Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:Man certifierar förbrukningen mot en standardiserad testcykel
Japp testcyckeln ja, men med en icke standariserad bil där man kopplat bort alla energiförbrukare och modifierat massor.

Samtidig får man ju komma ihåg att det är det sjukt bra att man anger värden som helt orealistiska och har noll med verkligheten att göra för det ger ju mycket lägre skatt och att tex många volvobilar kvalar in med de hårda krav vi har på jobbet för förbrukning och utsläpp.

Jag skulle ju tex aldrig kunna åka XC70 som företagsbil om värdena hade hade varit verkliga.
Användarvisningsbild
av laser2
EU-körcykeln är väl kanske väl snäll jämfört med verkliga körförhållanden, hur många fartgupp simuleras t.ex.?
Men det stora problemet är ju som flera skribenter redan skrivit här att bilarna som certas är superpreppade med absolut lägsta möjliga spec för att få ner vikt, med alla strömförbrukare som absolut inte behövs, såsom stereo/infotainmentsystem och AC mm, urkopplade via säkringarna. Generatorn är bortkopplad, smalaste, mest lättrullande däcken som är stenhårt pumpade, isärbända bromsklossar, lägsta sportchassit, igentejpade springor plus allt annat som biltillverkarna hittar på för att få bästa möjliga värde i utrullningstestet.
Sen visar färddatorerna oftast ca 10% mindre än mätning liter vid pump/mil vilket gör att de flesta inte tycker att bilen drar så mycket mer än uppgivet. Det ser ju fint ut på färddatorn...

Sen är iofs kostnadsskillnaden i uppgiven vs verklig förbrukning marginell i den stora bilkalkylen, det är mer principen att många bilköpare blir lurade. Många köper ju bil baserat på låg uppgiven förbrukning och bränslepriserna lär ju inte gå ner i framtiden...
av dissonans
Problemet är väl att det är svårt att veta hur standardiserat certifieringen verkligen är. Nedanstående är några punkter som biltillverkarna kan/brukar använda sig av, översatta till vår verklighet:

Kör endast i 28-gradig värme, på slät väg utan minsta vind.
Stäng av luftkonditionering, radio, sätesvärme, strålkastare osv.
Pumpa upp däcktrycket högt.
Tvinga ut bromsklossarna så långt som möjligt innan avfärd.
Tejpa igen alla springor som finns i karossen (dörrglipor, motorhuv etc).
Smörj in lämpliga delar av karossen med glidmedel.
Accelerera från 0-50 på 26 sekunder.
Anställ ett ECO driving-proffs som kör bilen åt dig.

Källa:
http://www.transportenvironment.org/sit ... _final.pdf

Om alla biltillverkare använder alla genvägarna på exakt samma sätt, ja då är det standardadiserat. Är så fallet? Vem vet.

Största problemet gällande siffrorna är väl att skillnaden mellan deklarerad och verklig förbrukning inte på något sätt är linjär eller konstant mellan olika fordon från olika tillverkare (ens inom en tillverkare..?).
av poan
Hej
Det spelar väl ingen roll om bilen drar si eller så.
Det viktiga är väl hur mycke eller lite du kör.

P-O
S80 3,2
986 2,7
av jite
Kan vi inte försöka sammanställa en lista över vad som är ett rimligt förbrukningsintervall för olika modeller, motorer och typ av körning? Sen få den listan klistrad. Om nu någon har en säg: V70 D3 som blandat drar 1,1l/mil, då kollar han listan och ser att blandat bör han ligga runt 0,6-0,8l/mil och först då skapar han en tråd om för hög förbrukning.

Kan det vara en idé tror ni?
av llesrof
jite skrev:Kan vi inte försöka sammanställa en lista över vad som är ett rimligt förbrukningsintervall för olika modeller, motorer och typ av körning? Sen få den listan klistrad. Om nu någon har en säg: V70 D3 som blandat drar 1,1l/mil, då kollar han listan och ser att blandat bör han ligga runt 0,6-0,8l/mil och först då skapar han en tråd om för hög förbrukning.

Kan det vara en idé tror ni?
Skitbra idé. Fågan är ju bara hur vi standardiserar våra sätt att köra på? Jag kör inte på samna sätt som du eller ens samma väg till och från jobbet. Frågan är om vi ens har samma uppfattning om hur mycket landsväg respektive stadskörning det är vid blandad körning?

Skall man jämföra något så komplext som bränsleförbrukning så måste man standardisera testet, annars blir ju resultatet fel.
Användarvisningsbild
av joel80
MartinS skrev:
Jag har sagt det förut och säger det igen, forumet liknar ju till mångt och mycket ett forum för ekonomer och trädkramare istället för bilentusiaster. Inget fel på någon av dom men i ett bilforum gör sig bäst bilentusiaster.

Jävligt fånigt att kalla de som bryr sig om miljön för trädkramare och lika fjantigt att tro att man inte kan vara miljövän och bilintresserad på samma gång.
Jag tror nog forumet är stort nog att rymma både fartdårar, 240-raggare och miljövänner. (kanske inte ekonomer.. ;) )

Att tycka det är kul med bilar är inte jämställt med att man måste ha en toppfart på 280, 0-100 på 7 sek och en förbrukning på minst 1.2l/mil.

Jag är väl en av de som du riktar dig till då jag tycker det är kul att jämföra förbrukningsiffror med andra och kul att räkna på och se vad som gör skillnad.. mycket som en del i att lära känna sin bil.. men jag är fullt medveten om att den stora delen av min milkostnad ligger utanför soppan.. Däremot "spar" jag in ungefär 17000kr/år med den förbrukning jag har nu jämfört med min förra bil. (ca 4dl mindre och 3000 mil/år) Jag tycker inte den summan är pissliten och anser att den hjälper en lång bit i kostnaden för att ha en ny bil.
Användarvisningsbild
av Momentum
En sak som jag håller med trådskaparen kring är att det är galet många trådar om bränsleförbrukning.........
Alla tycker också att deras bil drar för mycket.........
Förvånansvärt många tror också att bilen ska dra lika mycket som det certifierade EU förbrukningen anger.........

Hur kan man överhuvudtaget tro att den certifierade EU förbrukningen har något med verkligheten att göra?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag ber om ursäkt om du tog åt dig Joel, det var inte alls min avsikt. Men jag har lite svårt att se bränsleförbrukning som det viktigaste i ett forum för bil entusiaster, vilket jag håller med TS om att det verkar vara nu för tiden.

För övrig har jag svårt att förstå hur man kan kalla sig miljövän och köra dieselbil, men ekonomin kanske går före idealen?

Om någon annan tar åt sig av något jag nu skrivit ber jag om ursäkt i förväg, det är inte min avsikt, men jag tycker det skall va högt i tak och alla skall få ha en åsikt i en diskution.

/Martin
av jpennerb
Kul diskussioner, är ett hett ämne detta. Inte bara här på forumet. Vi på jobbet pratar en hel del om detta. Och vissa helt allvarligt menar att deras bil drar enligt spec. blandad körning och säger att dit inte finns en chans att man kan göra det.

Kanske så att dagens bilar är sååå tråkiga att det endast är förbrukningen som är intressant? :roll:

Nu åker jag så pass lite med bilen (ca 1500mil/år) och bryr mig föga om vad den har för förbrukning. Kanske vore annat om jag kör 3000mil/år.Hur som helst skulle jag inte räkna på blandad förbrukning enligt spec. när jag gör en kalkyl.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod