Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Variosboy, allt handlar inte bara om pengar.. Miljö och koldioxidutsläpp har faktiskt rätt stor betydelse för många människor.

Att folk som köpt ny bil inte har koll på serviceintervall och skatt tycker jag är ovanligt.
Värdeminskningen har man ju alltid, den skiljer sig inte så mycket beroende på om bilen har 0,45 eller 0,52l/mil i förbrukning.
I Sverige kommer detta trots allt inte få så stor betydelse, kanske vägskatten ändras nån hundralapp upp eller ner.

Men i länder med höga CO2 skatter kan detta bli riktigt festligt. I Norge skulle bilar kunna bli flera hundra tusen dyrare över en natt 8)
joel80 skrev:Variosboy, allt handlar inte bara om pengar.. Miljö och koldioxidutsläpp har faktiskt rätt stor betydelse för många människor.

Att folk som köpt ny bil inte har koll på serviceintervall och skatt tycker jag är ovanligt.
Värdeminskningen har man ju alltid, den skiljer sig inte så mycket beroende på om bilen har 0,45 eller 0,52l/mil i förbrukning.
Hur många miljöbilar tror du skulle sålts om inte rabatten på dom funnits? Många bryr sig om de kan tjäna eller spara en krona. Några få bryr sig oavsett priset, men dom är enligt min mening väldigt lätträknade.
Jag tycker det är helt rätt med en rabatt på bilar med ny teknik som minskar utsläppen till en början.. dels för att få igång försäljningen och dels för att finansiera ny miljövänligare teknik.
Självklart spelar rabatten in till viss del, men den är inte superstor och är väl typ borttagen nu.. ta t.ex V60 Hybriden. Den blev uppbokad för hela första årets serie innan den började tillverkas, vilket var långt över den prognos som regeringen gjorde för ett år sen vad gäller laddhybrider. Tror de gissade på 300st sålda under 2013, vilket redan idag blivit dubbelt så mycket. Och en laddhybrid köper man inte för att spara pengar idag.. då ska det till väldigt många mil!

Viljan att köra miljövänligt är nog större än vad du tror.. Jag är av uppfattningen att om bara folk kan få ha kvar sin komfort och inte göra avkall på sånt som bilvit vardag (bilåkande då t.ex) kan de tänka sig betala en slant extra.
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]