Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#719370
Jag köpte min så klart beggad för en liten summa......
av osla
#719415
jag hade 11 x-ljus som mest. 5 i fronten och 6 på takräcke. i början hade jag bara 2 xenon av dom i fronten (35w) och sedan lite blandat med halogen 55w och 100w med ett vanligt gammalt tudor 72ah batteri och en 80 amp generator, fungerade skitbra och lös satan gjorde det med, och jag hade aldrig dåligt med ström, inte ens i 30- minus så tvekade den. dock så blir det ju ganska mycket mindre w med 55 iställe för 100 w, men tyckte inte att det blev så stor skillnad mellan 55 och 100w lampor
av Knekten
#720180
osla skrev:jag hade 11 x-ljus som mest. 5 i fronten och 6 på takräcke. i början hade jag bara 2 xenon av dom i fronten (35w) och sedan lite blandat med halogen 55w och 100w med ett vanligt gammalt tudor 72ah batteri och en 80 amp generator, fungerade skitbra och lös satan gjorde det med, och jag hade aldrig dåligt med ström, inte ens i 30- minus så tvekade den. dock så blir det ju ganska mycket mindre w med 55 iställe för 100 w, men tyckte inte att det blev så stor skillnad mellan 55 och 100w lampor
Alright, så du körde enbart på en större generator? Reläer osv kopplade du som vanligt då eller? Mao, till helljusen eller körde du på extern brytare?
av Knekten
#720250
jojjeblom skrev:En undran bara, varför inte köra med xenon och slippa den väldiga strömförbrukningen?
För att xenon kostar en förmögenhet samt att man måste böka med drivdon och annat. Vill säga att det är svårt att få det snyggt och prydligt, om inte donen är inbyggda. Men som sagt, de är svindyra.
av osla
#720357
Knekten skrev:
osla skrev:jag hade 11 x-ljus som mest. 5 i fronten och 6 på takräcke. i början hade jag bara 2 xenon av dom i fronten (35w) och sedan lite blandat med halogen 55w och 100w med ett vanligt gammalt tudor 72ah batteri och en 80 amp generator, fungerade skitbra och lös satan gjorde det med, och jag hade aldrig dåligt med ström, inte ens i 30- minus så tvekade den. dock så blir det ju ganska mycket mindre w med 55 iställe för 100 w, men tyckte inte att det blev så stor skillnad mellan 55 och 100w lampor
Alright, så du körde enbart på en större generator? Reläer osv kopplade du som vanligt då eller? Mao, till helljusen eller körde du på extern brytare?
japp, generator från en 245 88A med b230f. och jag använde tre vanliga 30A relän utan att dom brann.

varför jag inte körde xenon i dom på taket var dels för att jag inte hade pengar, och sen är det ju så simpelt för någon att plocka av takräcket och få med x-ljus och xenon konverteringar på samma gång
Användarvisningsbild
av Nexus
#720488
Jag kör 3 st 100W+2 st 55W(+ orginal lysen) med vanligt standard batteri och generator. Lyser bra och bilen startar utan problem i -20 grader. Iofs så hinner man inte ha på de så länge innan man får blända av...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#720529
Knekten skrev:Gör ett grovt överslag då jag inte är helt säker på hur många watt varje lampa drar. Men jag ska ha 5 lampor, så det blir alltså 500 watt.
Det är ju bara att summera. 500 + originallamporna runt som kanske drar 150-300 W beroende på om du har petat i starka lamor där med. så totalt 700 - 800 W

Plussar du på lite radio, kupefläkt, tändning osv osv så kanske du landar på runt 1000 W (Om du låte bli elvärmestol, elbakruta osv....)

1000 W ger ca 83 amp.

Dev det klarar sig på håret med 88 A gen om du ser till att hålla runt 2500-3000 rpm på motorn. Varvar du mindre så kommer generatron inte att klara av att hålla spännigen uppe.
av JT855
#720677
Jo 83 A vid 12 V... 71,4A vid 14v... Jag har satt 35w xenon i halv/helljuset på Volvon för att hålla nere det lite. Sen 3 x 100w Halogen i extraljusen. Drar betydligt mindre då jag bantat bort 20+20 watt i halvlljuset och 65 + 65w i helljuset. Alltså 170w och ca 13A. (Vid 13,4 volt) Räckte för att fläkten inte skulle sucka när jag slår på helljuset. Har ca 13,4 volt ut till extraljusen. Sen kabelarea måste man ju som sagt beräkna på längd osv. Tar man för tunn eller för grov kabel får man bara onödiga spänningsförluster.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]