Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har redan fixat till hylsan. Några hål och gängade bakom. Sen skruvade i 4 mindre m4 muttrar. Men det hjälper inte. Den bara "glider". Försökte tom spänna den med skruvtvinge mot fälgen. Nix. Däckfirman som skiftade hjulen drog med STOR mutterdragare. Hoppas att mekverkstan kan fixa det på fredag. Jag ska tom prova ringa större däckfirma imorgon. De har kanske utrustning eller kunskaper för att fixa det.
Skärbrännare sista alternativ.
Varför tillåta däckfirman att skjuta fast hjulen? Att lämna in bilen för hjulbyte är höjden av lathet.. Du får ett snabbt jobb till en liten summa pengar och en hög med problem om du behöver ha av ett hjul! Gör själv och gör ordentligt!
Personligen skulle jag svetsat på en större mutter så att man både får bättre tag och nytta av värmen, men de e klart att då krävs ett visst mått av försiktighet.
Annars kan man ju pröva att gänga upp till M5, kanske blir väl tajt då men då kan man justera med dremel eller slå på den med slägga. :roll:
zillen skrev:Varför tillåta däckfirman att skjuta fast hjulen? Att lämna in bilen för hjulbyte är höjden av lathet.. Du får ett snabbt jobb till en liten summa pengar och en hög med problem om du behöver ha av ett hjul! Gör själv och gör ordentligt!
Ibland, har man brottom! Och ibland köper nya däck. Då monterar firman dessa.
Och ibland är man 65+ och orkar inget utom att tänka.
Och ibland tänker man inte. ;)

Det blir en mek verkstad (fre) eller större däckfirma (om de kan) som får fixa det.
Dock. Inga låsbultar för min del.
Fluffen skrev:Personligen skulle jag svetsat på en större mutter så att man både får bättre tag och nytta av värmen, men de e klart att då krävs ett visst mått av försiktighet.
Annars kan man ju pröva att gänga upp till M5, kanske blir väl tajt då men då kan man justera med dremel eller slå på den med slägga. :roll:
Tydligen finns det verktyg som fixar det. Annars får någon svetsa halsen (se förra fotot) och sen en mutter på.
Hoppas det ordnar sig. Annars blir jag mördat av frun ;)

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]