Nya Octavian har ju fått ett varmt mottagande. Jag som kör sista årsmodellen av förra generationen måste erkänna att jag vrider på huvudet då den nya modellen rullar förbi. Särskilt om det är en race-blå kombi med xenon och LED-tillvalen...
Anyway, jag bytte ju från en V70 2.5T automat till en Octavia kombi 1.4 TSI DSG. Skodan är roligare att köra, snålare samt smidigare i stan än Volvon. Den har också mycket rymligare baksäte... jo, faktiskt. Volvons akilleshäl är att föraren sitter långt bak i bilen bakom en lång motorhuv, sluttande vindruta och fet instrumentbräda. Det gör inte underverk för utrymmet i baksätet. Skodan lastar ungefär lika mycket också, om än på ett litet annat sätt. Smalare men djupare.
Nackdelar finns förstås, den är bullrigare, har inte lika bekväma stolar som Volvon (vilken bil har det?) och smalare kupé. Att det saknas dryga 90hk bekommer mig inte så mycket, den är typ 350kg lättare och har en modern automatlåda som inte slirar bort en massa kraft. Det är bara vid tajta omkörningar i landsvägshastighet som jag saknar min 2.5T. I lägre hastigheter får man i princip samma känsla som i Volvon, den där turboknuffen som skyfflar iväg bilen utan att det känns det minsta ansträngt.
Anyway, den nya Octavian är tystare, bekvämare och rymligare än den gamla enligt alla som jämfört dom två. Inte dyrare heller. Och Scout-modellen kommer snart. ;)
Bilden är ett photoshopjobb från Auto Motor & Sport men jag tippar att det inte är så långt bort från verkligheten. Och om så är fallet så är det en god kandidat när det blir dags för byte nästa gång. Det är iofs inte aktuellt på många år ännu.

Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)