Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Volvo konkurrerar inte med dem. Inte som de gör sinsemellan. Jag trodde det var uttalat att volvo INTE lägger ribban så högt.
Det man har som är unikt är att ligga i ett väldigt glesbefolkat segment strax över standardbil men strax under premiumbil. Få väljer en volvo före en bmw om de inte behöver tänka på pris. Det samma gäller dock istället för en volvo kontra en vw. Få väljer den betydligt gråare folkan. Det är olika segment och det är något man borde ta vara på tycker jag.
av SvensktStål
Jag kan hålla med om att konkurrensen mellan Audi, BMW o MB är mycket hådare men Volvo vill nog iaf upp på de nivåerna.. Men som ni säger det är nog inte många som väljer en S80 för en 5-serie. Men frågan är ju vad helt nytt och galet Volvo kunde hitta på för att sparka lite röv med tyskarna?

Gå tillbaka till känns som en kul "reklam gimick" men inget som seriöst skulle ändra något..
av semmelman
Håller med, Volvo har ju alltid varit en vettig bil, praktisk och säker men ändå nårbar ekonomiskt för de flesta, dessutom snygg, de nyaste BMW är rentav fula tycker jag, vräkiga för de nyrika, på design enl en nordbo slår Volvo BMW med hästlängder. Om än även de senaste Volvo också några modeller ser ut att vilja konkurrera på vräkighetsfronten men de är fortfarande inom rimliga gränser. Volvo är ju dessutom "folkbilen" nr 1, iofs p g a det jag redan sagt, så med det vill jag mena att BMW finns ju redan så att Volvo ska akta sig för att försöka ta sig upp på BMWs nivå där det blir utkonkurrerat, Volvos segment är strax nedanför. En vettigare bil. Kan Volvos reklambyrå få köpa av mig.
av semmelman
Jag tycker ang vad göra för galet är att Volvo borde dels göra en ny varsamt upphottad P1800 samt dels göra nån ny modell baserad på bara raka linjer som förr, jag tror det är dags nu när alla välvda linjer står på topp att om ett par år så är det verkligen fräcka en bil med raka linjer som en 740 typ, el vad heter den där Lotus Bond åkte under vatten med?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Beror på vad man prioriterar vid bilköp. Gillar man utrustning vinner redan över BMW, Audi och MB. Det är ju bara att utrusta valfri tysk med motsvarande summum-paketet så inser alla att Volvo är oerhört mycket mer prisvärd. Gillar man premiumkänslan i material och montering har Volvo en bit kvar.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad har Audi visat upp dom senaste fem åren som känns nytt, fräscht och som ger en känsla av nytänk? Ingenting enligt min mening.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
semmelman skrev:Jag tycker ang vad göra för galet är att Volvo borde dels göra en ny varsamt upphottad P1800 samt dels göra nån ny modell baserad på bara raka linjer som förr, jag tror det är dags nu när alla välvda linjer står på topp att om ett par år så är det verkligen fräcka en bil med raka linjer som en 740 typ, el vad heter den där Lotus Bond åkte under vatten med?

Dessvärre är ju dom välvda linjerna lite mer än bara design. Dom är ju designade som så att dom ska göra så liten skada som möjligt om du kör på en fotgängare.
Men en 740 t ex kunde man ju bara hoppa upp på huven på, men gör man det på en nyare bil så kommer man ju bara halka och bryta nacken av sig istället :lol: (sen hurvida man faktiskt hoppar upp på huven när en bil håller på och kör på dig från första början hör inte till saken!)

Att få se en ny volvo, som suktar efter säkerhet, med raka linjer igen är nog dessvärre inget annat än en dröm. :(
Användarvisningsbild
av wissel
Volvo skulle till att börja med tillverka framvagnar som håller mer än 4000 mil,
Minimiutrusta enligt, BLIS, Elinf. Speglar, Vattenavvis. Glas, Elstolar bägge fram. PDC fram o Bak,
Nivåreglering, 4WHD, Kurvljus. Bättre dator som ger möjlighet att själv förändra flera Kundparametrar. (Cadillacs)
Vi har sett alltför många lösningar a la Magneti Marelli typ.......Denso lösningar.
Säg upp samtliga avtal med Biliaverkstäderna. Utbilda Mekaniker i 2000 talets teknik.
Till att börja med, har säkert glömt en del saker........ :roll:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Din första mening får man väl ändå säga att dom redan klarat av, min V70II hade gått 7000 mil när jag sålde den och där var det inte minsta problem i framvagnen. Har heller inte läst om felande framvagnar på Volvo av modell 2009 och framåt oavsett modell.

Övriga önskemål är väl bara en fråga om att få kunderna att hosta upp tillräckligt mycket pengar. I annat fall använder man som bilköpare sin konsumentmakt och slutar köpa de varor och tjänster man inte gillar, det är absolut enklaste sättet att visa vad man som kund vill ha å inte!
Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]