Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#748506
MartinS skrev:För "100 år sedan" var brytarlösa tändsystem ett modernt otyg, för 20 år sedan sa gemene man att nu kan man inte göra något med bilen själv längre, den här nya 850'n är alldeles för modern.
Visst, men jag tror det mesta bara är en ekonomisk fråga.

Om ett nytt brytarlöst system kostade 1000kr till en 850, och det krävdes skruvmejsel + hylsa för 100 kr från biltema att byta, så gjorde man det så klart.

Hade man behövt en Vida installation + unika koder för 140.000 kr för att akivera den nya reservdelen hade det nog varit betydligt färre.

Det som avgör är väl bara hur många billiga alternativ som dyker upp på marknaden så man kan aktivera sakerna själv. Har de bara vettigt pris så kommer bilarna att fixas hemma och rulla länge den dag de gått för långt för att kvalificera sig för verkstadsbesök....

Det verkar ju dyka upp mer och mer till vettiga priser, så omöjligt är det ju inte.
#748532
Moderna bilar innehåller teknik som är mer komplicerad i förhållande till gemene mans kunskaper än vad äldre bilar gör. Utvecklingen går fortare och fortare och det är svårt att hänga med. Detta gäller många produkter, inte bara bilar. Och det gäller alla tekniska områden, i synnerhet elektronik och mjukvaror.

En del av systemen i moderna bilar som är uppbyggda av elektronik och mjukvaror måste dessutom fungera för att bilen ska bli godkänd i besiktningen. Om dessa elektroniksystem byggdes för maximal livslängd så skulle de hålla åtminstone 30 år, eller t.o.m. ännu längre. (Bortsett från sensorer och liknande). Men så är tyvärr inte fallet. Man använder teknik som inte är state of the art vad gäller livslängd. De som är elektronikintresserade vet att det skiljer t.ex. på komponenters förväntade livslängd, temperaturtålighet, etc. mellan olika specar. Man brukar särskilja komponenter för militärt bruk från övriga. Även byggsätt som kretskortens utformning skiljer. Men det som begränsar mest är användning av teknik som måste "underhållas", t.ex. flasminnen. Ett flashminne håller inte hur länge som helst. Det tappar dessutom minnet efter lång tid om det inte regenereras. Att hitta en av dagens moderna bilar som ett välbehållet renoveringsobjekt i en gammal lada om 40 år innebär sannolikt att elektroniken kommer att krångla. Minnen måste flashas om, etc. Kan innebära problem om inte rätt verktyg och mjukvara finns tillgänglig. Ibland har man inte ens tänkt sig att minnen kan behöva flashas om efter lång tid så det kanske inte ens går att göra. Normalt beräknas ett flashminne hålla uppemot 20 år.

Dessutom innebär dagens teknik möjligheter för tillverkare att bygga in ett planerat åldrande i produkter.
Wikipedia skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande
Planerat åldrande eller inbyggt åldrande är det svenska begreppet för engelskans planned obsolescence och är inom industridesign den medvetna process som syftar till att göra en vara obsolet för att hålla konsumtionen uppe. Det innebär att en varas livslängd begränsas och därigenom går sönder efter en viss tid eller att den inte längre anses önskvärd — även om den annars fortfarande skulle kunna fungera felfritt.
Till allt detta elände kan läggas att även om inget av ovanstående skulle bli ett problem är antalet elkomponenter, styrboxar, kopplingspunkter i elsystemet, mjukvaruversioner vid utbyten, etc. så stort att det kommer bli oehört tålamodsprövande att renovera en av dagens moderna bilar när den hittas som renoveringsobjekt i en gammal lada om 40 år...

Även vanliga åtgärder för att förlänga livstiden på slutet hos ett bruksfordon som modifieringar och "workarounds" blir svårare/omöjliga då alla elektriska system är integrerade. Enkla funktioner som t.ex. belysning kan man i nödfall koppla på det gamla vanliga sättet men det kräver i princip att man bygger ett parallellt konventionellt elsystem då även strömbrytare och säkringsfunktioner är mjukvara i moderna bilar. Svårare blir det med komfortutrustning som elhissar, AC, c-lås, ljudanläggning, etc. Dessa är starkt integrerade och det blir ett mycket omfattande arbete att få dessa att fungara på konventionellt vis.

Men jag vill påstå att den absoluta begränsningen ligger i motorstyrningen, avgasreningen, ABS, krockkuddar och andra system som är komplexa samt i vissa fall även lagkrav. Och många aktiva hjälpsystem är på stark frammarsch som heller inte blir billiga att laga/underhålla i framtiden. BSR har klagat på att Volvo har infört en PIN-kod för att ändra i mappningen. Betyder det att bara Volvo kan ladda mjukvaror i dagens bilar i framtiden? Troligen. Har ägaren tillgång till PIN-koden? Nej. Men eftermarknaden kanske kan knäcka den, vi får se. Eller kommer Volvo att tala om PIN-koden för bilens ägare när den blir tillräckligt gammal? Knappast.

Sammantaget tror jag tyvärr att många av dagens bilar blir skrotade tidigare än gårdagens. Tänk er en situation med en V70II MY13 som om 25 år går som "ungdomsbil". Aktuellt marknadsvärde på bilen är starkt beronde på den aktuella bränslemängden i tanken. Om något komplext vitalt elektronsiskt system i bilen går sönder så skrotas bilen sannolikt. Modifieringar för att hålla bilen rullande lite till kommer knappast att vara realistiska med hänsyn till tidsåtgången. Det kanske inte ens är tillåtet. Och då hjälper det inte att bilens mekanik är ganska konventionellt uppbyggd. Men i framtiden kanske ungdomar inte ens kör bil...

Den som lever får se.
#748859
En annan aspekt är ju också att det finns fler och fler veteranbilar men kanske färre och färre som är intresserade av att köpa och vårda sådana. Har förstått på en kompis som håller på med veteranbilar, och har ett tiotal, att det är rätt trögt att sälja. Få köpare och renoveringskostnaderna blir högre och högre. Finns ju ingen tendens till att dagens kids skulle vara särskilt intresserade av 245:or och frimärken i framtiden.../PH
#748866
Blir väl virtuella verkstäder i SimTown i framtiden, och handel med virtuella veteranbilar. Man kan ju redan köpa hus med riktiga pengar i SimTown. Bara hoppas på att de virtuella bilarna inte får samma krångliga elektronik som IRL :)
Men det är säkert också en faktor i sammanhanget att det blir mindre vanligt med bilskruvande som intresse, inte enbart beroende på om det blir svårare eller ej.
#748879
torbjorn_75 skrev:
SEpaket skrev:Hybridbilar kommer inte bli några veteranobjekt, till exempel, med tanke på vad ett nytt batteripack kostar.
Exakt, batteripack är svindyra och kommer så att förbli för all framtid.
Inte speciellt dyra numera .. ta tex när priusen kom då kosta ett nytt batteripack 50000+ idag kan du få det för runt 10000:-
#748902
Nexus skrev:
torbjorn_75 skrev:
SEpaket skrev:Hybridbilar kommer inte bli några veteranobjekt, till exempel, med tanke på vad ett nytt batteripack kostar.
Exakt, batteripack är svindyra och kommer så att förbli för all framtid.
Inte speciellt dyra numera .. ta tex när priusen kom då kosta ett nytt batteripack 50000+ idag kan du få det för runt 10000:-
Är det verkligen så? Jag har hört om flera Prius 1:or som blivit stående för att batteriet är kass och ägaren har inte haft råd att laga. Prius går nämligen inte att starta om batteripacket är kass.

/Martin
#748937
Nu kommer vi OffTopic här men läs detta om batterier:
Oväntad upptäckt: litiumjonbatterier har minne
Av: Charlotta von Schultz Ny Teknik.
Publicerad 2013 04 23, 09:27
Litiumjonbatterier kan drabbas av en ”minneseffekt” om de inte laddas upp och ur ordentligt, enligt forskare. Den oväntade upptäckten kan få betydelse för batterier i hybridbilar.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 681702.ece

Tog på mig att undersöka grannens S60 f[…]

..Vad som förbryllar är att när j[…]

Om bränsletrycket verkligen är svajigt s[…]

Man kan ju tejpa på utsidan runt kanterna p&[…]