Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
llesrof skrev: och..? :roll: Vad får jag då? Det är just det jag vill veta.
En enklare bil. Jag hade en bekant som hade en Volvo C30 något år gammal. På grund av ändrade familjeförhållande var han tvungen att skaffa större bil. Han sålde sin C 30 och köpte en ny Kia Ceed för de pengar han fick för Volvon. Det ågrar han i dag. Han fick "vad han betalade för". En enkel bil med enkel utrustning, inte ens dieselvärmare, som han vant sig med. Han ångrar att han inte köpte en begagnad Volvo V50 i stället.
av llesrof
SvenB skrev:
llesrof skrev: och..? :roll: Vad får jag då? Det är just det jag vill veta.
En enklare bil. Jag hade en bekant som hade en Volvo C30 något år gammal. På grund av ändrade familjeförhållande var han tvungen att skaffa större bil. Han sålde sin C 30 och köpte en ny Kia Ceed för de pengar han fick för Volvon. Det ågrar han i dag. Han fick "vad han betalade för". En enkel bil med enkel utrustning, inte ens dieselvärmare, som han vant sig med. Han ångrar att han inte köpte en begagnad Volvo V50 i stället.
Nu är det ju inte en Ceed jag är intresserad av, utan en Sorento. Och jag är inte intresserad av en tomhylsa heller. Det är ju knappast så att jag går och köper en bil som inte har den utrustning jag vill ha.
av llesrof
Japan eller sydkorean... same shit. Sydkoreanerna tycker för övrigt att japanerna är lata och har låg arbetsmoral :lol:

Fast egentligen vill jag ju ha en XC70...
Användarvisningsbild
av vetten
Var det inte Japanerna som lärde Koreanerna att göra bilar förresten? Mazda har väl en del intressen i Koreas biltillverkning och alla andra också mer eller mindre, går säkert att räkna upp massor här men GM gör ju en stor del av sina sk. Chevor där nu och ofta på äldre plattformar från Saab som GM snodde och satte i sina Oplar och även i sin sydkoreatillverkning.

Nej jag köper ändå inte en Koreansk bil, men det är min åsikt :mrgreen:
av llesrof
Jag var och kollade på en 2011 års Sorento igår. Snygg bil med bra specifikationer, men... vi kan sammanfatta det som så att min XC70 som är 5 år äldre och som rullat 10000 fler mil känns mer gedigen. Insidan av bakluckan, den där plåtfalsen, hade en vass kant som kommer samla smuts och fukt. Ett par stenskott hade redan börjat rosta så plåten är not rätt dåligt rostskyddad från början. Dörrarna stängdes med ett klonk och spaken för att öppna dörrarna med gav ungefär samma motstånd som en varm kniv i ett smörpaket. Inredningen var repig lite hör och där och jag skulle aldrig ge 229000:- för den bilen. Hade den kostat 100000:- mindre så hade jag övervägt saken, för den kommer säkert att hålla ihop rätt hyggligt trots allt.

Jag kollade öven lite på en Skoda Yeti. De är rätt trevliga. Tyvärr hade de ingen diesel med fyrhjulsdrift och DSG-låda men känsla i material och detaljer kändes faktiskt rätt bra och inte på något vis sämre än en nyare Volvo. Jag skall ned och kolla på en demobil de får in i januari. Det är nya modellem och nog lite för dyr för mig. När jag gick därifrån såg jag dock något annat som såg trevligt ut. Det var en annan demobil till ett pris som nog skulle kunna förhandlas till överkomlig nivå. Det var en Skoda Superb Alldrive. Den hade väl det mesta i utrustning utom skinnklädsel. Funderar på att kolla in den lite mer noggrant någon dag.
Användarvisningsbild
av bem
Grannen bytte från Skoda Octavia kombi till 2014 Skoda Superb kombi 4x4 170 diesel automat och han gillar den skarpt. Jag bytte nyligen till ny V70 D3 och han till ny Superb, nästan samtidigt ovetande om varandras byten. Och nu fick han äntligen automat. Superben ser i alla fall snygg ut och är rymlig samt har fått bra recensioner i olika tester i Vi bilägare, Teknikens Värld osv.
Superb borde vara ett rätt bra alternativ till en V70/XC70.
Nu har jag ingen koll på Superb "Alldrive" men antar Superb fyrhjulsdrivna kallades så före modellår 2014?
Du rapporterar väl några rader sen om du kikar och provkör Superben?

/Bo
av llesrof
bem skrev:Grannen bytte från Skoda Octavia kombi till 2014 Skoda Superb kombi 4x4 170 diesel automat och han gillar den skarpt. Jag bytte nyligen till ny V70 D3 och han till ny Superb, nästan samtidigt ovetande om varandras byten. Och nu fick han äntligen automat. Superben ser i alla fall snygg ut och är rymlig samt har fått bra recensioner i olika tester i Vi bilägare, Teknikens Värld osv.
Superb borde vara ett rätt bra alternativ till en V70/XC70.
Nu har jag ingen koll på Superb "Alldrive" men antar Superb fyrhjulsdrivna kallades så före modellår 2014?
Du rapporterar väl några rader sen om du kikar och provkör Superben?

/Bo
Alldrive är en Superb med AWD, lite högre markfrigång och svart plast på stötfångarna. Superbs motsvarighet till CrossCountry. Jag är fruktansvärt ambivalent huruvida jag skall byta eller behålla XC:n ett tag till. Det lutar åt att jag kör XC ett tag till :D
Användarvisningsbild
av Perc
Nya Octavian har ju fått ett varmt mottagande. Jag som kör sista årsmodellen av förra generationen måste erkänna att jag vrider på huvudet då den nya modellen rullar förbi. Särskilt om det är en race-blå kombi med xenon och LED-tillvalen... :oops:

Anyway, jag bytte ju från en V70 2.5T automat till en Octavia kombi 1.4 TSI DSG. Skodan är roligare att köra, snålare samt smidigare i stan än Volvon. Den har också mycket rymligare baksäte... jo, faktiskt. Volvons akilleshäl är att föraren sitter långt bak i bilen bakom en lång motorhuv, sluttande vindruta och fet instrumentbräda. Det gör inte underverk för utrymmet i baksätet. Skodan lastar ungefär lika mycket också, om än på ett litet annat sätt. Smalare men djupare.

Nackdelar finns förstås, den är bullrigare, har inte lika bekväma stolar som Volvon (vilken bil har det?) och smalare kupé. Att det saknas dryga 90hk bekommer mig inte så mycket, den är typ 350kg lättare och har en modern automatlåda som inte slirar bort en massa kraft. Det är bara vid tajta omkörningar i landsvägshastighet som jag saknar min 2.5T. I lägre hastigheter får man i princip samma känsla som i Volvon, den där turboknuffen som skyfflar iväg bilen utan att det känns det minsta ansträngt.

Anyway, den nya Octavian är tystare, bekvämare och rymligare än den gamla enligt alla som jämfört dom två. Inte dyrare heller. Och Scout-modellen kommer snart. ;)

Bilden är ett photoshopjobb från Auto Motor & Sport men jag tippar att det inte är så långt bort från verkligheten. Och om så är fallet så är det en god kandidat när det blir dags för byte nästa gång. Det är iofs inte aktuellt på många år ännu.

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12