Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#804265
osla skrev:
VolvoB20 skrev:En stor fördel med LED är ju att de inte ger så mycket värme, Därför kan man trycka ihop dem i en liten smal ljusramp som fungerar att montera snyggt i dagens moderna bilfronter. Det finns ju ramper med långa och smala ljusbilder som inte är av "arbetsstrålkastare typ"
är ju också ett problem då det inte smälter bort snön på glaset
Njae, om man stoppar in en liten LED i en stor Bosch/NBB 225 Big Knick så kommer den inte att värma upp hela lyktan så snön smälter.

Men pular du in 234 Watt LEDar i en liten liten ramp blir den varm nog för att smälta bort all snö och is det behövs ju t.o.m. kylflänsar för den inte ska överhetta.

Bild

Jag kar köpt några små 50W-leds, de värmer på bra.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#804291
andreas_lofgren skrev:Automotorsport har precis gjort extraljustest - finns på deras hemsida. Mycket nyttigt i sammanhanget.
Har precis köpt Automotorsports digitaltidning. Bra test. Verkar fortfarande som att man får mer för pengarna med xenon jämfört med LED.
SA4AQS skrev:Helljuset är på i båda bilderna men inte x-traljuset som är två st xenon konverterade Bosch rallye 225 big knick med 55W @ 4300K
Spoiler »
Kameran luras lite med bländaren det är grymt med ljus iaf.
Ser bra ut! Dock är jag lite tveksam till konverterade halogen. Dels är ju reflektorn fortfarande anpassad för halogen men framför allt så måste man göra av med ballasterna någon stans. På en 740 kanske det inte är nåt problem men på en Volvo V50 är det lite trängre.
VolvoB20 skrev:En stor fördel med LED är ju att de inte ger så mycket värme, Därför kan man trycka ihop dem i en liten smal ljusramp som fungerar att montera snyggt i dagens moderna bilfronter. Det finns ju ramper med långa och smala ljusbilder som inte är av "arbetsstrålkastare typ"
Ljusramp är ju smidiga med tanke på utrymmet. Men det är väl också enda fördelen. Sitter fel placerade (långt ner) och små reflektorer
Nibbe skrev:Xenon behöver inte ha lång uppstartstid om du köper ett "bra" kit.
Det jag har i min V40 tar någon sekund på första tändningen om det är svinigt kallt, vid möten är det ingen märkbar skillnad.
Jag rekommenderar att xenonkonvertera hellyset i första hand, räcker inte det så släng på några extralysen :)
Personligen tycker jag xenon ger ett skönare ljus än halogen.
Okej du har nog rätt. Sen har man ju bilens ordinarie helljus också så det är nog inga problem.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#804361
Funderar på NBB Alpha 225 xenon.
Men hur vet man vilket referenstal man får? Verkar ju finnas lite olika. Bla ett med referenstal 20 som inte alls lyser långt enl testet.
Någon som vet var man hittar det som kallas "Nbb Alpha 225 xenon high reference" i Automotorsports test?
Användarvisningsbild
av Perc
#804395
Ju högre referenstal du har, ju smalare och längre ljuskägla får du.

E-godkända xenonextraljus lyser i princip alltid kortare och bredare än en fulkonverterad halogenstrålkastare.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#804402
Jo och det är ju inte fel med lite bredd heller men 20 verkar vara onödigt brett. Sen har de ju en pencil modell som är extremt långsmalt. Av någon anledning står det inte angivet vilket om det inte är pencil.

Två Hella med 37,5 i referenstal kanske skulle vara lagom?
Användarvisningsbild
av SA4AQS
#804481
Tomas88 skrev:
SA4AQS skrev:Helljuset är på i båda bilderna men inte x-traljuset som är två st xenon konverterade Bosch rallye 225 big knick med 55W @ 4300K
Spoiler »
Kameran luras lite med bländaren det är grymt med ljus iaf.
Ser bra ut! Dock är jag lite tveksam till konverterade halogen. Dels är ju reflektorn fortfarande anpassad för halogen men framför allt så måste man göra av med ballasterna någon stans. På en 740 kanske det inte är nåt problem men på en Volvo V50 är det lite trängre.
Det där var bilder från min 960 :wink:
Det finns ju förlängnings sladd att köpa då får man ju lite fler monterings möjligheter, men det borde gå att fästa dom i kofångaren bakom grillen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#804677
Efter mycket funderingar och att min sambo börjat tröttna på mitt prat om extraljus har jag bestämt mig.
Det blir: 60W LED Extraljus CREE 9-60V (3-pack) http://www.humanhabit.se/se/arbetsbelys ... -pack.html
Bild
Två "Driving beam" och en "Spot beam". Beställde även stenskottsskydd.

Valde bort xenon bland annat för det höga priset och att lamporna verkar hålla dåligt, se bla. denna tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 30#p481576

Anledningen till att det blev just dessa är:
-Bra pris för att vara LED.
-Bra omdöme i Automotorsport och Extraljusguiden. (Heter visserligen inte samma sak men det verkar vara exakt samma lampa med olika namn.)
-Rätt storlek. Hade nog sett lite dumt ut med extraljus med diameter 225mm på en V50.
-Kul med ny teknik. :)

Har just lagt en beställning så nu har jag kommande lördagsnöjet planerat.
av Larzan
#804813
De är riktigt tunga dessa LED.
Qpaxbåge är ett måste så det sitter fast.

Men lyser, det gör det.
Testade här hemma med laddaren, jisses.

Kommer dock lägga ut dessa på försäljning pga bilbyte.
PM vid intresse.
Sensorring bak Volvo V40

Det ska jag göra! Tack för tipset👍

D4 VEA dricker olja

Bläddrar du ner till bilderna i detta inl&aum[…]

Ok, tack för svar! Då skall jag googla[…]

Jag handlar numera på www.trodo.se. Där[…]