Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#763733
Tack för att du delade med dig easyrider! Det är precis sånt här som folk behöver veta. Det pratas mycket om boxarnas negativa effekter, men det mesta är "folk som känner nån" etc. Kul att få någons faktiskt personliga erfarenhet.
#763765
crumpets skrev:Tack för att du delade med dig easyrider! Det är precis sånt här som folk behöver veta. Det pratas mycket om boxarnas negativa effekter, men det mesta är "folk som känner nån" etc. Kul att få någons faktiskt personliga erfarenhet.
Väl bekomme, det var onekligen en ganska negativ - men nyttig - upplevelse för mig och jag hoppas den kan vara till lärdom även för andra.

Jag är förmodligen inte lika smart, eller skeptisk, som *pettson* som verkligen går på i ullstrumporna över mitt tilltag och som verkar ha hela scenariot klart för sig redan från start vilket måste vara skönt för honom. Jag tillhör snarare kategorin människor som får de bästa lärdomarna utifrån tesen "learning by doing"... "OM MAN INTE VET NÅGOT OM NÅGONTING, LÅT BLI!" är således inget för mig... Jag försöker nog istället söka efter kunskap om saken utifrån ren nyfikenhet och genuint intresse, må så vara att det till 99% sker via Internet vilket vi alla vet kan vara riskfyllt varför man givetvis måste ifrågasätta mycket av det man läser.
Men fy tusan vad tråkig tillvaron blir - säker kanske, men jäkligt tråkig - om man alltid måste utgå ifrån att alla ljuger och hittar på när man söker kunskap via Internet?

Jag hade verkligen inga förhoppningar om att min C30 skulle bli en raket efter montering av en effektbox utan bara lite piggare och bränslesnålare, vilket var just vad tillverkaren påstod skulle ske...
#763789
Det är alltid enkelt att gnälla och vara efterklok. Särskilt att vara efterklok om andra... Jag förstår vad du menar. Vi är flera som oftast lär oss i form av ekonomisk eller kroppslig skada :) Det är nog instinkt hos vissa. Men den här gången kanske några andra som gärna dyker med huvudet före kan göra det på något annat projekt än just detta efter att ha läst om din erfarenhet.
#763796
easyrider skrev:
crumpets skrev:Tack för att du delade med dig easyrider! Det är precis sånt här som folk behöver veta. Det pratas mycket om boxarnas negativa effekter, men det mesta är "folk som känner nån" etc. Kul att få någons faktiskt personliga erfarenhet.
Väl bekomme, det var onekligen en ganska negativ - men nyttig - upplevelse för mig och jag hoppas den kan vara till lärdom även för andra.

Jag är förmodligen inte lika smart, eller skeptisk, som *pettson* som verkligen går på i ullstrumporna över mitt tilltag och som verkar ha hela scenariot klart för sig redan från start vilket måste vara skönt för honom. Jag tillhör snarare kategorin människor som får de bästa lärdomarna utifrån tesen "learning by doing"... "OM MAN INTE VET NÅGOT OM NÅGONTING, LÅT BLI!" är således inget för mig... Jag försöker nog istället söka efter kunskap om saken utifrån ren nyfikenhet och genuint intresse, må så vara att det till 99% sker via Internet vilket vi alla vet kan vara riskfyllt varför man givetvis måste ifrågasätta mycket av det man läser.
Men fy tusan vad tråkig tillvaron blir - säker kanske, men jäkligt tråkig - om man alltid måste utgå ifrån att alla ljuger och hittar på när man söker kunskap via Internet?

Jag hade verkligen inga förhoppningar om att min C30 skulle bli en raket efter montering av en effektbox utan bara lite piggare och bränslesnålare, vilket var just vad tillverkaren påstod skulle ske...

En effektbox kan ge mer kräm, kan sabba bilen helt o hållet. Volvo är av naturliga skäl rosenrasande, dom tjänar ju inget på det! Förutom att dom slipper bry sig mer om din garanti. Inget nytt under solen.
#763855
tänk vad mycket idioti man kan läsa här..köp en box för 1000 spänn,montera själv,
ställ in den att höja bränsletrycket på ett ganska så moderat sätt och få kanske 10-15% mera effekt.
att köra med en box ställt på max är inget att rekommendera,då bränsletrycket blir alldeles för högt=felmeddelande+fler negativa saker :???: .

ny programvara gör samma sak för att höja effekten,högre bränsletryck alltså.
ny programvara är också skadligt för bilen,även om det är på ett mer raffinerat sätt.

alla gör som dom vill,men att kategoriskt stämpla boxar som skit och ny programvara som helt oskadligt är dumheter
om ni väljer att montera box,så ställ effektökningen i såfall på 40-50 % av max,inte mer.
jag kör nöjd och lugnt vidare med boxen iaf.

mvh pommfrittlund
av NilsO
#764045
*pettson* skrev: Det är som med annat. OM MAN INTE VET NÅGOT OM NÅGONTING, LÅT BLI! … GOTT RÅD: FÖRSTÅ VAD DU KÖPER, INNAN DU KÖPER DET! DÅ SLIPPER DU BLI BESVIKEN. Egentligen är det samma råd när man skruvar. Förstå vad du gör, innan du gör det, slipper du bli besviken.
Kan man tycka, men företaget vänder sig till vanliga konsumenter och utlovar både det ena och det andra som det är högst tveksamt om man har täckning för. Om det är olagligt eller inte har jag ingen uppfattning om – särskilt snyggt är det inte.

Även om det inte direkt är bondfångeri har det klara likheter med sådant. Man målar upp en bild av att biltillverkaren avsiktligt eller oavsiktligt begränsat prestanda, erbjuder en (lagom kostsam) lösning på detta som dessutom påstås innebära miljöfördelar etc. Man erbjuder en produkt som i viss mening faktiskt fungerar (på vissa bilmodeller säkert bättre än på andra). Samtidigt svär man sig fri från problemen med garantin, uppgifterna om effektökningar etc är ganska svävande (miljöfördelarna hittar jag överhuvudtaget inget om), nackdelar som de som trådskaparen råkat ut för eller som *pettson* tar upp (slitage etc) talar man tyst om. Jag är inte säker på att tillverkarna av tvättbollar, vattenvirvlare eller magiska hi-fi-produkter är så väldigt mycket oärligare än de som säljer trimboxar.

Så det är väl alldeles utmärkt att saken tas upp här.
#764390
Härligt att se och läsa alla era olika inlägg!
:lol: Man tackar för feedback.
Tanken var att försöka väcka lite debatt i frågan och samtidigt vädra mina erfarenheter i densamma.

Till syvende och sist är det ju tack och lov upp till var och en att avgöra vad som känns ok att göra med sitt fordon.
Det som inte funkade i min bil funkar säkert i en massa andra bilar där ute... :wink:
#765752
Jag har visserligen ingen diesel, men kört min T5 med BSR PPC i drygt 10000mil nu utan några som helst problem. Nu går bilen som den borde gjort från början. Standard 220 hk och 320 Nm är inget att hänga i granen jämfört med nu.
Lugn och fin bil. Det finns kraft från botten och ett schwung när man gasar på. Precis som det skall vara.
Började med att "plocka ur trimmet" inför besiktningar, men senaste 3-4 gångerna har jag inte gjort det. Har tom med bättre avgasvärden än original... Inga felkoder eller nått annat otrevligt;-)
I raden av alla negativa inlägg här så har jag bara positivt att säga om mitt extra effekttillskott!

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]