Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Mwi skrev:En lättmetallsfälg skall dras åt med ca 100-130 Nm, lossdragningsmomentet är ungefär 20 % mer. Momentstavar kan du glömma om du vill ha koll på åtdragningsmoment, det är handdragning + momentnyckel som gäller vid montering. Och en bra mutterknackare kräver inte mycket luft, det är lågprisvarianterna med dålig verkningsgrad som behöver det. Ett bra märke är Ingersoll Rand men som privatperson, lossa med fälgkors och kör loss muttrarna med en batterimaskin det är klart det mest ekonomiska alternativet.
Den kräver ju sina minutlitrar, så nogån mindre hobbykompressor är uteslutet, såvida man inte tänker köra en halv sec i stöten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Till knacken har minsta kompressorn räckt för mig, man kör ju bara någon sekund på varje fälg. Skillnad på färgsprutan, vinkelslipen och sandblästern man kan köra nonstop i en halvtimme....
av Lövet
Momentnyckel har jag. Mutterknacken ska inte användas för åtdragningen utan lossningen främst.

Det jag tänker på är att den elektriska jag har är angiven till 400nm och den räcker inte. Jula har en Bahco variant nu för 1300 som ser vettig ut men den har bara 425nm (dubbelhammare). Räcker det? Är "trycklufts-nm" mycket bättre än "el-nm"?
av Lövet
Självklart kan man dra manuellt men på samma sätt som att jag har AC, Farthållare, Fjärrlås osv så så är det en fråga om bekvämlighet. Kostnaden i sammanhanget är inte så stor. Tänkte bara köpa 1 i mitt liv.
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag har julas billigaste luft dragare och den funkar ok, om däckfirman eller verkstan dragit åt muttrarna kan man få ta fram långskaftet och lossa någon manuellt. Sparar trots det massor med tid vid varje byte.

Provade en kompis dragare, som är en av julas dyrare vet tyvärr inte exakt vilken, och skillnaden är monumental. Det är en otroligt skillnade i vrid, mycket större än siffrorna ger sken av. Jag hade köpt en sådan, vikten är obetydlig.
av *pettson*
Kom ihåg att inte bara dragaren spelar roll. Visst är NM siffrorna viktiga. Men slaghastigheten och framförallt luftåtgången är lika viktig.
Sen kommer vi till det viktigaste: Har man tillräckligt med luft till maskinen? Tar den 400 minutliter så tar den detta vid 6kilos tryck, eller om så angivet vid 8 kilos tryck. (olika för olika fabrikat)
Har man en liten 60liters tank som många har, med 8 kilos tryck i så räcker den endast ca 3-5 sekunder innan trycket har fallit under 6kilo så maskinen är värdelös.
Trots att man inte tror det så krävs en stor tank för att använda maskinen ca 1 minut per hjul med oförändrad kraft.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Visst går det åt mycket luft. Men man brukar inte behöva många sekunder per mutter/skruv för att lossa.
Jag har en tryckluftsmutterdragare från Swedol (billigare modell tror jag) tillsammans med en mindre kompressor, typ nåt i denna storleken:

Bild

Tycker det fungerar bra. Kompressorn hinner ju "ladda upp" innan man ger sig på nästa hjul.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]