Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Min poäng var att det är exakt den du har. Inget att hålla på och laga.

Du kan för övrigt få den för 129kr nu på Jula: http://www.jula.se/garagedomkraft-2t-601029
av semmelman
llesrof skrev:
andreas_lofgren skrev:Du har en domkraft för 169kr. Inget jag skulle investera så mycket tid i att renovera ;)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ton-15826/
Misstänkt billigt. Måste vara ren skit. Går nog hellre upp lite i pris. Men tack för tipset :D
Haft en sån i femton år eller så, funkar var gång den dras fram, ett par ggr om året, senaste par åren aldrig... men alla fall för det priset och den gör vad den ska vad mer begära, helt okej om du säg gör ett lyft typ i månaden, gör du lyft oftare kanske du ska titta på dyrare ja.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Även lyfthöjden på dessa små/billiga domkrafter är ju inget vidare, lyfta en xc70/90 så kommer väl knappt hjulet upp i luften :)
av Lövet
Köp en hockeypuck på stadium för 10kr. Funkar precis lika bra.
av llesrof
andreas_lofgren skrev:Köp en hockeypuck på stadium för 10kr. Funkar precis lika bra.
Misstänker att den behöver bearbetas en del gör att passa domkraftinfästningen.
av Rådlös
Jag lät tillverka en adapter till min Biltema garagedomkraft. En bekant med riktig svets fick göra det jobbet. Jag försökte själv först med en gammal "svetshumla" men det blev inte bra.
Jag utgick från måtten på den "engångs" saxdomkraften som hör till bilen. Jag har en V70 -08 och misstänker starkt att utseendet på domkrafterna som levereras med bilarna kan variera stort med årsmodellerna. Så den som eventuellt vill pröva, mät på din egen domkraft och bil först och främst.
Mina mått är i alla fall: Öppningen på U-spåret är 9 mm bred och 26 mm djup. Bredden på adaptern är 70 mm.
En ring, avskuren från ett stålrör. Innerdiametern är avpassad till "lyftkoppen" på Biltemadomkraften, 60mm. Två L-profiler 70 mm långa. I mitt fall 4 mm godstjocklek, men det tar man ju vad man kommer över. Ungefär detsamma med stålröret. Och så en distansremsa som håller spaltmåttet i U-formen, 9 mm mellan L-profilerna och samtidigt ger djupet 26 mm. Djupet i stålringen (undersidan) är i mitt fall 20 mm. Det skall ju vara så mycket att adaptern inte kan glida av "lyftkoppen". Men det skall ju inte vara så djupt att ringen ligger på dom domkraftdelar som sitter under koppen. 20 mm blev bra mitt fall.
Så här ser det ut:
Bild
Och här är den på plats, färdig för tjänstgöring:
Bild
av Lövet
Härligt jobbat!

För den som inte är händig med svetsen kan jag också tipsa om att Jula just nu har kampanj på en "riktig" domkraft. Håller hela livet och lyfter bilen på några sekunder. 895:- istället för 1595:-
Bild
http://www.jula.se/domkraft-1-5t-601023
av Rådlös
Tack för det, Andreas!
Jag måste erkänna att jag hade mätt fel. :oops: (Men bara ett halvt fel :???: ) När jag skulle planera adaptern så tittade jag först på saxdomkraften. Sedan mätte jag på domkraftfästet på bilen och då blev det ju naturligtvis där det var lättast att komma åt, det främre fästet. Och jag utgick från dom måtten.
När jag nu på eftermiddagen skulle byta till vinterhjulen så upptäckte jag att adaptern passade inte på det bakre fästet! :-O) En snabb titt på saxdomkraften visade att den ena profilhalvan var bara hälften så hög. Det hade jag naturligtvis sett på planeringsstadiet, men inte "tagit till mig". Så det var bara att ta fram vinkelslipen och skära av den ena profilen. Så här ser den ut nu:
Bild
Höjden på den avskurna profilen är 12 mm.
Så nu passar det både fram och bak.

Vinterhjulen sitter på bilen nu. :wink:
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?