Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av OscarT
joel80 skrev:Inget illa menat till era föräldrar.. men jag (som förälder) förstår inte hur man tänker om man lämnar sitt barn i en bil med nyckeln i och handbroms ur, som dessutom står i en lutning så den kan börja rulla. Hjälp! :D

Å andra sidan var det inte konstigt att man fick "bädda" i baksätet och ligga där och mysa när man åkte bil som litet barn i mitten på 80-talet. Det var innan elefanten i baksätet-kampanjerna. :)
Var annat förr. Föräldrar var mer laidback, nu ska man helst ha ungarna i koppel för att inget ska hända.
av OscarT
aldrigstanna skrev:En gammal bil, typ seat eller wolkswagen, minns inte riktigt. Full av kompisar, 15 år och lånade av en alkis. Så in på sogsvägar och rejsa, styla för tjejen i baksättet. Drar på som sjutton i kurvan ( grusväg), får sladd och först rakt mellan två träd för att köra rakt in i ett träd där emellan fast bakom. Blev inte mycket kvar av bilen och alla klarade sig bra dock!

Andra krocken, rakt in i en bil kommande i andra filen precis bakom T-centralen i stockholm. 18 år, vinter och allmänt omdömeslös.

Är 28 år och betydlgt vettigare idag, dock.
Inga krock på 10 år?
Användarvisningsbild
av joel80
Är det konstigt det? Många krockar väl inte under hela sin körkortstid...

Jag har blivit påkörd 2 ggr (varav en ledde till skroten för min bil..) och bumpat in i en blinkers så den fick en spricka och jag fick betala. (Kan nog inte räknas som krock va?) :)
Haft körkort i drygt 13 år..

Då har jag ändå varit inblandad i fler krockar än de flesta av mina jämnåriga kompisar.
av OscarT
joel80 skrev:Är det konstigt det? Många krockar väl inte under hela sin körkortstid...

Jag har blivit påkörd 2 ggr (varav en ledde till skroten för min bil..) och bumpat in i en blinkers så den fick en spricka och jag fick betala. (Kan nog inte räknas som krock va?) :)
Haft körkort i drygt 13 år..

Då har jag ändå varit inblandad i fler krockar än de flesta av mina jämnåriga kompisar.
Mja, det där med blinkers räknas nog inte som en riktig krock, mer av en bump. Hur hårt blev du påkörd för att bilen skulle hamna i skroten?

Dina kompisar måste verkligen köra sakta! :)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag höll ca 60km/h och hann kanske bromsa ner till 40-45km/h då en kepsgubbe (är du gubbe och har keps ta inte illa upp, alla kör inte dåligt.. ;) ) körde rakt ut i en korsning med väjningsplikt, efter att ha stått stilla i flera sekunder. Jag tror jag befann mig bakom hans A-stolpe eller nått så han inte såg mig, och rörde väl inte på huvudet.
Tvärnitade och försökte väja lite åt höger då han hunnit ut en bit i korsningen, men kunde inte helt då jag var lite orolig för en stor slänt efter korsningen till höger. Här ser ni: http://goo.gl/maps/dgrQG
Tog honom precis bakom hans bakdäck så hans bil snurrade runt 180 grader. Den mjuka krockzonen i motorutrymmet på min bil funkade fint (Gammal Opel Omega från 1992) och trycktes ihop till framdäcket.
Gubben hade en merca från 70-talet... byggd i betong. Som att köra in i en vägg. Han hade en kofot i bakluckan och kunde köra från olycksplatsen efter att ha bänt bort lite plåt från däcket. Hm...

Försäkringsbolaget tyckte (ganska självklart) att det inte var någon idé att laga typ hälften i motorutrymmet och däckupphängningen på en typ 10 år gammal bil.. så det blev skroten.
Har nog en bild.. ska leta reda på..

Jodå! Koll på mitt digitaga arkiv! Så här såg det ut.. en krock i ca 40-45km/h rakt in i en 2-tons merca:
Bild
av OscarT
joel80 skrev:Jag höll ca 60km/h och hann kanske bromsa ner till 40-45km/h då en kepsgubbe (är du gubbe och har keps ta inte illa upp, alla kör inte dåligt.. ;) ) körde rakt ut i en korsning med väjningsplikt, efter att ha stått stilla i flera sekunder. Jag tror jag befann mig bakom hans A-stolpe eller nått så han inte såg mig, och rörde väl inte på huvudet.
Tvärnitade och försökte väja lite åt höger då han hunnit ut en bit i korsningen, men kunde inte helt då jag var lite orolig för en stor slänt efter korsningen till höger. Här ser ni: http://goo.gl/maps/dgrQG
Tog honom precis bakom hans bakdäck så hans bil snurrade runt 180 grader. Den mjuka krockzonen i motorutrymmet på min bil funkade fint (Gammal Opel Omega från 1992) och trycktes ihop till framdäcket.
Gubben hade en merca från 70-talet... byggd i betong. Som att köra in i en vägg. Han hade en kofot i bakluckan och kunde köra från olycksplatsen efter att ha bänt bort lite plåt från däcket. Hm...

Försäkringsbolaget tyckte (ganska självklart) att det inte var någon idé att laga typ hälften i motorutrymmet och däckupphängningen på en typ 10 år gammal bil.. så det blev skroten.
Har nog en bild.. ska leta reda på..

Jodå! Koll på mitt digitaga arkiv! Så här såg det ut.. en krock i ca 40-45km/h rakt in i en 2-tons merca:
Bild
Jävlar! Där hade du verkligen tur men mest för att du var snabb att bromsa ned. Tänk om du kört in på 60km/h? En merca från 70-talet, ja det där är en räjäl bil!

Vad fick du ut av försäkrigen?
Användarvisningsbild
av joel80
Hade nog klarat mig bra i 60km/h också.. skulle nog gjort lite ondare och kanske fått ett lite större blåmärke där bältet klämde åt. :)

Jag kommer inte ihåg exakt vad jag fick ut på försäkringen.. men jag fick det i allafall höjt ganska rejält från första budet jag fick då jag pratade med dem och visade på att den nyligen varit på verkstad och servats och bl.a fått ny ljuddämpare.
Köpte efter det en ny Opel Omega från 1994... :) Jag gillade bakhjulsdriften.
av Uninium
Sommaren 95 eller 96,på väg ner till sthlm i min först bil,en Volvo 244 DL.Klockan var runt 0430 och hade nyligen passerat uppsala.Var trött som fan och tänkte svänga av vid knivsta och ta mig en bensträckare eller tom en tupplur.

Men 1.2km före knivsta avfarten så tyckte min kropp att det var dags att sova så resultatet vart en resa ner i diket och
lite akrobatik i luften.Vaknade upp med ett stort jävla moln av grus och sten runt bilen.
Enda gången jag vart i chock då jag darrade som ett asplöv i storm,visste inte om det var en mardröm eller verklighet.

Och den enda skadan jag fick av detta var skrubbsår på ena underarmen,jag får vara glad i att jag hade bälte på mig
och det var en 240.Annars hade jag förmodligen inte suttit här idag.

Den observante ser att en sten har träffat nackstödet som sprack lite,hade den träffat skallen så hade det nog svidit ;)

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Ser lite knölig ut.. Du behövde mer än en kofot för att bända bort lite plåt efter det där...
av Uninium
joel80 skrev:Ser lite knölig ut.. Du behövde mer än en kofot för att bända bort lite plåt efter det där...
Inget som lite silvertejp kan fixa,haha..Glömde skriva att jag lyckligtvis var själv i bilen.Baksätet vart en storlek för 1 person
efter smällen.Sen är det väl en schysst vinkel på framhjulet som fortfarande satt fast på bilen ;)
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?