Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ah.. då förstår jag vad du menar Sven! :)

VolvoB20: jag tror inte det är så enkelt att bara ta bort dom sänkningarna, det har dom ju själva sagt är svårt. Det är betydligt svårare att återställa ett skattesystem än att rasera det..

Har man förresten hört något mer om själva grundfrågan i tråden? Var det bara ett utspel som redan är över eller planeras det för en höjning?
joel80 skrev: VolvoB20: jag tror inte det är så enkelt att bara ta bort dom sänkningarna, det har dom ju själva sagt är svårt.
Ja inte svårare än att de har sagt att de skall göra det om de vinner valet. Åtminstone delvis. Och har de väl börjat så får vi nog se fortsättningen.
joel80 skrev: Har man förresten hört något mer om själva grundfrågan i tråden? Var det bara ett utspel som redan är över eller planeras det för en höjning?
Det vet man ju inte. Vårbudgeten är ju inte färdig ännu, men det var ju en tanke Finansministern lade fram på en pressträff.
joel80 skrev: VolvoB20: jag tror inte det är så enkelt att bara ta bort dom sänkningarna, det har dom ju själva sagt är svårt. Det är betydligt svårare att återställa ett skattesystem än att rasera det..
Svaret ligger nog i din fråga. Eftersom det tydligen är att "rasera skattesystemet" att sänka skatten så vi åkte ned från världens högsta skattetryck till bara plats 5 i OECD så borde ju "återuppbygga" det "raserade" skattesystemet vara ett väldigt positivt laddat värdeord. Det är väl därför vi nu får ett maktskifte i Sverige. Majoriteten är inte nöjda och vill tillbaka dit vi var innan Aliansen kom till makten helt enkelt. Annars hade man ju fortsatt rösta på Aliansen, men det gör man ju inte.
Mja.. alltså det hör ju inte bara ihop med hur höga skatterna är i mitt uttalande.. kollar man sveriges finanser så hade vi ett överskott på 70miljarder 2006 och nu ligger det på -30 miljarder. Trots att man under perioden sålt ut massor av gemesamt ägda företag och tillgångar (ibland lite väl billigt). Man har inte riktigt haft höjd för alla sänkningar enligt min uppfattning. Men sånna uppfattningar är ju personliga och kan vara olika.. det respekterar jag. :)
Otroligt dumt att lägga skatten på fordonet istället för bränslet.
OM det nu är så att man vill att vi åker mindre bil, då borde det ju vara själva åkandet man beskattar och inte bilen.

Den mest sålda modellen idag, en V70 D2, drar 0,42 liter diesel för 14 kronor litern. Den kostar under 6 kronor i ren bränslekostnad per liter.
1995 var Sveriges vanligaste bil en 850, som drog 0,92 liter bensin per mil. Med dåtidens bensinpris på 7.60 kronor per liter blev det en drivmedelskostnad på 7.14 kronor per liter.

Det har alltså blivit billigare att åka bil, om man bara ser till bränslet. Andra kostnader har dock skjutit i höjden.

Ska man höja skatten så borde det verkligen vara på bränslet.
Camel skrev:
Allinug skrev:Och betalar du bara ca 2 kr/mil i "bränslekostnad" så måste man väl säga att man inte direkt blir ruinerad av att ta bilen till jobbet.
Under en övergångsperioid innan elbilar blir vanliga kommer nog energikostnaden per mil att vara förhållandevis fortsatt låg. Men var så säker: i takt med att beskattningsbasen för fossilbränslen försvinner om det används mindre sådant bränsle kommer bl.a. elpriset att höjas markant genom ökad beskattning. Kanske inte bara för elenergin till elbilen, troligen höjs priset på all hushållsel.
Om man ska beskatta el ännu mer, så öppnar det väl upp för att folk kommer att vilja producera egen el? Det finns ju de som har skissat på lösningar där man använder sin bil som energilager för den el som man själv producerar genom solpaneler och som man inte gör av med momentant. Detta förutsätter naturligtvis att man inte blir beskattad för innehav av solelpaneler, på samma sätt som man beskattas för innehav av fastighet och bil.
joel80 skrev:Mja.. alltså det hör ju inte bara ihop med hur höga skatterna är i mitt uttalande.. kollar man sveriges finanser så hade vi ett överskott på 70miljarder 2006 och nu ligger det på -30 miljarder.
Det är ju så det går till i den finansiella världen. Under högkonjuktur "samlar man i ladorna" och under lågkonjuktur stimulerar man konsumtionen genom olika åtrgärder. Vi har ju för tillfället röd/grön/brun majoritet i opinionen, men inte när det gäller vem som sköter Sveriges finanser bäst. Du tillhör alltså minoriteten med din uppfattning att Borg & co har misskött Sveriges finanser. Att de röd/gröna har medvind beror med andra ord på andra orsaker. Skräckbilder från äldreboenden, där många tror att alla bilder är från privat drivna. Skolan där många drar paraleller med att det sjunkande resultatet beror på de privata alternativen o.s.v. Man måste säga att de röd/gröna har lyckats med oponionsarbetet väl. Men pendeln kan slå tillbaka fort.
RödC30 skrev: Den mest sålda modellen idag, en V70 D2, drar 0,42 liter diesel för 14 kronor litern. Den kostar under 6 kronor i ren bränslekostnad per liter.
1995 var Sveriges vanligaste bil en 850, som drog 0,92 liter bensin per mil. Med dåtidens bensinpris på 7.60 kronor per liter blev det en drivmedelskostnad på 7.14 kronor per liter.

Det har alltså blivit billigare att åka bil, om man bara ser till bränslet. Andra kostnader har dock skjutit i höjden.
Det där uttalandet störde jag mig lite på när dom sa det på TV häromdagen. Det är ju delvis rätt, men i verkligheten så drog en bil från 1995 faktiskt ca 0,92 liter bensin som specifikationen sa.
En V70 D2 drar ju för de flesta ca 30% mer än specen, d.v.s ca 5,5l/mil, så milkostnaden blir ju närmre 8kr/mil.. Alltså nån krona mer än 1995..

Det är fortfarande en utveckling som gjort det billigare att köra bil, både jämfört med konsumentprisindex och speciellt jämfört med andra färdsätt, t.ex buss eller tåg, så själva argumentet håller, dock inte deras uträkningar. :)
Sven: Det håller på att vända vad gäller ekonomin också.. Regeringen har på senaste året tappat en 20%-ig ledning i den frågan. Folk har sett igenom Borgs "i ladorna"-skitsnack. :)
Att dom skulle använt pengarna för att stimulera ekonomin har jag inte sett så mycket av, de mesta av pengarna "i ladorna" från sosse-tiden har gått till skattesänkningar.
http://www.svt.se/nyheter/val2014/ny-si ... nomifragan
Jag har inte påstått några procenttal, bara att Alliansen fortfarande har majoritet. Jämför i andra frågor som sjukvård och skola, där Alliansen tappat och ligger under 50%. Att sänka skatten är också ett sätt att stimulera ekonomin. Men du verkar tro att Magdalena Andersson skulle sköta Sveriges ekonomi bättre än Anders Borg. Men du behöver inte oroa dig, de röd/gröna kommer att vinna årets val om inte något anmärkningvärt inträffar. Men att vinna ett val är bara första steget, sen skall man införa det man lovat också. Och det skall genomföras tillsammans med MP och V. Och bevare mig, det blir en "resa" för oss Svenskar det. Det blir inte billigt ??:-/
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 27
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]