Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mbc
VolvoB20 skrev:Ska bli intressant att höra erfarenheterna.

Jag tycker dock att skillanden är på tok för liten mot ett riktigt E kort,,,, körprovet tex för B-utökad....

Manövreringen ska omfatta minst två av följande moment, varav minst
ett ska gälla backning:
– backning med sväng, där rak backning ingår före eller efter svängen,
– vändning,
– uppställning bakom eller framför annat fordon eller mellan andra
fordon,
– uppställning på parkeringsplats, och
– start i med- och motlut

Varför hålla på och kludda med det och inte ens få dra ett släp som är invägt på 2000 kg ( kan ju vara en helt tom lätt släpkärra tex som kan lasta rätt ok) efter sin vanliga V70 D5 . Jag har tex en lätt båtkärra som väl bara väger 400 kg, Dock har den en totalvikt på 2000 kg så man får inte ens dra det efter en standard V70 med utökade-B även om släpet är tomt.

Körprovet för riktiga E är ju bara marginellt annorlunda .
Jo du får dra den efter en v70 med utökad b eftersom totalvikten blir under 4250.
Du får inte ha högre bruttovikt på kärran än 1800 eftersom volvo satt det som gräns.
Vad biltillverkaren satt som gräns är bruttovikt, transportstyrelsen räknar alltid totalvikt oavsett vad biltillverkaren satt som gräns.
En v70 d5 väger 2180 i totalvikt hade kärran haft totalvikt högre än 2070 hade det krävts be.

Läs här.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -bil-dra-/
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag ser det som så att jag får dra 1500 på B kort efter V70 in . Med utökat får jag dra 1600 efter den. Väger en husvagn 1540 får jag ju ej dra den trotts bara löjliga 40 kg. Så i det faller är ju typ 800 billigt om man inte har behovet av ett riktigt E-kort. Fast visst vore det fint ha ett äkta BE det kan jag inte sticka under stolen med :roll:
mbc skrev: Jo du får dra den efter en v70 med utökad b eftersom totalvikten blir under 4250.
Jag kollade på min förra V70 som hade AWD, Den hade totalvikt 2390 så det gick inte då totalen blev 4290, men som du säger,utan AWD har bilen lägre totalvikt så det borde gå på håret..

Det där är ju ytterligare en anledning att välja BE istället för där är det ju bruttovikten på släpet som är viktig och inte totalvikten som det är på utökad-B, vilken ju är en stor nackdel.
Precis. Det där sista är en av sakerna som gör BE riktigt användbart.
Att det som sagt är faktiskt vikt som är av betydelse. Inte totalvikt enligt regbeviset till släpet som det är på B.
Användarvisningsbild
av joel80
Min V70 väger 2300kg och får dra 1600kg. Men med B-kort får jag bara sätta en kärra på 1200kg. Jag skulle få upp totalvikten med hela 400kg om jag tar utökat. Det tycker jag är rätt bra, och räcker för allt jag tänkt mig dra.
Jag kommer inte skaffa en tyngre bil, och även om jag gör det har jag ju lite marginal då det i mitt fall blir bilen som sätter gränsen för totalvikten på släpet (2300+1600=3900) och inte utökade b-kortets 4250kg.
joel80 skrev:Min V70 väger 2300kg och får dra 1600kg. Men med B-kort får jag bara sätta en kärra på 1200kg. Jag skulle få upp totalvikten med hela 400kg om jag tar utökat. Det tycker jag är rätt bra, och räcker för allt jag tänkt mig dra.
Jag kommer inte skaffa en tyngre bil, och även om jag gör det har jag ju lite marginal då det i mitt fall blir bilen som sätter gränsen för totalvikten på släpet (2300+1600=3900) och inte utökade b-kortets 4250kg.
Jag säger inte emot dig i detta, men kom samtidigt ihåg att med ditt utökade B-kort kan du inte låna min släpkärra som är invägd på drygt 2000 kg även om den är tom och bara väger 400 kg för att flytta en liten soffa.

Med BE funkar det perfekt för då räknas ju bruttovikten istället.

Min svåger har just det problemet att han inte kan låna mitt släp när ha ska flytta lite saker för han saknar BE och utökade-B hjälper inte.

Det är ju så margiell skillnad på jobbet att ta utökad-B eller BE att jag inte kan förstå varför man ens funderar på utökad-B. Du har det ju sedan livet ut, det enda extra är ju att man behöver offra max en kväll på att läsa igeom boken till teorin.
Användarvisningsbild
av joel80
Man behöver få tag på boken, läsa ordentligt, boka tid för prov, skriva prov, boka tid för uppkörning, ev träna(?) på vad det är för slags bana man ska köra på. Sen hyra/låna släp, lasta och köra upp.. men det är ju samma för utökat.

Jag tycker det verkar betydligt krångligare.. har svårt att planera min tid så långt i förväg då jag är egenföretagare och åker på jobb med bara nån veckas varsel rätt ofta. Hoppas kunna boka en uppkörningstid för utökat på en helg så jag i allafall får det gjort.
Valet är ju fritt, men jag tror att man kommer ångra sig om man bara tar den utökade behörigheten..

En viktig aspekt -tycker jag- är att se det här i ett lite längre perspektiv.

Både bilar och husvagnar blir sakta men säkert tyngre och tyngre.
Visst har dagens miljöarbete medfört att man väljer smartare material som är lättare i stor utsträckning, men det har ju bara fått viktutvecklingen att stanna av lite, inte gå åt andra hållet.

Så vem vet vart vi befinner oss om fem tio år när det gäller kombinationer av bil å släp, då kanske vi gnäller över gränsen 4250 på precis samma sätt som vi idag gnäller över 3500kg..
Användarvisningsbild
av joel80
Isåfall får jag se om jag har bättre med tid för att ta BE om 5-10 år. :)
No offence Joel, men du har varit medlem här sen 20:e nov och har redan skrivit 300 inlägg, utslaget på en vecka så skulle jag säga att den tiden lätt hade räckt till att läsa igenom E-boken som är (om jag minns rätt) 130 sidor med stor text och jättemycket bilder! :wink: :D :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]