Moderna bilar innehåller teknik som är mer komplicerad i förhållande till gemene mans kunskaper än vad äldre bilar gör. Utvecklingen går fortare och fortare och det är svårt att hänga med. Detta gäller många produkter, inte bara bilar. Och det gäller alla tekniska områden, i synnerhet elektronik och mjukvaror.
En del av systemen i moderna bilar som är uppbyggda av elektronik och mjukvaror måste dessutom fungera för att bilen ska bli godkänd i besiktningen. Om dessa elektroniksystem byggdes för maximal livslängd så skulle de hålla åtminstone 30 år, eller t.o.m. ännu längre. (Bortsett från sensorer och liknande). Men så är tyvärr inte fallet. Man använder teknik som inte är state of the art vad gäller livslängd. De som är elektronikintresserade vet att det skiljer t.ex. på komponenters förväntade livslängd, temperaturtålighet, etc. mellan olika specar. Man brukar särskilja komponenter för militärt bruk från övriga. Även byggsätt som kretskortens utformning skiljer. Men det som begränsar mest är användning av teknik som måste "underhållas", t.ex. flasminnen. Ett flashminne håller inte hur länge som helst. Det tappar dessutom minnet efter lång tid om det inte regenereras. Att hitta en av dagens moderna bilar som ett välbehållet renoveringsobjekt i en gammal lada om 40 år innebär sannolikt att elektroniken kommer att krångla. Minnen måste flashas om, etc. Kan innebära problem om inte rätt verktyg och mjukvara finns tillgänglig. Ibland har man inte ens tänkt sig att minnen kan behöva flashas om efter lång tid så det kanske inte ens går att göra. Normalt beräknas ett flashminne hålla uppemot 20 år.
Dessutom innebär dagens teknik möjligheter för tillverkare att bygga in ett planerat åldrande i produkter.
Wikipedia skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande
Planerat åldrande eller inbyggt åldrande är det svenska begreppet för engelskans planned obsolescence och är inom industridesign den medvetna process som syftar till att göra en vara obsolet för att hålla konsumtionen uppe. Det innebär att en varas livslängd begränsas och därigenom går sönder efter en viss tid eller att den inte längre anses önskvärd — även om den annars fortfarande skulle kunna fungera felfritt.
Till allt detta elände kan läggas att även om inget av ovanstående skulle bli ett problem är antalet elkomponenter, styrboxar, kopplingspunkter i elsystemet, mjukvaruversioner vid utbyten, etc. så stort att det kommer bli oehört tålamodsprövande att renovera en av dagens moderna bilar när den hittas som renoveringsobjekt i en gammal lada om 40 år...
Även vanliga åtgärder för att förlänga livstiden på slutet hos ett bruksfordon som modifieringar och "workarounds" blir svårare/omöjliga då alla elektriska system är integrerade. Enkla funktioner som t.ex. belysning kan man i nödfall koppla på det gamla vanliga sättet men det kräver i princip att man bygger ett parallellt konventionellt elsystem då även strömbrytare och säkringsfunktioner är mjukvara i moderna bilar. Svårare blir det med komfortutrustning som elhissar, AC, c-lås, ljudanläggning, etc. Dessa är starkt integrerade och det blir ett mycket omfattande arbete att få dessa att fungara på konventionellt vis.
Men jag vill påstå att den absoluta begränsningen ligger i motorstyrningen, avgasreningen, ABS, krockkuddar och andra system som är komplexa samt i vissa fall även lagkrav. Och många aktiva hjälpsystem är på stark frammarsch som heller inte blir billiga att laga/underhålla i framtiden. BSR har klagat på att Volvo har infört en PIN-kod för att ändra i mappningen. Betyder det att bara Volvo kan ladda mjukvaror i dagens bilar i framtiden? Troligen. Har ägaren tillgång till PIN-koden? Nej. Men eftermarknaden kanske kan knäcka den, vi får se. Eller kommer Volvo att tala om PIN-koden för bilens ägare när den blir tillräckligt gammal? Knappast.
Sammantaget tror jag tyvärr att många av dagens bilar blir skrotade tidigare än gårdagens. Tänk er en situation med en V70II MY13 som om 25 år går som "ungdomsbil". Aktuellt marknadsvärde på bilen är starkt beronde på den aktuella bränslemängden i tanken. Om något komplext vitalt elektronsiskt system i bilen går sönder så skrotas bilen sannolikt. Modifieringar för att hålla bilen rullande lite till kommer knappast att vara realistiska med hänsyn till tidsåtgången. Det kanske inte ens är tillåtet. Och då hjälper det inte att bilens mekanik är ganska konventionellt uppbyggd. Men i framtiden kanske ungdomar inte ens kör bil...
Den som lever får se.