut som om allt är fint, så att det inte skapas begränsningar i deras utlåning - det är där de hämtar in vinsterna.
Användarvisningsbild
av taxi
joel80 skrev:
taxi skrev:...men då drabbas ju jag ändå inte så mycket mindre av drivmedelspriset, jag som aldrig kör för skojs skull och gärna lite eco-driving pga redan höga priser. 250 mil/månad ungefär, absolut nödvändiga mil, det blir 2800 kr i bensinkostnad, och motsvarar 17% av min beskattade inkomst.
Jag ser ju nu att det är meningen att jag ska bli tvungen att flytta in i hyresrätt i stan, med sänkt levnadsglädje som följd och inte leva en dag till efter pensionen.
Tanken är att styra nybilsförsälningen så att du om några år har chansen att köpa en bil som går betydligt snålare. Om nybilsförsäljningen styrs mot snåla bilar och elbilar kommer du som andra eller tredjehandsköpare få större urval att välja på. Just där behövs det rätt ordentliga straff och morötter för att styra, då förstaköparen sällan är så priskänslig för om bränslet skulle kosta 12 eller 17kr per liter..
Det är andra bilkostnader som gör betydligt mer på milkostnaden än vad soppan gör..
Jag och många med mig är inte första, andra eller tredje ägaren på en bil, vi är 12:e ägaren. Skatt, försäkring, service och reparationer blir tillsammans ca 6000 kr/år. Bränsle blir ca 30 000. Bilar köps för mellan 5-15 tusen kr, med pengar som sparats ihop innan.

Hur mycket skatt betalar jag i dagsläget på bensin årligen? Borde bli en ganska stor andel av bilägandet.

Edit: Glömde däcken, blir säkert ett par tusen per år bara det.
Användarvisningsbild
av taxi
Känner också att jag är lite negativ på forumet nu, vi har ju tak på huset, mat på bordet och ett jobb att åka till.
Användarvisningsbild
av joel80
taxi skrev:
joel80 skrev:
taxi skrev:...men då drabbas ju jag ändå inte så mycket mindre av drivmedelspriset, jag som aldrig kör för skojs skull och gärna lite eco-driving pga redan höga priser. 250 mil/månad ungefär, absolut nödvändiga mil, det blir 2800 kr i bensinkostnad, och motsvarar 17% av min beskattade inkomst.
Jag ser ju nu att det är meningen att jag ska bli tvungen att flytta in i hyresrätt i stan, med sänkt levnadsglädje som följd och inte leva en dag till efter pensionen.
Tanken är att styra nybilsförsälningen så att du om några år har chansen att köpa en bil som går betydligt snålare. Om nybilsförsäljningen styrs mot snåla bilar och elbilar kommer du som andra eller tredjehandsköpare få större urval att välja på. Just där behövs det rätt ordentliga straff och morötter för att styra, då förstaköparen sällan är så priskänslig för om bränslet skulle kosta 12 eller 17kr per liter..
Det är andra bilkostnader som gör betydligt mer på milkostnaden än vad soppan gör..
Jag och många med mig är inte första, andra eller tredje ägaren på en bil, vi är 12:e ägaren. Skatt, försäkring, service och reparationer blir tillsammans ca 6000 kr/år. Bränsle blir ca 30 000. Bilar köps för mellan 5-15 tusen kr, med pengar som sparats ihop innan.

Hur mycket skatt betalar jag i dagsläget på bensin årligen? Borde bli en ganska stor andel av bilägandet.

Edit: Glömde däcken, blir säkert ett par tusen per år bara det.
Jo jag förstår det, och har själv ägt bilar från 7000-30000kr.

Men om du hade ett urval som innebar likvärdiga bilar, men där den ena hade en bränslekostnad på 1.50kr/mil och den andra på 10kr/mil. Då skulle du ju kunna fundera på om det inte var värt 30k extra för den bilen medd låg kostnad på soppan, du får ju igen det på mindre än 2 år...
Nu har du inte ens det valet utan bara det val som gjordes an nybilsköpare för runt kanske 10-15 år sen. De som kör för 30k i soppa per år kommer ju absolut ha ekonomisk möjlighet att köpa en elbil som i allafall kanske 3e ägare.. Om ett antal år alltså.. Om nu den här moroten samt utbudet kommer som det verkar.
Användarvisningsbild
av mikethebik
joel80 skrev:
Men om du hade ett urval som innebar likvärdiga bilar, men där den ena hade en bränslekostnad på 1.50kr/mil och den andra på 10kr/mil. Då skulle du ju kunna fundera på om det inte var värt 30k extra för den bilen medd låg kostnad på soppan, du får ju igen det på mindre än 2 år...

Om marginalerna är små måste du ändå för stunden ha de extra 30k att lägga upp, inte alla som kan det.
Många av oss som är någorlunda lyckligt lottade och kan lägga upp ex 30k utan vidare saknar förståelse för dem som helt enkelt inte har den möjligheten.
Det är just den gruppen som förslag som dessa slår allra hårdast mot.
Vettigast av allt är att helt slopa fordonsskatten och lägga på drivmedlet, 2 max 3 kronor litern skulle lätt täcka det.
Då först är en billig bil i inköp också direkt billig om du kör lite, simsalabim finns det också en anledning mindre att köra avställt.
Men den dagen sunt förnuft får råda i regeringskansliet lär vi få vänta på.

Mike
Användarvisningsbild
av joel80
Fast så länge man har ett fast jobb är det inga problem att låna 50k om man samtidigt kan lägga 10-15k kontant. Den dagen en okej beggad elbil kostar kring 60-70k är det ju en betydligt bättre affär att köpa en sån än en äldre bil med soppakostnad på 30k per år, även om man då bara behöver betala 10-15k vid köpet.

Visst är det så att vissa inte vill låna pengar, men kör man så pass mycket så man har soppakostnader på 30k per år kommer det ju ganska snabbt påverka.
Nu är vi ju inte riktigt där än.. men föhoppningsvis påverkar nya skattesystemet och bonusen i den riktningen att det rätt snart blir vanligt med bränslesnåla och eldrivna bilar, och så småningom också då på en bagagnatmarknad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En fundering !

Jag har ju åkt bilar i 2000-kronorsklassen förr i tiden, säkert i 10-15 år. Då är de ju rätt slut och man får vara beredd på att hjulen trillar av när hjullagret skär, motorn exploderar, växellådan ramlar i bitar, avgaserna leds direkt in i kupen när värmekamrarna blir lite gamla osv (ja allt detta har hänt...) . Man hade ju tex en kolmonoxid detektor på instrumentbrädan som varnade innan det var risk att man skulle dö i kupen.

Hur kommer en tex en Tesla att funka när den är nere i 2000 kr klassen, räcker batterierna till kiosken och tillbaka, kommer batterierna spontanbrinna och explodera osv.
av Malmstroem
Jag skulle tro att äldre Tesla blir som gamla 7-serie och S-class -- bilar som kommer att ha höga driftskostnader...

Billigare varianter av elbilar utan en massa lull-lull, typ Renault Zoe kan nog hålla ihop rätt bra som begagnade. Det finns tecken som tyder på att batterierna kommer att hålla rätt länge, men visst är det en riskfaktor. Sjävla elmotorn lär hålla.
av S80_140HK
En sak som måste tas i beaktning är dubbelmoralen i Svensk politik. Kan hålla med om att det är bra att försöka styra upp nybilsköparna genom höjda skatter på bränsleslukande bilar. Dock så blir det jävligt lustigt när skatterna ska höjas i ena änden för att få folk att köpa bra bilar/åka mer kollektivt, medans man i andra änden lägger ner kollektivtrafiken.

Jag bor i en kommun med en befolkning på 15000 pers. Pendlingsavstånd till större orter i dalarna, Västmanland, uppsala samt Stockholm. Majoriteten här pendlar till andra orter. Jag själv bor 2 mil från närmsta större tätort (har en mindre några km bort). Här väljer man att lägga ner busstrafiken trots att det finns ett underlag med resenärer. Istället skickar man taxibilar för att köra folk till närmaste hållplats och om det inte finns någon ledig taxi i närheten så kan dom tvingas åka från Uppsala (drygt 7mil) för att köra folk några kilometer. Detta trots att bussen passerar, just det, några kilometer bort. Man har alltså valt att bortse från en hel tätort och enda anledningen till detta är pengar. Skulle bussen gå in till våran tätort så måste man anlägga en hållplats och en vändplats och det tycker man är för dyrt. Under Januari månad skickade man 300 taxibilar för att köra folk några kilometer. Grattis. Miljötänk! Vägen till hållplatsen är smal och ej upplyst. Hållplatsen saknar vindskydd och belysning.

Så istället väljer folk att ta bilen in till den större tätorten och kollektivt därifrån. Tidigare kunde man ta bussen som ändå passerade våran tätort. Sen ska man bli bestraffad för detta genom höjda bilskatter, höjd bränsleskatt, kanske höjd fastighetsskatt. Tanken är säkert god från början men sen sitter landstingens ekonomer och räknar och lägger ner kollektivtrafik, raka motsatsen till vad tanken är från början.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 20

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]