Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Man kan ju inte gärna klaga på att arbetskostanderna gått upp i samma mening som man tycker att man tjänar för lite...

Jag håller dock med om att priserna på många delar gått upp anmärkningsvärt. Många delar kunde man för 5-10 år sedan köpa utan att bry sig om kostnaden medan de idag kostar ansenliga summor.

/Martin
Användarvisningsbild
av Vojje
Nexus skrev:Tycker volvo har billiga delar jämfört med vissa andra märken. Audi har extrema priser på vissa delar . Termostat till en A6-04 ca 480:-
och Volvo tar ca 1200:- (inkl. hus)
Nexus skrev:En glädjande sak ha en äldre volvo är ju niceprice. 2200:- för kamremsbyte ink material är ju rätt pris :D
Stämmer verkligen detta? Rem och rullar brukar kosta ca 1500:-. Verkligen super-niceprice :D
av Fartdåre
Andis skrev:
sthlm skrev:
Lucif3r skrev:"Det var bättre förr" :roll:
Kollegans byte av strålkastare xenon klarglas på en V70 -07 gick på 12000:- för en sida.
12000 !!!! För att byta en strålkastare. Det är ju inte klokt, vad kan det vara som är så mycket dyrare än en vanlig strålkastare bara för att det är zenon?

Med vänlig hälsning,
Andis
Xenonstrålkastare har automatisk ljuslängdsreglering det är därför de är dyra. Sitter elmotorer och lite annat i.

Det har blivit allmänt dyrare tycker jag. En 16000 mila Nice Price service med kamremsbyte på S40in kostade 8100:-
6100:- för enbart kamrem och multiremsbyte.
Plånboken är tunn nu....
Användarvisningsbild
av wissel
Det är som sthlm så rätt säger, så länge Tjänstebilarna inte behöver redovisa
in reparationer till Skattemyndigheten med högre Förmånsvärde som följd så
kan Bilia med gott stöd från Volvo pissa på resten av sina kunder.
Jag hoppas att många fler köper reservdelar från övriga Europa till halva priset.
" alla vill vara kapitalister men ingen vill bli utsatt för den "
Om nu Volvo ville värna sitt varumärke så borde dom ta Bilia med flera i örat BUMS.
Men det lär inte hända förrän den vanliga bilisten skippar volvoträsket o framför allt Bilia.
av *pettson*
Xenonlyktorna är dyra eftersom att man KAN ta fett betalt för dom. Det har INGET med tekniken att göra.
Det finns inget med en sprint lykta eller en volvolykta som går att försvara för summan 12000kr.
Ljusviddsreglering är det i icke xenon lyktor också. Men dom är inte dyrare för det.

Det man däremot vill göra som *fabrikant* är att tvinga ned allt till att byta hela moduler. Det ska inte felsökas, det ska däremot gå att byta fort för stora pengar för detaljen. På sätt blir personalkostnaden liten och det blir ett rejält plus på detaljen vid köpet.
Den som har en ballast på utsidan kan ju vilket återförsäljaren förbjude, byta bara ballasten och dessutom köpa vilken lampa han vill. Det går inte för sej alls.
Nej in med ballasten in i lyktan. Ge den dålig ventilation. Säkra att ballasten ger upp efter ca 2000 timmar på grund av sina överhettningsskador.
Det vill säga varannan lampa. Det ger garanterat ett verkstadsbesök.
På så sätt kan man alltid samtidigt säkra att genomsnitts människan inte ger sej på att byta ballasten inne i lyktan.
Det till trots att dom väldigt ofta finns att köpa lösa för drygt 2500kronor. Inte hos återförsäljaren dock. Men på lite andra guldställen.

Så med lite händighet går det i 9 fall av 10 att komma undan med runt 4-600 för en kvalitetslampa plus en ballast för runt 2500 vilket blir runt 3100 och en del tid.
Tid märkesfolket hoppas kunderna inte har..
Men en dag kanske folk slutar att inte undra? Den dagen är sötebrödsdagarna över för sådana lösningar.
Tills dess gör iallafall jag med flera så att vi undersöker produkten innan vi får för oss att ens tänka på att lägga stora pengar.
Någon tillverkade den av delar, alltså finns det delar. Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fartdåre skrev:
Det har blivit allmänt dyrare tycker jag. En 16000 mila Nice Price service med kamremsbyte på S40in kostade 8100:-
6100:- för enbart kamrem och multiremsbyte.
Plånboken är tunn nu....
Det var inge vidare nice price. Jag betalade 4500 för kam och multirembyte på volvoauktoriserad verkstad för 9 månader sedan.

/martin
Användarvisningsbild
av Guligan
Nexus skrev:
En glädjande sak ha en äldre volvo är ju niceprice. 2200:- för kamremsbyte ink material är ju rätt pris :D
Nice Price är så vitt jag vet nedlagt... :???:
Användarvisningsbild
av Nexus
Vojje skrev:
Nexus skrev:Tycker volvo har billiga delar jämfört med vissa andra märken. Audi har extrema priser på vissa delar . Termostat till en A6-04 ca 480:-
och Volvo tar ca 1200:- (inkl. hus)
Nexus skrev:En glädjande sak ha en äldre volvo är ju niceprice. 2200:- för kamremsbyte ink material är ju rätt pris :D
Stämmer verkligen detta? Rem och rullar brukar kosta ca 1500:-. Verkligen super-niceprice :D
Nu prata jag lös termostat inte komplett med hus. Tror min termostat jag köpte på volvo kosta 230:-
Vill du se kvitto på kamremsbytet?? Japp bara material skulle kosta mig en slant så då kunde de ju like bra byta det för några extra 100 lappar med garanti på jobbet lixom. :D
Användarvisningsbild
av White
Det är ju illa nog att priserna far i höjden, men vad än värre är... reservdelar hos Volvo har ju börjat utgå INNAN bilarna ens är 10år
gamla!? :shock: Fick erfara detta när jag skulle köpa reservdelar till vår då 9år gamla 945 -98. Nu när den är 14år gammal börjar det
bli rena katastrofen så många reservdelar som utgått. :( Vad hände med att Volvo skulle hålla reservdelar i minst 20år... :roll:

Nu har ju egentligen detta inget att göra med rerservdelspriser, men det är ju än värre när delarna inte ens finns att få tag på!
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]