- tor 24 okt 2013, 14:15
#798827
MartinS har en klar poäng. För att få till en rättssäker dagsbot skulle i praktiken varenda trafikbrott behöva prövas i domstol. Och eftersom vi redan har problem med att tingsrätterna runt om i landet har för mycket på sina bord skulle man alltså behöva inrätta en speciell "trafikdomstol". Till en kostnad jag i alla fall inte vill betala. En polisman kan och skall inte behöva skriva ut en dagsbot baserad på inkomst nämligen. Den som kommit med detta förslag är enligt min högst personliga åsikt oerhört verklighetsfrånvänd. Det är inte så att polis och tingsrätt sitter och rullar tummarna idag. Det kan ta mer än ett år innan mindre allvarliga brott kommer upp i domstol.
Sedan köper jag heller inte argumentet att "rika" skulle ha någon slags rättighet att bryta mot lagen eftersom bötesbeloppet är mycket lägre i förhållande till inkomsten. Kör man mot rött blir nämligen körkortet i regel alltid indraget för föraren, det är ett straff som är lika jobbigt oavsett inkomst. I praktiken handlar det om fortkörning med mindre än 20 km/h. Dessutom lär ju detta ge polisen incitament att stoppa nyare BMW, Mercedes och Lexus, men låta personer som kör Volvo 240 och Nissan Micra slippa undan eftersom bötesbeloppet blir väldigt litet. Det känns inte heller rättvist. Poliserna skulle ju naturligtvis få mer beröm dess högre böter som utdelas.
En sista poäng är att det rent statistiskt är personer under 25, främst män, som står för en stor del av alla trafikbrott. Dessa personer är oftast låginkomsttagare (studenter och liknande). I praktiken så kostar det mer än det smakar.
Sedan köper jag heller inte argumentet att "rika" skulle ha någon slags rättighet att bryta mot lagen eftersom bötesbeloppet är mycket lägre i förhållande till inkomsten. Kör man mot rött blir nämligen körkortet i regel alltid indraget för föraren, det är ett straff som är lika jobbigt oavsett inkomst. I praktiken handlar det om fortkörning med mindre än 20 km/h. Dessutom lär ju detta ge polisen incitament att stoppa nyare BMW, Mercedes och Lexus, men låta personer som kör Volvo 240 och Nissan Micra slippa undan eftersom bötesbeloppet blir väldigt litet. Det känns inte heller rättvist. Poliserna skulle ju naturligtvis få mer beröm dess högre böter som utdelas.
En sista poäng är att det rent statistiskt är personer under 25, främst män, som står för en stor del av alla trafikbrott. Dessa personer är oftast låginkomsttagare (studenter och liknande). I praktiken så kostar det mer än det smakar.
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.