Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fenomenet tror jag beror på fukt. Backarnas friktionsmaterial "fäster" vid trumman och måste våldas loss genom att man kör iväg eller slår på trumman så de lossnar. Kan inträffa rätt snabbt, men det kan bero på backmaterialet. Om man kör lite lugnt blir trummorna sällan varma nog att få bort fukten, som också sugs upp av backarna, så det är inte helt lätt att bli av med detta problem. Att använda handbromsen för att bromsa med är ju en bra idé, då blir det ju lite värme iaf.
ulfs skrev:När jag gick i skolan nån gång för hundra år sen sa våran fordonslärare att när ni byter till vinterhjul så tar ni isär och smörjer upp bromsarna runt om. Funkar än idag fast det var 34 år sen han berättade det. :D
Så har jag gjort med all bilar jag haft med skivbroms på. Har man trummor behövs det sällan. Dom "moderna" med "skruvade" kolvar är rena döden när dom är några år gamla.

Mvh
Lennart
rid54 skrev:Fenomenet tror jag beror på fukt. Backarnas friktionsmaterial "fäster" vid trumman och måste våldas loss genom att man kör iväg eller slår på trumman så de lossnar. Kan inträffa rätt snabbt, men det kan bero på backmaterialet. Om man kör lite lugnt blir trummorna sällan varma nog att få bort fukten, som också sugs upp av backarna, så det är inte helt lätt att bli av med detta problem. Att använda handbromsen för att bromsa med är ju en bra idé, då blir det ju lite värme iaf.
Min syrras gubbe hade tvättat deras S70 åkt hem och ställt bilen
nästa dag lossade han handbromsen ett belägg släppte från backen.
Det satte sig i mellan i trumman på nått sätt och slog stopp gick endast att backa.
Tänk om det tagit stopp i högre hastighet. detta fenomen lär ha hänt på fler volvo bilar o kanske andra med.
Jag ha mer än en gång varit med om att bomsbanden till handbromsen "ligger lösa" när man tar isär. Men, lägger dom sig illa så bromsar det ju. Hade han haft lite fart hade det nog märkts, men inte värre än mjuk inbromsning. Inte ens 4 st väl fungerande backar märks särskilt mycket i fart. Hade det varit "riktiga" trumbromsar (typ PV eller Amazon) hade det kunna bli farligt. Jag har haft handbromsen på båttrailern dragen flera månader utan problem, dock inte på vintern, den risken tar jag inte :lol:

Mvh
Lennart
gubbstrutt skrev:
rid54 skrev:Fenomenet tror jag beror på fukt. Backarnas friktionsmaterial "fäster" vid trumman och måste våldas loss genom att man kör iväg eller slår på trumman så de lossnar. Kan inträffa rätt snabbt, men det kan bero på backmaterialet. Om man kör lite lugnt blir trummorna sällan varma nog att få bort fukten, som också sugs upp av backarna, så det är inte helt lätt att bli av med detta problem. Att använda handbromsen för att bromsa med är ju en bra idé, då blir det ju lite värme iaf.
Min syrras gubbe hade tvättat deras S70 åkt hem och ställt bilen
nästa dag lossade han handbromsen ett belägg släppte från backen.
Det satte sig i mellan i trumman på nått sätt och slog stopp gick endast att backa.
Tänk om det tagit stopp i högre hastighet. detta fenomen lär ha hänt på fler volvo bilar o kanske andra med.
var väldigt vanligt med belägg som släppte från handbromsbackarna när n-karossen kom, vilket gjorde att hjulen kunde låsa sig om det kilade fast på fel ställe, ibland gick det inte att backa, då fick man dra fram nån dm så belägget lossnade, sen gick det att backa (eller då tvärs om) sen är det vanligt att då folk bytt fälgar, så har dom inte bytt till rätt bultar, med för långa bultar så river man lös precis allt innanför trumman, senaste mercan jag köpte hade för långa bultar då jag köpte den, tänkte inte på det då jag rev isär och böt hjullager, men vid provkörning så rasslade det till från handbromsen och sen var backarna lösa, men då går det att köra, skrapar bara då och då.

jag använder alltid p-bromsen i alla mina bilar och lägger ur växeln, på automat så lägger jag bara i n och p-broms, och än inga problem, förutom att en mekanism kärvade (den wiren sitter i, som drar isär backarna), hade nött mycket belägg där av nån anledning :lol:
Jag parkerar aldrig med handbromsen i, det är ju som att be om att få en låst handbroms - speciellt på lite äldre bilar.
2/7/900-serien var/är ju expert på det då fukt tränger sig in i höljena och låser fast wiren. Även väldigt vanligt på 85x70 då höljerna har en förmåga att spricka, och då tränger fukt in. Designen/dragningen av handbromswiren på 85x70 känns inte direkt genomtänkt för delta-bakvagnen, blir rätt mycket påfrestningar på wiren.

Sen är det inte bara N-karossen som lider av belägg som släpper, det är minst lika vanligt på 85x70 :P
Lucif3r skrev:wiren
Wiren kan såklart krångla.

Men det verkar också som att backarna på något vis kan "rosta fast" i trumman?

På min förra 740 fastnade handbromsen ganska lätt. När spaken var släppt var wiren helt slak vid båda bakhjulen (det går ju rätt lätt att kolla pga konstruktionen), och expandermekanismerna som för isär backarna gick att röra på när man drog i wiren. Ändå var båda hjulen låsta.

Nu kan det såklart varit så att backarna kärvade på något annat vis, men jag tycker att jag smort och gjort rent ganska bra, och fjädrarna som drar tillbaka dem är ganska kraftiga. Det är svårt att kolla eftersom man ju måste ta bort bromsskivan (trumman) för att se.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Lucif3r skrev:Jag parkerar aldrig med handbromsen i, det är ju som att be om att få en låst handbroms - speciellt på lite äldre bilar.
2/7/900-serien var/är ju expert på det då fukt tränger sig in i höljena och låser fast wiren. Även väldigt vanligt på 85x70 då höljerna har en förmåga att spricka, och då tränger fukt in. Designen/dragningen av handbromswiren på 85x70 känns inte direkt genomtänkt för delta-bakvagnen, blir rätt mycket påfrestningar på wiren.

Sen är det inte bara N-karossen som lider av belägg som släpper, det är minst lika vanligt på 85x70 :P

det är ju därför många får problem, som sagt, en mekanisnm har kärvat ihop för mig på en av bilarna. men annars aldrig ett problem, inte ens i dryga 40 minus har det låst sig. ska tillägas att jag bara kör äldre bilar, nyaste är en 96:a, äldsta är en 82:a

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]