Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det där kan man tvista om. Om du köper av en "seriös" återförsäljare har du möjlighet att reklamera inom en viss tid. Köper du privat är du utlämnad åt ditt eget öga. Då är det i "befintligt skick" som gäller.
Det finns ingenting i juridisk mening som heter eller är gångbart i termen "befintligt skick". Köper man en begagnad bil från en auktoriserad återförsäljare lämnas vanligtvis garantier. Detta är inget krav från lagen, men erbjuds ändå för att göra köpet lite mer attraktivt. Reklamationsrätt naturligtvis enligt gällande lag.

Köper man en bil från en privatperson kan denne inte friskriva sig sitt ansvar med en sådan klausul. Som köpare har man undersökningsplikt och bör kontrollera funktionalitet och skick i den mån det går eftersom det inte finns någon varudeklaration att förlita sig på. Säljaren är ändå skyldig att meddela om dolda fel eller fel som inte går att avläsa från bilen vid avtalets ingående.

Vid köp mellan återförsäljare och privatkund gäller "Konsumentköplagen", vid köp mellan privatpersoner gäller "Köplagen". Bilen är felaktig om:

x Uppgifter gällande bilens egenskaper eller hur den har använts är felaktig.
x Att säljaren undanhåller information som bör upplysas köparen vid avtalets ingång.
x Att bilen visar sig vara i väsentligt sämre skick med ledning av pris och i hänsyn till alla andra övriga förutsättningar.

Folk skriver "befintligt skick" i annonser och tror att man kan komma undan med detta. Det går inte och vid en eventuell tvist kommer säljaren med stor sannolikhet inte få rätt för det.
Användarvisningsbild
av Nexus
Menade att man inte kan skriva att bilen är "mycket välskött" bara för man kostat på lite lack.
Är en bil aldrig städad invändigt(ser ut som man ett mobilt sågverk) och bulig överallt så är den inte vidare välskött i mina ögon.
Tomas88 skrev:Men att bilen har snygg lack är väl ändå inte samma sak som att bilen är välskött?
Nope, och det påstår jag inte. Däremot så är ju trots allt lacken fin så att man slipper bekymra sig för det. Om man inte är expert är det svårt att bedöma skicket på en bil som är fin på utsidan.
Dom har tydligen tagit bort blocketannonsen som är länkad här.. De kanske läser forumet.. :)
Men den verkar finnas kvar på hemsidan.. Där är den också prissatt till 14500kr. Kanske satt i system att locka dit köpare med "fel" pris.
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/940/f ... AM2zcAFC0!
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är inget ovanligt att "bilskojare" byter namn för att vilseleda kunder då och då. Läs tråden om Bilhallen Björn Pettersson/Bilconsult i Visby, här på forumet, får du se (läsa).
av khalil
jag köpte en bil idag från en kille som köpt bilen från södertälje bilhall. killen jag köpte bilen av sa till mig att den blivit servad där nyligen och när jag kollar i serviceboken finns ingen stämpel eller signatur.
nu när jag kör bilen gör den gnisslande ljud vid vänstersväng
när jag ringer bilhallen och frågar om servicen är han bara suspect och konstig..

dom är jävla husslers och bara blåser folk!! FYFAN för dom!!
jag ska anmäla dom imorgon och uppmannar alla som varit om liknande saker att göra samma sak! en sådan bilfirma ska stängas ner!!

kan någon snälla hjälpa mig som inte kan så mycket om bilar vad detta missljud beror på?
en volvo s80 2005.
Användarvisningsbild
av joel80
Bör man inte kolla serviceboken innan man köper bilen.. annars gör man det lite för enkelt för sånna här nötter som lever på att blåsa godtrogna. :(
Men har du köpt bilen privat eller av firman? Lät som att du köpte den av en privatperson som säger att bilen är servad, men att dom inte vet något när du ringer kan ju bero på att personen du köpte av ljuger.. inte firman. Jag förstod inte riktigt sambandet där kanske?

Missljudet skulle kanske kunna var nått hjullager som tröttnat.. men kan säker vara en massa andra saker också.
Nu är en bilaffär rätt knepigt för de flesta. Men var inte förbannad på dem när du köpt utan att göra bakgrundkoll före istället för efter köp.

Vill iaf minnas att krängningshämmare samt länkarmsbussningar kan vara boven. Hur som, lycka till med nya bilen och välkommen hit dessutom.
av khalil
det var lite sent och jag kollade genom serviceboken lite snabbt.. och la inte märke till allt ordentligt då jag inte är så erfaren.
det var först jag började höra missljuden och då börja jag kolla serviceboken noga och märkte en massa konstiga saker..

jag ska försöka ta bild på serviceboken o lägga in här så får ni se.. även servicen vid kamremsbytte ser konstigt ut.
och när jag ringer den verkstaden säger dom att dom inte bytt kamrem men den kan blivit servad där, och dom har inte journal så långt bak? då snackar vi 2013.. och sättet det står på sa han är konstigt.. men som tur har jag kvitton på kamremsatts o annat... MEN det kvittot kan ju vara från en annan bil??
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]