Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#708585
Lucif3r skrev:Man har 3 års reklamationsrätt om felet på varan fanns där vid köp, enligt konsumentköplagen.
Japp, men bevisbördan ligger på köparen efter att 6mån har passerat.

/Martin
#708643
White skrev:Okay! Då har det blivit ändrat sedan konsumentrådgivningen skickade lagtexten till mig senast.
Möjligt, 2002 ändrades detta.

/Martim
av *pettson*
#708666
Sen var det ju det här med slitage.. Slitagedelar följer inte riktigt samma standard.
Ett bromsbelägg bak vore härligt om det gick att reklamera efter 3år när det är så det börjar dela sej av rost och skit. Men tyvärr förväntas inte ett bromsbelägg hålla sej i bra skick i tre år då det är en slitagedel. En vacker reklamslogan om 3års garanti på delar för ett företag gäller inte då oavsett vad. En spindelled kan inte förväntas hålla i tre år då även det är en slitagedel. Ett par skivor ska inte heller förväntas hålla i tre år.. Inte ens ett år och 1500 mil fungerade på garantin för brembomax, när dom började spricka.
Men visst är det en bra slogan.
av *pettson*
#708681
Självklart gäller sunt förnuft. Men reklam är mycket tydlig. Villkoren för att uppnå det reklamen lovar är lite mera otydliga.
Man ska ha klart för sej vad folks tro gör på deras inköp. Framförallt vad man kan tänka sej att betala för någonting när man jämför bland olika saluställen. Man handlar hellre på mekonomen än på autoexperten då det är tre år hos den ena. Biltema är uteslutet, ofta på grund av det här med ett års garanti vs tre års. Det gör ju inget att priset är dubbelt så högt om man ändå får tre år? Ja det är ju så det ofta ses. Tiden är ofta ett argument att hävda kvalitet med. Medans det i själva verket inte gäller särskilt många saker. Lampor, bromsdelar, leder och stag. Alla är slitdelar. Tänddelar och övriga enklare delar är slit/förbrukningsdelar. Filter och oljor är likaså dom förbrukningsdelar. Som synes krymper listan fort på vad som går att använda den generösa garantin på. Det är inte så svårt att lämna tre års garanti på saker som aldrig eller sällan ändå i normalfallet går sönder. Men åter igen. Det är bra reklam.
av Droopy
#708684
Allt har ju sämre kvalitet idag än för 20år sedan, Bilar, reservdelar, vitvaror, kläder, telefoner osv osv osv, och det är väl en ganska naturlig utveckling i detta konsumtions klimat vi lever i idag. Tillverkarna måste hela tiden hitta nya sätt att spara pengar på för att öka avkastningen då det idag är många fler som ska dela på kakan, hitta nya sätt att få oss att köpa deras produkter, lägga tillverkningen i låglöneländer osv posv osv.

Många tillverkare lever på eftermarknaden och då kan de såklart inte tillverka produkter som håller i 20år, och lika många lever på att vi ska ha det senaste hela tiden, och nå kunder över större delen av världen ( Volum ) för marginalena idag i de flesta brancher är dårliga.

Idag har man i tillverkningen av många konsumentprodukter en beräknad livstid som är extremt kort i mångas ögon, men vi konsumenter är så dumma att vi köper resonemanget och byter våran mobil en gång per och och köper ny lapptop var tredje år osv osv.

Slit och släng mentaliteten är här för att stanna och sopberget fortsätter att växa, tyvär.
#708735
Du glömde det absolut viktigaste, nämligen orsaken till varför det är som det är.

Ingen vill betala för bra hållbara saker utan köper det billigaste oftast.
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]