Frun åker i en VW Tiguan. Minsta bensinmotorn och manuell 6 växlad låda. Förutom att den drar rätt mycket soppa i motorvägsfart så är vi mycket nöjda. Motorn är, trots törsten i högre hastighet, en liten pärla.
Jag har kört en hel del Rav4, den modell som precis togs ur produktion nyligen. Trevlig att köra på många vis, men bensinmotorn är hopplöst klen och behöver varvas för att nånting ska hända. Vissa kanske skulle kalla det för varvvillig, men jag tycker inte det är en egenskap som en SUV ska ha. Vridmoment till vardagskörning är trevligare.
Det jobbiga med Rav4 i mitt tycke är det nervösa uppträdandet vid landsvägskörning. Det känns som om den skulle kunna gå upp på två hjul om man skulle få en nysattack medan man kör. :lol:
Ford Kuga, finns den med automatlåda numera? För några år sen fanns den inte. Däremot har jag googlat mig till att den finns med Volvos 2.5T och det borde väl kännas som hemma för trådskaparen. ;)
IngoJ: är det 1.4 TSI du menar? Då kan jag skriva under på att det är en trevlig motor. Saknar dock min 210-hästars volvo då det ska köras om...
Kuga finns med automatlåda, i alla fall sedan 2010. Något annat än automatväxlade bilar kollar jag inte efter. Jag vill ha antingen diesel eller en bensinburbo, helst diesel. Bensinmotor utan turbo surrar mer än den drar om det inte är minsts sex cylindrar. Och då blir den för törstig. Jag vill inte ha högre bränslekostnad än vad jag har idag.
Tiguan är fin men i princip omöjlig att hitta med den utrustning jag vill ha. De må vara välutrustade från början men saknar ofta skinnklädsel och parkeringssensorer.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"
Ford Kuga som är några år gamla baseras på samma plattform som Focus MK2, Maxda 3, Volvo S40N/V50. Kuga finns med Volvos 5-cyl 2,5T-motor. Men de är något ovanliga att hitta. Vanligare med Diesel 4-cyl 2,0 som finns med 136 hk och 163 hk. Alla med turbo. Automat finns. Nya Kuga baseras på samma plattform som Focus MK3 och jag tror det är samma som den nya Volvo V40. Nyare Kuga finns även med t.ex. samma 1,6 bensin på 150 hk och 180 hk som Volvos T3- och T4-motorer. Den gamla Kugan är körgladare än den nya enligt motorpressen. Jag kan intyga att så är fallet om man jämför Focus MK1, MK2 och MK3. Körglädjen är störst på tidigare generationer för att minska något på de senare. Men mognaden och storbilskänslan är större på de senare generationerna. En Focus MK2 är dock betydligt rappare i chassi och styrning och har bättre väghållning än V70II R-design. De två bilarna kör jag och det är en verklig upplevelse. Inget jag läst i motorpressen. Nu för tiden är Ford som vilken bil som helst. Inte perfekt men inte heller dålig på något sätt. Förr hade Ford dock inte godtagbar kvalitet. Fråga mig, jag vet. Men mina senare Fordar har hållit en avsevärt högre klass. De håller ihop och fungerar bra. Precis som bilar ska göra. Vad gäller rost så påstår Ford att de åtgärdat problemen. De flesta motortidningar håller med om att trovärdiga åtgärder utförts. Men ingen har väl riktig långtidserfarenhet av hur de nya Fordmodellerna klarar rosten på sikt. Men det gäller ju å andra sidan alla bilar som är nya. Som längst har jag erfarenhet av en Focus MK1 2004 som inte rostade på åtminstone 6 år. Men å andra sidan har jag också haft en Focus MK1 2003 som Ford bytte alla 4 dörrarna och bakluckan på. Det var rost under falslimningen. Ingen annan rost för övrigt. Min nuvarande Focus MK2 2010 tittade jag under nyligen på första besiktningen och den såg fortfarande bra ut. LIte lätt ytrost på några bultar och spännband. Men ingenting alls på karossdelar ännu. Men det ska det inte vara heller på en så ny bil, så för mig är det normalt. Oftast är Ford något billigare än motsvarande Volvo men man får ända ofta i mångt och mycket samma teknik, plattform, motorer etc. Även teknik som delar av elsystemet och många mekaniska komponenter är precis samma. Så uppfyller en Kuga de behov man har av bilen och man tycker priset är ok så skulle inte jag tvekat alls. Så det är väl bara till att sondera marknaden för att se om du kan hitta något som passar.
Här är några data för Kuga TDCi 2,0 163 hk auto 2010:
Spoiler »
Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 3978
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 381
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 0
Betalningsmånad/er: januari, maj, september
Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Har fordonet delad uppbörd ska vägtrafikregisteravgiften betalas i huvuduppbördsmånaden.
Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Fordon avsett för fler ändamål (AF)
Karosserikod tillägg:
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3: 1997
Växellåda: AUTOMAT
Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde främre passagerarplats.
Skattevikt, kg: 1790
Tjänstevikt, kg: 1790
Totalvikt, kg: 2160
Ursprunglig totaltvikt, kg: 2160
Max släpvagnsvikt, kg: 2100
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1340
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4260
Max lastvikt, kg: 370
Kopplingsanordning : OKÄNT
Kopplingsavstånd, mm:
Kopplingsavstånd EU, mm:
Största belastning koppling, kg: 105
Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm:
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm:
Utrustning:
Drivande axlar fram: 1
Drivande axlar bak: 1
Antal hjul:
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 2690
Däckdimension axel 1: 235/50 R18 92 U
Fälgdimension axel 1: 7.5Jx18H2OS52.5
Däckdimension axel 2: 235/50 R18 92 U
Fälgdimension axel 2: 7.5Jx18H2OS52.5
Bandbredd, mm:
Längd, mm: 4446
Bredd, mm: 1862
Höjd, mm: 1710
Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kw: 120,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 192,0
Ljudnivå dB, vid körning: 69
Ljudnivå dB, stillastående: 76
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,8 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 179,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,8 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 153,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 8,5 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 223,0 g/km
Absorptionskoefficient, M-1: 0,4000 MG/KM
Avgasdirektiv/reglemente: 715/2007*692/2008A
Avgasutsläpp, provning typ 1 (euro 5 eller 6):
Kolmonoxid, CO: 115,0 MG/KM
Kväveoxider, NOX: 172,0 MG/KM
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 191,5 MG/KM
Partiklar: 0,8 MG/KM
Några data för Kuga 2,5T manuell 2011:
Spoiler »
Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 2700
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 1175
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 0
Betalningsmånad/er: augusti
Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.
Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Fordon avsett för fler ändamål (AF)
Karosserikod tillägg:
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3: 2521
Växellåda: MANUELL
Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde främre passagerarplats.
Skattevikt, kg: 1760
Tjänstevikt, kg: 1760
Totalvikt, kg: 2130
Ursprunglig totaltvikt, kg: 2130
Max släpvagnsvikt, kg: 2100
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1370
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4230
Max lastvikt, kg: 370
Kopplingsanordning : OKÄNT
Kopplingsavstånd, mm:
Kopplingsavstånd EU, mm:
Största belastning koppling, kg: 105
Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm:
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm:
Utrustning:
Drivande axlar fram: 1
Drivande axlar bak: 1
Antal hjul:
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 2690
Däckdimension axel 1: 235/55 R17 91 V
Fälgdimension axel 1: 7.5Jx17H2OS52.5
Däckdimension axel 2: 235/55 R17 91 V
Fälgdimension axel 2: 7.5Jx17H2OS52.5
Bandbredd, mm:
Längd, mm: 4446
Bredd, mm: 1862
Höjd, mm: 1710
Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 147,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 210,0
Ljudnivå dB, vid körning: 70
Ljudnivå dB, stillastående: 78
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 234,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 180,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 13,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 327,0 g/km
Avgasdirektiv/reglemente: 715/2007*692/2008A
Avgasutsläpp, provning typ 1 (euro 5 eller 6):
Kolmonoxid, CO: 313,0 MG/KM
Totala kolväten, THC: 43,5 MG/KM
Ickemetankolväten, NMHC: 34,7 MG/KM
Kväveoxider, NOX: 20,6 MG/KM
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
VolvoB20 skrev:Jag trodde Kuga var en "förstärkt" XC60 platta och därför är godkänd att dra 2100 Kg.
Fords bottenplatta C1 för t.ex. Focus, Kuga, S40N/V50, etc. är även uppskalad som C1+ (Ford EUCD) för större modeller som Mondeo, S-Max, XC70II/V70II, S80, XC60, S60/V60, Freelander, etc. Bottenplattorna har olika internnamn hos de olika tillverkarna och kan väl betraktas som ganska olika men de har åtskilliga komponenter i chassi, hjulupphängningar, elsystem, motorer, etc. gemensamt. Man brukar ange bottenplattorna som Fords även om det är ett samarbete mellan flera olika bilmärken. Volvo har egna interna namn på sina varianter av Fords bottenplattor som används för Volvomodeller men vad jag känner till är skillnaderna små. Max dragvikt brukar bero mycket på bottenplattan men bestäms ofta även till stor del av startförmåga i uppförslut från stillastående enligt det regelverk som finns. Därför påverkas max. tillåten dragvikt även i stor utsträckning av motorbestyckningen och transmissionen. Sedan kan man tillägga att olika tillverkare har olika uppfattning om vad grejorna ska tåla. Volvo är i regel konservativa och försiktiga jämfört med t.ex. Ford.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Ännu en bil att stryka från listan. Jag var och provkörde en Kuga -10. Idag. Elrätt utrustning, få mil och bra skick. En mycket trevlig bil, men... Den kändes inte det minsta bättre än min XC70. Visst, den var nyare, drar mindre soppa och har förmodligen lägre driftskostnader i det mesta, men den tillförde absolut ingenting. Jag satt sämre. Det var struttigare på vägen och inte det minsta trevligare. Den Kia Sorento jag provade för några veckor sedan var betydligt trevligare att köra, men den kändes så plastig och billig. Det trevliga var att jag skulle få rätt bra i inbyte för mitt vrålåk, 75000:- närmare bestämt.
Jag fick ett affärsförslag på en helt ny Kuga som var rätt okej. Nu är det bara det att jag vägrar köpa en ny bil eftersom jag vill att någon annan tar den första värdeminskingssmällen. Och dessutom lägger jag inte den sortens pengar på en Ford. Nya Kugan verkar för all del vara en förbaskat trevlig bil men jag köper nog hellre en lätt begagnad XC60/XC70 för dessa pengar.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"
Det värsta är att nya xc70 knappast är mycket bättre än den gamla, iaf stolarna är inte lika bekväma som den xc70 du har nu. Årsmodell 13 vill man inte ha pga den dåliga 4-hjulsdriften. Personligen tycker jag Xc70 2012 är bäst, så får man med den nya interiören också med sensus.
Nu:S80 V8 Executive
S80 D4 Classic Summum 200HK MY16 Savile Grå 19" Bor -16
S80 D5 Summum manuell 215Hk -14
XC60 D5 Aut. R-Design -11
S60 D5 R-Design manuell 215Hk -14
XC70 D5 AWD 185HK Aut -07
V70 T5 260HK 19"R-hjul,HR-sänkt Summum Automat -07