Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andis
*pettson* skrev: Nästa bil kanske blir en xc90 att ha som gårdsbil, om jag kan hitta någon som är ärlig om förbrukningssiffrorna.
Lite OT

Pettson

Har 2 kompisar som haft xc90 2,5T säger båda 1,4 per mil. Körde den ena själv en gång landsväg snitta 1,1 per mil fart runt 100 km/h.

Den ena kompisen hade även en xc90 3,2 han säger tog något mindre landsväg med 6 stegs lådan om man var extremt försiktig på gasen. Men mer annars i blandad körning och så ca 1,5 sa han.

Ang att vårda bilen.

Brukar vårda den för planen att den ska gå 100.000 mil. Tyvärr brukar karosserna säga upp sig i vårat klimat innan dess.

Brukar oftast byta olja precis innan jag säljer bilar också. Ifall nya ägaren tycker sig inte vilja göra det i tid.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag köper en bil jag vill ha, inte en bil som jag skall sälja. Jag har ofta bilarna i 4-6år så de har i princip 0-värde för mig när jag säljer den, men naturligtvis vill man ha så mycket som möjligt för den när det väl är dags.

Jag vill ha bilen i perfekt skick i alla avseenden och sköter den där efter.

/Martin
Användarvisningsbild
av teddysoft
llesrof skrev:Det är min bil och jag gör vad sjutton jag vill med den. Så tänker jag.
Så tänker jag också, under tiden bilen är i min ägo så försöker jag ta hand om den så gott det går
med att hålla den ren från smuts o dylik samt funktionell.

Och behöver något lagas, så igen försöker jag så gott jag kan att åtgärda detta med hyfsat resultat
då det är min bil och med tanke på bilens ålder och att det är en bruksbil så tycker jag inte att den skall
se sprillans ny ut.

Vill jag ha ett fint utseende och allt annat perfekt, ja då går jag och köper en bil som är i det skicket från
början och tar hand om den för att bevara den så.
av PTV
Har kört med flertalet andra bilmärken under mitt liv och det var mest skräp när det kom till frågor om kvalitet som orkade hålla bilens livslängd ut.Det har Volvo visat sig vara mycket bra på och därför håller jag mig kvar vid just detta bilmärke.

Att serva bilen gör jag själv pga hutlösa verkstadspriser och både den tidgare 850 GLT och nuvarande S70 T5 har gått en bit över 30 000 mil och käns som nya för min egen del jämfört med mycket annat skit som blänker fint hos olika bilhandlare.
Användarvisningsbild
av Carina
Min bil har ett värde för mej, då jag vill vara stolt över min slitvarg som får frakta hundar,spånbalar,matkassar,barn och sopsäckar.
Den vårdar jag så mycket det går.
Håller den ren med tvätt och polering,lagar det jag kan och lämnar bort när inte tiden/ork/kunskapen finns.

Det är iofs en gammal bil (97) men den funkar och den dan jag väljer att sälja den så kan jag göra det med gott samvete.
av kinkytoys
de flesta på den här tråden ska fan inte få äga en bil.... om ni nu sitter på en sån här sida och säger att du inte bryr dig om din bil så ska du nog tänka på att sluta skriva.. man blir ganska trött på personer som inte bryr sig om bilen utan bara låter den förfalla som om den inte hade någon själ eller något värde.. om ni nu har så gott om kredit på eran bank så skaffa en ny bil då.. de borde ju inte vara så svårt för er... eller ni har kanske så mycket lånat redan så ni har inte råd med någon ny bil.... lycka till när ränterna går upp...
av llesrof
kinkytoys skrev:de flesta på den här tråden ska fan inte få äga en bil.... om ni nu sitter på en sån här sida och säger att du inte bryr dig om din bil så ska du nog tänka på att sluta skriva.. man blir ganska trött på personer som inte bryr sig om bilen utan bara låter den förfalla som om den inte hade någon själ eller något värde.. om ni nu har så gott om kredit på eran bank så skaffa en ny bil då.. de borde ju inte vara så svårt för er... eller ni har kanske så mycket lånat redan så ni har inte råd med någon ny bil.... lycka till när ränterna går upp...
Vad jag kan se så är det ingen som skrivit att de struntar i att sköta sin bil. För det första skriver de flesta att de själva bestämmer vad de gör med sin bil och att de vill hålla den i så bra skick som möjligt. Ungefär så står det när jag läser inläggen. Du måste haft otur eller väldigt smutsiga glasögon när du läste första gången så du kanske skall läsa dem några gånger till tills du förstår vad det står.

För det andra, om någon nu struntar i att sköta sin bil så är det deras ensak, inte din. Olika människor värderar bilar på olika vis. För en del är bilen ett slags onaniobjekt var huvudsakliga syfte är att skänka ägaren någon slags social status inom någon gruppgemenskap. Andra ser bilen som ett transportmedel som fraktar dem från A till B på ett så säkert och bekvämt vis som möjligt. Sedan finns det de som vill lösa sitt transportbehov men som gärna förenar detta med ett bilintresse och visar detta genom sitt val av ett kanske lite dyrare, sportigare eller större fordon än vad som krävts för att lösa uppgiften. Jag tillhör denna kategori.

För det tredje förstår jag inte alls ditt resonemang att om man har god kredit hos sin bank och missköter sin bil så skall man köpa en ny bil. Genom bankens kredit. Hur tänkte du där? Förklara gärna ingående. Det känns lite som att du lägger aningens negativa värderingar i att köpa bil på kredit. Personligen ser jag inga problem i kreditköp när det rör sig om lite dyrare bilar, men det är ju inte alla som kan hantera krediter utan förköper sig istället.

Sist men inte minst är det inte upp till dig att avgöra huruvida någon borde få äga en bil eller skriva på en "sån här sida" utifrån hur du fantiserar om hur vederbörande sköter sin bil. Hoppas du förstår lite bättre nu när jag förklarat för dig :D
Användarvisningsbild
av Carina
Lucif3r skrev:
Carina skrev:Det är iofs en gammal bil (97)

Det är inte en gammal bil ;) Den är ju inte ens "laglig ålder" än (18års skämt) :mrgreen:

Ha ha ha!!! :-D
Användarvisningsbild
av Variosboy
kinkytoys skrev:de flesta på den här tråden ska fan inte få äga en bil.... om ni nu sitter på en sån här sida och säger att du inte bryr dig om din bil så ska du nog tänka på att sluta skriva.. man blir ganska trött på personer som inte bryr sig om bilen utan bara låter den förfalla som om den inte hade någon själ eller något värde.. om ni nu har så gott om kredit på eran bank så skaffa en ny bil då.. de borde ju inte vara så svårt för er... eller ni har kanske så mycket lånat redan så ni har inte råd med någon ny bil.... lycka till när ränterna går upp...
Hur fick du ihop det här egentligen? :shock:
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]