Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pekka88
Skillnad på 95 resp 98 måste väll endå finnas då min VW Fsi rekommenderas 98 okt, förra ägaren körde 95 och fick byta knox senor 2 ggr utan vetskap om soppa rekommendation. jag har kört 98 i flera år och aldrig fått byta denna sensor igen.
Tydligen en mycket speciellt avgasreningssystem har jag fått förklarat.
av gsson
pekka88 skrev:Skillnad på 95 resp 98 måste väll endå finnas då min VW Fsi rekommenderas 98 okt, förra ägaren körde 95 och fick byta knox senor 2 ggr utan vetskap om soppa rekommendation. jag har kört 98 i flera år och aldrig fått byta denna sensor igen.
Tydligen en mycket speciellt avgasreningssystem har jag fått förklarat.
Vad sägs om att det är skillnad på oktantal? Det brukar även vara högre halter med alkoholer och dylikt i. Som höjer syrehalten i soppan. Sen har jag för mig att det är högre aromathalt i 98-oktan-blasket oxå.

Kan även vara att det är högre ångtryck i 98:an!
av Rådlös
gsson: Om du går tillbaka till dom första inläggen i tråden så får du veta att innehållet redovisas på produktdatabladen. Några alkoholer utöver dom 5% som redovisas där, torde du inte kunna finna.
av pekka88
Rådlös skrev:gsson: Om du går tillbaka till dom första inläggen i tråden så får du veta att innehållet redovisas på produktdatabladen. Några alkoholer utöver dom 5% som redovisas där, torde du inte kunna finna.

tyvärr står det bara i säkerhetsdatabladen att det får innehålla svavel upp till max 10mg/kg på både 95 och 98 okt.
av gsson
Rådlös skrev:gsson: Om du går tillbaka till dom första inläggen i tråden så får du veta att innehållet redovisas på produktdatabladen. Några alkoholer utöver dom 5% som redovisas där, torde du inte kunna finna.
Jag har kunnat spec:en utantill och det finns andra saker än etanol i bränslet. Det är en jefla blandning. Oljebolagen är duktiga på att blanda i alla möjliga och omöjliga saker i. Det kan finnas ETBE, TAME, IPA, MMT. De blaskar i lite vad som helst. Bara syrehalten inte överstiger 2,7 vol%! =)

De har inte skrivit upp alla sakerna som finns på produktbladet som ingår i soppan! Bara så du vet!

Edit: hittade en bättre sajt: http://www.biofuels-platform.ch/en/infos/en228.php
av gsson
pekka88 skrev:
tyvärr står det bara i säkerhetsdatabladen att det får innehålla svavel upp till max 10mg/kg på både 95 och 98 okt.
Tror för övrigt att du inte bör haka upp dig på svavelhalten. Då den kan vara allt mellan 1-10. Beroende på vars du tankar.
av pekka88
Det är just den högre svavelhalten i 95 jag har hört slår ut nox-sensorn på bilen tids nog. Måste bara försöka bekräfta att 98 har lägre halt. har även hört bud på att det är fukten i avgassystemet som täpper till sensorn med tiden vid körning korta sträckor. Och om så är fallet får man mer eller mindre fukt i avgassystemet om man kör på 95 resp. 98 oktan?
av Xylen
gsson skrev:
Jag har kunnat spec:en utantill och det finns andra saker än etanol i bränslet. Det är en jefla blandning. Oljebolagen är duktiga på att blanda i alla möjliga och omöjliga saker i. Det kan finnas ETBE, TAME, IPA, MMT. De blaskar i lite vad som helst. Bara syrehalten inte överstiger 2,7 vol%! =)

De har inte skrivit upp alla sakerna som finns på produktbladet som ingår i soppan! Bara så du vet!

Edit: hittade en bättre sajt: http://www.biofuels-platform.ch/en/infos/en228.php
Du glömde perk ;)
av gsson
Xylen skrev: Du glömde perk ;)
Vad är perk? ?:-/

Sen såg jag att preem inte har etanol i sin 98 oktan ännu. Dock vet jag att jag analyserat 98 oktan som haft närmre 10% etanol. Men den kanske inte var svensk iofs.
av Xylen
gsson skrev:
Xylen skrev: Du glömde perk ;)
Vad är perk? ?:-/

Sen såg jag att preem inte har etanol i sin 98 oktan ännu. Dock vet jag att jag analyserat 98 oktan som haft närmre 10% etanol. Men den kanske inte var svensk iofs.
Det borde du allt veta ;) det är en förkortning precis som man säger ipa om isopropanol dom doseras in samtidigt.. Du får suga lite på det så ser vi om du kommer på vad det är :wink:
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]