Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andy78 skrev:Inte vad jag har hört, men däremot har den en bättre renande effekt och löser up smuts som kan fara runt och det k an även börja läcka där smutsen hållit tätt tidigare.
Har man kört mineral eller delsyntet tidigare så ska man fortsätta med det.

Wait wait wait.... Så du säger att en motor som hålls tät av skit mår så pass bra att man ska undvika något som renar motorn, istället för att rensa ur skiten och byta ev. packningar? :???:
En helsyntet är alltid bättre än halvsyntet eller mineralolja. Vad som är viktigt är att få rätt klassning och viskositet på oljan. Finns många felaktiga myter om oljor...bla att syntetoljan löser "skit" som sätter sig i kanalerna, samma effekt får man på en "vanlig" olja och beror endast på tidigare slarv med byte. Snart är det svinkallt ute då märks en stor skillnad vid kallstart på hel och halvsyntet!
av osla
Lucif3r skrev:
andy78 skrev:Inte vad jag har hört, men däremot har den en bättre renande effekt och löser up smuts som kan fara runt och det k an även börja läcka där smutsen hållit tätt tidigare.

Wait wait wait.... Så du säger att en motor som hålls tät av skit mår så pass bra att man ska undvika något som renar motorn, istället för att rensa ur skiten och byta ev. packningar? :???:
ja för att då lossnar skiten och kan sätta igen en oljekanal till något lager, då är det bättre att den är smutsig än att smutsen sätter igen en kanal för att den löstupp
Detta fick jag förklarat för mig av flera olika mekaniker, då jag började undra varför min oljelampa började blinka, trodde inte heller på det först men de som svarar jobbar med bilar, motorer och maskiner.

Nu berodde dock blinkandet på något helt annat än oljan.
Lucif3r skrev:

Nej det är inte det jag säger, det är helt upp till var och en att göra det om man vill.
Nja? Tror nog att det finns lite rätt här och var i svaren.
När jag köpte min senaste 480T för en massa år sen så hade den alltid fått mineralolja och när jag bytte första gången till helsyntet så upptäckte jag efter ett tag att det kröp ut lite olja runt oljepluggen som jag tätade och i samma veva gjorde jag rent oljeavskiljaren från skit men vid besiktningen efter det fick jag påpekande om att det läckte lite för mycket olja om motorn. Vad jag gjorde var att motortvätta och tillsätta Wynns oljetätning vid nästa oljebyte och det blev tätt.
Min tanke om detta är att eftersom syntetoljan är tynnre eller/och kanske "kryper" lättare så har den följaktligen lättare att smyga ut där en annan olja hade svårare???
Tror inte att syntetoljan kan skada motorn utan snarare hjälpa den att hålla några mil till, min 480T har nu gått 24000mil nu och av dessa mil typ 10000mil med trim och är tät och funkar helt ok.
Däremot så vet jag att denna oljetillsats (Wynns) funkar, har även haft ett läckage på en packbox på min Rav4 (som också får helsyntet numera) och som jag fick tät med detta medel.
Det ska enligt uppgifter mjuka upp och täta gamla torra packningar vilket den uppenbart också gör ?:-/
White skrev:Vet inte vad som är bäst, utan kör enligt rekomendationer av "gamla" Volvomekaniker som varit med sedan tidernas begynnelse
ungefär! Sedan om det är rätt eller fel vettefanken? :P

740 -89 B230F= Delsyntet 10W-40
945 -96 B230FK LTT (original)= Delsyntet 10W-40
945 -98 B230FK LTT (trimmad)= Helsyntet 5W-40
Varför inte hälla samma helsyntet i alla motorerna? Bara en som får bra smörj... :(
Sämre kallstartsegenskaper med 10W.
osla skrev:
Lucif3r skrev:

ja för att då lossnar skiten och kan sätta igen en oljekanal till något lager, då är det bättre att den är smutsig än att smutsen sätter igen en kanal för att den löstupp
Men! Oljan går ju via filtret!
Om filtret inte tar bort partiklar som är så stora att kanalerna sätts igen är det nog för stora hål i filtret....
Viktigare att kolla silen på oljepickupen isf. Blir den tät får man för lågt oljetryck.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]