Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev:Precis! Säkerheten sitter i huvudet inte i däcken!

Sedan funderar jag om det är så att vissa bilar eller förare som har dålig kommunikation. Jag själv, i alla fall, känner precis hur lite fäste bilen har när det är halt och det påverkar min körning instinktivt. Jag förmodar att de som hamnar på taket inte har hittat denna kommunikation med sin bil.
Håller med helt!

När det är halt kör man lite annorlunda. Tänkte på det senast i morse. Jag har ett helt annat spårval kanske för att ha lite plats att kunna sladda ut lite va vet jag. Med farthållaren i på skyltad hastighet brukar ja ofta bli omkörd men inte idag när det va snöigt utan jag fick istället köra om alla sniglar :-(O) Det var väldigt halt men inte så folk låg i diket.
och det är ett tänkesätt som Robert Collin inte skulle få in i sin hjärna. För honom handlar det om bästa fäste, punkt slut. När han ger sig ut på isbanan med ett vinterdäck är sommarfäste hans referens. Inte hastighetsanspassning. Snarare är det ju så att få så korta varvtider som möjligt. Köra på gränsen. Men det som orsakar olyckor i trafiken är inte hur ett däck presterar i ett riggat test, utan vilket körbeteende trafikanten har. KÄNNER du ett sommarfäste, eller tror du har det, kommer du köra därefter, och då ryker alla marginaler dubbdäcket har.
Många tänker inte alls tyvärr....

Var en motorvägssträcka i södra Sverige där det inträffade flera singelolyckor en natt för ca en vecka sedan. Regn + minus. Det gick inte ens att gå på vissa bitar av vägen, så halt var det. Trots blåljus, varningsbloss/lampor, Poliser som står med röda lampor och försöker sänka hastigheten så kör folk som idioter!! :-(O) :-O)
StefanN skrev:Man kan undra vilka däck dom kör på i Kanada?
Hyrde bil där en höst och visste att det skulle bli minusgrader in mot klippiga bergen på natten så meddelade innan via mail att jag ville ha vinterdäck på hyrbilen, visst det ordnar vi svarade de. Väl där satt det allvädersdäck på (av ett kinamärke jag vet inte skulle hamna högt upp i ett oberoende test) vilket jag påtalade att jag inte ville ha. Deras svar var att detta är det enda som finns, förutom snökedjor om det behövs vill säga. Ehhm, fick köra långsamt vissa partier. Det är ett stort land och mycket stora delar av det har vad man skulle kunna kalla för "hemska vintrar" ändå är det helt ok att köra landet runt med de billigaste allroundkinadäcken.
StringerBell skrev:och det är ett tänkesätt som Robert Collin inte skulle få in i sin hjärna. För honom handlar det om bästa fäste, punkt slut. När han ger sig ut på isbanan med ett vinterdäck är sommarfäste hans referens. Inte hastighetsanspassning. Snarare är det ju så att få så korta varvtider som möjligt. Köra på gränsen. Men det som orsakar olyckor i trafiken är inte hur ett däck presterar i ett riggat test, utan vilket körbeteende trafikanten har. KÄNNER du ett sommarfäste, eller tror du har det, kommer du köra därefter, och då ryker alla marginaler dubbdäcket har.
Om tanken med ett däckstest är att utse det vinterdäck som har bäst fäste så är väl förfarandet helt korrekt.
Det är omöjligt för någon motortidningsskribent att testa hur intelligenta de presumtiva förarna för ett specifikt däck är...

Både folksams statistik samt Collins tester (även om just de är starkt färgade) visar på att många halkolyckor hade kunnat förhindras om man använt dubbdäck istället. Jag kan inte för mitt liv tro att jag eller för den delen ni som förespråkar dubbfritt är mer säkerhetsmedvetna eller defensivare i sin körstil än alla de som finns med i statistiken. Visst finns det säkert något eller några rötägg där som inte borde ha körkort men de flesta är nog som folk är mest.

Jag kör riktigt defensivt, tar inga onödiga risker då jag vet att den förrädiska halkan kan lura vart som helst. Jag vet också att dubbdäcken har bättre fäste på svartis vilket gör dem till ett givet val för mig.

Hur skulle ni på ett säkert sätt hantera en situation där en mötande bil kommer över i ert körfält, ni känner på bromsen. Hör hur ABS systemet börjar arbeta och ni inser att väglaget är svartis. Säkerhetstänkade som ni är kör ni kanske bara i 50km/h på den här i vanliga fall fina 90 skyltade sträckan. Allt för att ha marginaler att stanna om ett djur kommer upp på vägen, eller att en bil fått stopp i ert körfält.
Men vad spelar dessa extra marginaler för roll när en mötande bil kommer rusande mot er i 120km/h i ert körfält?

Ovan gäller för all typer av däck. Att raljera över att man själv minsann kör med insidan av pannbenet till skillnad mot alla andra hjälper inte i en sådan situation.
Lucif3r skrev:
Gotlandsbästa skrev:Om dubben glider så glider väl dubbfria ännu längre!
Njae, inte säkert. Oftasts inte sant alls.
Tänk så här, en katt som försöker stanna på ett parketgolv(="is") med klorna ute(=dubb) kan varken stanna eller komma iväg, det skrillar bara. När katten sedan fäller in klorna(=dubbfritt) så går det genast mycket bättre att både stanna och springa iväg :)
Kan tyckas löljigt att jämnföra på det viset, men min erfarenhet säger att det i många fall stämmer. Mina skitdubb-däck(inget hat mot dubbdäck, mina är bara skit) har fasen så mycket bättre grepp nu när nästan alla dubbar försvunnit och dom är mer som "dubbfria", än när dom hade dubbar... Fortfarande ljusår sämre än dom dubbfria jag hade på 945an dock...
Här tror vi helt olika. Men det jag menar är att om man med "nya" Hakka 8 har svårt att stanna, trots alla abs & sånt. Så på våra isiga vägar har inte dubbfria det lätt. En mek på Volvo sa till mig förra vintern att det är många fler med dubbfria som kommer in med bärgare än med dubb.
Om du tvivlar är du varmt välkommen till öjn. Så kan vi jämföra :-D
Jäverhammar skrev:
Hur skulle ni på ett säkert sätt hantera en situation där en mötande bil kommer över i ert körfält, ni känner på bromsen. Hör hur ABS systemet börjar arbeta och ni inser att väglaget är svartis. Säkerhetstänkade som ni är kör ni kanske bara i 50km/h på den här i vanliga fall fina 90 skyltade sträckan. Allt för att ha marginaler att stanna om ett djur kommer upp på vägen, eller att en bil fått stopp i ert körfält.
Men vad spelar dessa extra marginaler för roll när en mötande bil kommer rusande mot er i 120km/h i ert körfält?

Ovan gäller för all typer av däck. Att raljera över att man själv minsann kör med insidan av pannbenet till skillnad mot alla andra hjälper inte i en sådan situation.
Om det vore som du skriver, att det enda som gäller på vintern är dubbdäck, skulle dubbfria vinterdäck inte vara godkända som vinterdäck. :|
Ber om ursäkt om det jag skrev uppfattas så SvenB.
Det jag ville få fram var att jag tror att även de som råkar ut för olyckor på vintern kör med det de har innanför pannbenet. Olyckor händer oberoende av erfarenhet, däcksval och biltyp. I mitt exempel hade det säkerligen inte spelat någon roll om bilen var utrustad med dubbat eller odubbat. Bilen framfördes efter rådande omständigheter med goda marginaler men ändå sker det olyckor.

En helt annan fråga angående dubb / dubbfritt.
Är det någon som har praktisk erfarenhet av skillnade mellan de nya däcken med färre dubb kontra de äldre "fulldubbade"?
Är detta ett sätt att försöka minska slitaget på vägbanan?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång