Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#708916
NilsO skrev:Jag tycker det finns goda skäl att vara skeptisk till medel man bara ska "hälla i" och så ska motorn eller vad det nu är på ett magiskt vis förnyas.
Nja, förnyas eller repareras är det väl ingen som hävdar att den gör, att den kan göra rent är naturligtvis möjligt.

Viss utveckling sker ju faktiskt, och även om det finns en hel del "snake oil" där ute så måste ju inte allt vara bluff och bedrägeri.

Engine flush-oljan torde rimligtvis vara en vanlig olja med förhöjda mängder rengörande additiv i, så hade nog jag gjort produkten, så den kan nog fungera. Hur den står sig jämfört med tex göra samma procedur med vanlig motorolja vore intressant att testa.

Det vore således mycket intressant att få denna produkt jämförd, testad och analyserad av ett oberoende lab.
av *pettson*
#709026
Inte ett tvivel om att den tvättar. Alla mej veterligen förekommande motortvättar gör just detta utan att det är problematiken. Smutsen släpper, inte en tvekan.
Problemet är all den extra smuts som detta löser upp på en gång. I mina ögon verkar det som att dom flesta tror att alla oljekanaler är minst flera mm stora och där ställer det inte till någonting. I själva verket är det ju bara transportkanalerna som är så stora och för den delen större med. Trasslet uppstår när några korn (läs några hundra) tar sej ända fram i ett ramlager, eller i ett staklager. Där ska det pressas ut i en springa på runt 2-3hundradels millimeter utan att fastna och utan att riva ett sår i lagerytan trots att koks är hårt som grus.
Vän av ordning tänker direkt att vi har ju faktiskt oljefilter som tar ned till 20-25 micron, och visst har vi det, men när inte det flödar tillräckligt på grund av den plötsliga smutsen och trycket ökar, så släpps oljan helt orenad ut i lagerdelarna och problemet är då ett faktum som inte går att backa. Ett problem som kostar både mycket tid och pengar att lösa. Att då istället tvätta med en bra olja som får gå kortare tid med flera filterbyten är en skonsammare lösning då det tar längre tid och man riskerar inte att få skräpet runt i motorn igen.
#709030
Förr bytte man olja och filter enligt en tids / mil intervall och de flesta gör så fortfarande.Men nu verkar en ny grupp ha tillkommit.De som byter olja och filter och som mellan dessa byten renkör motorn några gånger med ännu mer olja innan de byter olja och filter ytterligare en gång.Har folk för mycket pengar eller fritid undrar man ju då !?.LOL ... :D
av Andis
#709126
Provade Wynns engine cleaner i en bil som motorn var att betrakta som helt slut och körd.

Han hade inte byt olja på 5 år. Var knappt någon olja i heller. Lätt förskräcklig inte en hydraulisk lyttare som gick Smatra och knacka som en 70 tals diesel.

Var fullt med gega när man öppna oljelocket och titta ner.

Min erfarenhet av såna bilar är att byter man olja på dom så kommer det bli stop i oljesilen på grund av för mycket skit som släpper.

Tänkte därför testar det här med motor tvätt och ser hur det går.

Efter ett olje byte först för att få ut lite skräp så byte igen och i med Wynns så under dom 15 minuter bilen stod på tomgång med det i så hörde man hur liftarna kom igång igen en efter en och motorn vart helt tyst igen.

Helt otroligt hade inte trott det.

Oljan var som vatten när jag tömde den och kolsvart.

Sen gjorde jag ett till oljebyte för att få ur eventuell kvarvarande Wynns och sen nytt filter olja igen. Och hör och häpnad lätt bilen helt kry.

Sen hur mycket skador det var på motorn vet jag inte men ägaren var nöjd och förvånad då han inte heller trodde den skulle bli tyst igen i motorn.

Hörde inget mer om bilen så vet inte hur den fungerade i längden tyvärr.

Med vänlig hälsning,
Andis
#1589113
Om oljekanalen och liknande har blivit riktigt skitigt så kanske du måste göra rengöringsprocessen riktigt ordentligt . Kanske till och med mer än en gång på raken .
Kallas för intern motorrengöring . Även om man kanske tycker att det skulle heta oljerengöring . Och om olja har bränt fast eller som påminner någon pasta då ska det nog ha en produkt som är gjord för att ta bort sådant

Och någon är E85 i Tanken kommer du inte åt en del platser som oljan passerar
Dessutom finns ju de som påstår att etanolen i sig själv kan skapa beläggningar . Jag tror även att bilverkstäder gör oljerengöring . Är du orolig så kan du ju fråga en bilverkstad kanske framförallt en märkesverkstad om det handlar om garanti på bilen
#1589114
NilsO skrev:Jag tycker det finns goda skäl att vara skeptisk till medel man bara ska "hälla i" och så ska motorn eller vad det nu är på ett magiskt vis förnyas.

Eftersom det aldrig ställs några krav på sådana produkter att de ska fungera på ett visst sätt eller att de ska uppfylla några fastställda specifikationer kommer den mänskliga naturen hos kunderna att göra att de flesta tror att produkterna fungerar, åtminstone litegrann. För det vill vi ju så gärna att de ska göra. (Titta! Motorsköljningen blev svart. Den måste fungera! Eller: Går inte motorn åtminstone lite bättre nu när jag kört igenom spridarrengöring? Eller: Nu när jag kört 50 mil droppar det inte från kylaren längre. Det måste bero på läcktätningsmedlet!)

I det här fallet får man ju en dunk halvsyntet motorolja för mindre kostnad, så då tycker jag det känns vettigare antingen att "skölja" motorn med sådan, eller göra tätare oljebyten.
Valvoline Restore & Protect bör komma till europeiska marknaden snart (nästa år kanske).
Skall användas 3-4 oljebyten för att göra rent.
https://www.valvolineglobal.com/en/restore-and-protect/

Annars bara halvera oljebytes intervallet på "nya" begagnade bilar tills motorn är renare.
#1589151
KalleJ skrev: tor 12 sep 2024, 00:42 Annars bara halvera oljebytes intervallet på "nya" begagnade bilar tills motorn är renare.
Då slipper man ju dessutom använda svindyr long-life olja om man byter oftare.
#1589160
Billigare olja och tätare byten. Dock får man kolla specifikationerna. Jag byter efter c:a 600 mil. Brukar bli en gång om året på 745-an och 2 gånger på frugans bil. Garantin på hennes Subaru har gått ut nu så till våren blir det mitt första oljebyte på den. Där var 3 år gratis service på den tills nu i september. Till våren blir det Biltemas 10W30 C2 olja på den. Kört 10W40 Semisyntetisk på 745-an, ska kanske byta till C2 oljan på den också till våren. Ska nog fungera mera, den körs ganska lungt numera.
#1589222
VolvoB20 skrev:
KalleJ skrev: tor 12 sep 2024, 00:42 Annars bara halvera oljebytes intervallet på "nya" begagnade bilar tills motorn är renare.

Då slipper man ju dessutom använda svindyr long-life olja om man byter oftare.

Problemet är väl att nyare bilars kravspec på oljan vad det gäller t.ex skjuvning och till och med viskositet bara finns som LL. Och bara för att det funkar i en rödblockare konstruerad för 50 år sedan är inte en garanti att det funkar med en nyare produkt och dess nya specar.

[Edit] Svindyr ? Sist jag bytte på frugans bil (0W-20 LL) så var den väl en dryg tjuga dyrare per liter än vanlig 10W-40. Så med dubblerade intervaller så blir det dyrare med billig olja. Därmed inte sagt att man skall pressa ut varje km ur någon olja. Men de flesta kör väl runt 1500mil så..

/Thomas
#1589231
Funk skrev:
VolvoB20 skrev:
KalleJ skrev: tor 12 sep 2024, 00:42 Annars bara halvera oljebytes intervallet på "nya" begagnade bilar tills motorn är renare.

Då slipper man ju dessutom använda svindyr long-life olja om man byter oftare.

Problemet är väl att nyare bilars kravspec på oljan vad det gäller t.ex skjuvning och till och med viskositet bara finns som LL. Och bara för att det funkar i en rödblockare konstruerad för 50 år sedan är inte en garanti att det funkar med en nyare produkt och dess nya specar.

[Edit] Svindyr ? Sist jag bytte på frugans bil (0W-20 LL) så var den väl en dryg tjuga dyrare per liter än vanlig 10W-40. Så med dubblerade intervaller så blir det dyrare med billig olja. Därmed inte sagt att man skall pressa ut varje km ur någon olja. Men de flesta kör väl runt 1500mil så..

/Thomas
Du kan köra valfri 0/5W30 olja i den av samma klass och 1000mil intervall. 0/5W40 också troligtvis.
Toyotas nya motorer som får 0W16 i USA får och har 30 & 40 oljor i manualen i andra länder.

Hej! Igår på vägen hem frå[…]

Vi som beställt nya V60

Tycker ni inte att V60n är alldeles fö[…]

Bak 30-21.4=8.6 Slitagegräns enligt Haynes 8.[…]

95E10. Kör ändå 95% på el s&[…]