Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
snepo skrev:
MångaVOLVO skrev:Bara i Volvoland klankar folk ner på V90 baklucka .Vem behöver den extra kapaciteten varje dag ?
Jag tror att V90 om ett par år blir "lika populär" som V70 varit. V90 är en mycket snyggare bil.
I Europa köps inte stationsvagnar typ alls. Sverige är ett udda land på många sätt.
Exakt skitsvårt att hitta begagnad s80 s60 med rätt utrustning,motor. Men vill man ha v60 v70 xc 60 xc70,finns det hur mycket som helst
Enklare att hitta rätt bil av annat märke,därav Merca för min del. Plus att jag gillar merca. Mer att välja på av Mercor,alla är inte kombi
Användarvisningsbild
av SRT
snepo skrev:
snepo skrev:
MångaVOLVO skrev:Bara i Volvoland klankar folk ner på V90 baklucka .Vem behöver den extra kapaciteten varje dag ?
Jag tror att V90 om ett par år blir "lika populär" som V70 varit. V90 är en mycket snyggare bil.
I Europa köps inte stationsvagnar typ alls. Sverige är ett udda land på många sätt.
Exakt skitsvårt att hitta begagnad s80 s60 med rätt utrustning,motor. Men vill man ha v60 v70 xc 60 xc70,finns det hur mycket som helst
Enklare att hitta rätt bil av annat märke,därav Merca för min del. Plus att jag gillar merca. Mer att välja på av Mercor,alla är inte kombi
Det är inte alla Volvo heller. :D
av Lövet
Avser nog begagnat. Och då är nog åtminstone 80% (mer?) kombi eller SUV. Hur många S80 och S60 har sålts sista åren liksom.
av andersuw
Ingen behöver den varje dag. Men att man behöver den ibland räcker ju för att det skall vara dumt att avstå.
MångaVOLVO skrev:I Europa köps inte stationsvagnar typ alls. Sverige är ett udda land på många sätt.
Nu blandar du nog ihop Europa med USA. I USA säljer de uppenbarligen mycket dåligt. I Europa är vi inte ensamma om att gilla kombi. Men begripligt nog är de särskilt populära i Sverige.
Användarvisningsbild
av 800serien
Lucif3r skrev:Det jobbiga med nyare kombi-bilar överlag är att även om lastutrymmet är stort i volym, så ryms det ändå inte så mycket pga. utformingen. Visst, har man enbart saker som går att forma så går det in mer, men har man lite otympligare saker så blir det väldigt svårt att utnytja volymen.
Det får man väl ändå anse var en fördel med äldre 4-kantiga volvo-kombis, dom kunde man ju baxa in både soffa och kylskåp i utan att behöva anlita Houdini :lol:
Bakåtsträvare som jag är så tycker jag personligen att 7/9x5 var tämligen perfekta i utforming och utrymme, men dom var väl kanske inte dom mest vackra skapelser som gjorts utseendemässigt.

Det är svårt att kombinera utseende och funktion utan att något utav dom blir lidandes. Alltid är det nått som får vika hän, ibland utseendet, ibland det praktiska lastutrymmet, och på tok för ofta fotutrymmet för passagerarna i baksätet. Alltid lika kul att behöva "sitta med knäna uppe vid öronen" :wink:
Det kan vara svårt men Volvo lyckades faktiskt en gång, eller två gånger beroende på hur man ser det. Kan ni gissa?

Rätt svar:
Spoiler »
av andersuw
Med 850/V70 blev ju bagageutrymmet helt enkelt lite mindre än det varit i 7/945. Någon jätteskillnad var det ju inte men 850/V70 är i minsta laget där bak i mitt tycke. Sedan blev det bättre igen med V70N och V70 II.
Användarvisningsbild
av 800serien
Ja självklart är 7/945 större, men du förstod inte vad jag menade riktigt. 855/V70 är liksom den Volvo-kombin som ligger bäst till om man vill ha både ett rätt stort lastutrymme/kupé och ett litet "vackrare" utseende. :wink: P80 är perfekt enligt mig, ett steg in i nutiden men fortfarande med gammalt praktiskt Volvo-tänk. :)

Tycker inte 7/945 är fula dock, riktigt fina bilar det med. :-)-)
av andersuw
Jodå jag förstod vad du menade och har inga svårigheter att hålla med dig om att 855 är en vackrare bil än 7/945. Men jag tycker också efter moget övervägande att V70N slår 855 inte bara ifråga om lastkapacitet utan också ifråga om utseende. V70N har mycket fina proportioner/linjer tycker jag. Med V70 II gick det utför utseendemässigt igen om det är exteriören vi pratar om.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Smaken är som baken, första V70 tycker jag ser bättre ut än V70N, men V70N i sitt XC-utförande är däremot en av dom snyggare modellerna volvo gjort, till skillnad mot P80-XC'n som ser ut som jag vet inte vad... Dom "breda" formerna på V70n är som gjorda för att vara XC :) Även den plastiga plasten runt hjulhusen osv passar oerhört bra :)

Jag har dock inte stingkil-packat en V70N tillräckligt många gånger för att uttala mig om det praktiska utrymmet i dom.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Räckvidd T6 Recharge

Hej, jag har precis fått hem min v60 T6 Rech[…]

Anliggande frambroms 740

Har beställt två satser med glidbultar […]

Vänster bakfälg blir varm

Troligen ett ok som kärvar eller så r&o[…]